Albion vs. Stubben

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Nu har jag velat fram och tillbaka 1000 ggr om...
Vore det inte bara helt klart smartast av mig att köpa en Albion k2 dressyr till hästen då jag VET att den ligger absolut helt perfekt förutom tyngdpunkten?
Jag vile ju ha en Avalon.... Men efter att ha funderat så undrar jag inte om jag tröttnar på att den är såpass hård... Jag satt i min Globus idag och den är faktiskt helt underbart skön! Och Avalonen är bra för min sits, men den är inte SÅ mjuk. Men... ska jag köpa en ny sadel vill jag ha en som är lite finare (ska jag köpa en Globus i den storleken jag behöver för min häst dröjer det 3 månader....) och då är det väl Albion eller Stubben då, men Albion är inte för lång för hästen i 18" och den är helt rätt i bommen för honom.
Men Albion är mindre i sätet än Stubben och i Avalonen har jag mer plats=bättre tryckfördelning hos bommen.

För att jag helt ska bestämma måste jag givetvis provrida dessa båda sadlar, men då kommer en följdfråga: Jag ska köpa en hoppsadel om typ en månad och har besätllt en Stubben Siegfried CS som jag ska prova... MEN... Nu efter att jag ahr kommit till insikt om att min häst är viktigare än min sits (jag kan ju faktiskt rida i en Albion med, jag bara gillade så mycket hur jag satt i Avalonen... ) ska jag inte köpa en Albion k2 hopp då med? Den är ca 4000 dyrare än Siegfried CS, så jag vill ju helst inte... Och tänk på att jag inte tävlar hoppning, endast tränar för att det är kul..... Och begagnade kommer det knappast (no way in hell rättare sagt) finnas i 18" med XL kåpor och med W-XW bom. Eller?

Albion k2 dressyr och Avalonen kostar likadant, men frågan är vad jag ska välja ch vara nöjd med?

Mina för och nackdelar:
Albion
-gillade inte sätets utformning (nu är det längesen jag provredm kan ha ändrat mig)
- behövde mer framskurna kåpor (men vad jag ser på hemsidan verkar det vara fixat)
- tippade lite framåt
+ fin sadel, bra kvalitet
+ låg enligt sadelprovare perfekt
+ mjuk i säte
+ kanalen är bredare

Stubben
- lite hård i sätet efter att man suttit i den ett tag
- lite för lång för hästen
- inte så rak som Albion i bommen och vet inte om bossan följer hästens rygg som den "ska"
- smal kanal
+ fin sadel, bra kvalitet
+ jag satt perfekt i den (nu red jag inte i den, men jag kunde bara känna att det var sadeln för mig...)
+ sätet är större = bättre tryckfördelning av bommen

Jag vill ju inte kasta pengarna i sjön... Men jag vet inte om jag kommer ångra det ena eller det andra köpet. Vad tycker ni?
Perfekt för Hästen och halvdant för mig, eller perfekt för mig och hyfsat för hästen (vet mer efter sadelprovning, men jag gissar mig till att den ligger sådär, har svårt att tro att den ligger perfekt) Jag vill min häst allt i världen, men detta är faktiskt en sadel för 15 000 som jag vill trivas i. Men jag vet ju inte hur en sadel som ligger hyfsat kommer påverka honom, men jag vet inte heller hur en sadel som jag sitter sådär i kommer påverka min ridning.

Sv: Albion vs. Stubben

Ta Albionen eftersom den låg bäst på hästen..

Men... Är det värt att köpa en sadel som passar hästen men som kanske hämamr min ridning? Det är mycket pengar det handlar om....

Leta upp en som både passar dig och hästen :idea:

Och hur ska jag göra med hoppsadeln? Stubben för 11000 eller Albion för 15000? Samma sak där: jag sitter PERFEKT, den ligger hyfsat på hästen. Albion hopp har jag inte provat, men då jag inte gillar dressyrsadlarna tror jag inte jag gilalr hoppsadlarna...

Albion hoppsadel med..

Jag satt asdåligt i min ponnys sadel när jag provred..Men nu när jag har vant mig sitter jag som man ska..Du vänjer dig :)

Visst vänjer jag mig till viss del... Men jag tror inte du förstår känslan mellan att bara sätta sig och sitta perfekt och behöva tänka på hur man sitter. Det är en ENORM skillnad mellan sadlarna....

Men är det värt att köpa en Albin hoppsadel för 15 papp när jag bara tränar hoppning för skojs skull? Tänk på att jag endast har 950/mån 9ggr om året...... Jag betalar dessa sadlar, inte pappa.
(men ahr jag tur lyckas jag väl få en del av sadeln som 18års present... :angel: )

Vi säger att jag lägger 500/mån på sadlarna, då tar det mig 8 månader längre tid att betala av Albion hoppsadeln än Stubben hoppsadeln.

Köp en allround sadel då?! (jag är inte sådär jättebra på sadlar som du kanske märker) ;)

....Over my dead body ;)
Vill ju ha flatback och stöden som hoppsadlarna har och till dressyren vill jag endast använda dressyrsadel.... Lägger absolut int 15 000 på en allround...

Jag vill inte låta aggressiv, jag är bara så frustrerad och jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till! Säg vad du tycker, jag försöker bara resonera kring det om det är den rätta lösningen, men just nu känns som om inget är den rätta lösningen...

Köp båda Albionen..Annars får du betala lika mycket som sadlarna kostar tillsammans för ryggproblemen hästen kan få av en illa anpassad sadel!

Nu tror jag inte att hästen kommer få ryggproblem av Stubben (såpass bra ligger de, det enda vore väl om sadlarna trycker för långt bak, för Stubben är 2 cm längre, för jag ska helst ha en 18", men jag KAN ha 17½ på hoppsadlarna, däremot inte på en dressyrsadel) Eller ska jag göra såhär:
Jag provar Avalonen på hästen, kollar om den ligger bra. Är den verkligen FÖR böjd i bommen och mer än 2 cm för lång, köper jag Albionen.
Men så köper jag en hoppsadel i 17½ som är lite för liten för mig (får väl banta lite till) men som är kort nog för hästen och jag sitter superbra i och som är 4 000 billigare än Albionen. För man kan ju inte ha allt.... Men jag tycker det är viktigare att dressyrsadeln passar perfekt än att hoppsadeln gör det.
För det är mycket möjligt att en Albion k2 jumper 18" blir för lång för hästen. Har aldrig ens provsuttit en hopp. Och då är det ju pest eller kolera... Bara då att koleran blir dyrare :)

Har fått veta att det skiljer sig mellan hopp och dressyrmodellen Albion k2 och att hopmodellen är mer svängd i bommen. Dessutom är det endast 5 år på bomgarantin.....

Lutar mer åt Stubben/Lemetex....

Jag har fått en ide.... Köp en större häst!!! Som har plats med en så lång sadel som du behöver... Smart va! :p
:angel:

Varför inte ge de som Mustang rekommenderade en chans? Märkena alltså. De trodde ju inte på Stubben och eg inte på Lemetex:en heller? (Sa de ngt om Albion?)

De trodde inte på Albion heller... :( Albion k2 hopp är tydligen lite svängd i bommen.
Lemetexen trodde de på (jag berättade att hästen hade gåt jättebra med den) men de trode det fanns en annan sadel som var lättare att ta hem som de marknadsförde i vanliga fall som avr lättare att hållas med service (typ om bom eller så går sönder finns det ingen i Sverige som kan fixa det utan den måste till Tyskland) som t.ex. Cliff Barnsby. Jag ska skicka mina bilder med fax eller brev imorrn och jag får väl svar den här veckan då.

Men det är ju inte bara det, jag KAN ju hitta sadlar som passar mig ocxh honom (typ Lemetex) MEN jag har ju oturen att det alltid gåpr åt helvete (fick den sista Stylisten som fanns i Sverige i den storleken och den var felmärkt...)

Sen så tror jag nog det bli mer omständigt att hitta en häst som kan ha dessa Stubbensadlar som jag så gärna vill ha.. Och dyrare. :)

Diabolical_Kitten skrev:
De trodde inte på Albion heller... :( Albion k2 hopp är tydligen lite svängd i bommen.
Lemetexen trodde de på (jag berättade att hästen hade gåt jättebra med den) men de trode det fanns en annan sadel som var lättare att ta hem som de marknadsförde i vanliga fall som avr lättare att hållas med service (typ om bom eller så går sönder finns det ingen i Sverige som kan fixa det utan den måste till Tyskland) som t.ex. Cliff Barnsby. Jag ska skicka mina bilder med fax eller brev imorrn och jag får väl svar den här veckan då.

Inte av Per..svar den här veckan alltså. Han går på semester på måndag (semester och semester, ska på kurser och seminarier och gud vet allt). Men Johan kommer ju tillbaka imorgon.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 400
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 221
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
864
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?