E
ezze
Jag har en unghäst på 2.5 som ja snart ska börja rida in. när kan ja börja träna barock med honom???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror att BB själv har sagt att har man inte tid att vänta på hästen ska man inte ha någon...![]()
Just det, man ska köpa en mountainbike istället.
Immer
Vart har jag skrivit att alla hästar är likadana.???Beror väl på lite vad det är för häst man har...
Håller man sin häst i en stor kuperad hage i flock, anser jag faktiskt detta stjälpa mer än hjälpa.Många veterinärer förespråkar ju tidig träning (lite men regelbundet)
Tyvärr har jag en dålig vana att inte ta råd från folk som inte är trevliga :smirk:läs om kenyamodellen.
men varför så bråttom![]()
förstår inte att man ska upp på sin häst så fort som möjligt! Det är ju en bäbis när den är så gammal !!
Vänta åtminstonde tills den är tre ! Mina tränas inte förräns dom är minst fyra oftast äldre !!
Och jag är ingen barockare !!![]()
![]()
Men jag anser att hästar ska växa färdigt först ! Det finns en massa saker man kan göra med sin häst UTAn att rida den![]()
Vad sägs om att knyta sin häst tills sig ordentligt genom att leka ,promenera , kanske lite trickträning ! det finns 1000 saker att göra förutom att rida !
Och jag lovar att den dagen man sitter upp så har man sååå mycket gratis![]()
Tesora (som tycker att ridningen bara är en liten del utav att ha häst )
Enligt ett duktig AR-tränare som jag var på föreläsning hos ska man inte börja med markarbetet innan hästen är MINST 3,5 år, med vissa hästar kanske inte förrän vid 4,5 år. Sedan bör man arbeta med markarbetet i ca 1 år innan man sitter upp på den (för att stärka musklerna), och då ska hästen vara minst 4,5 år.
Håller man sin häst i en stor kuperad hage i flock, anser jag faktiskt detta stjälpa mer än hjälpa.
Vad är kenyamodellen?
Annika
Ridhästar har länge ridits in sent i Sverige (i a f tidigare) och medelåldern varit trots (eller t o m på grund av) det väldigt låg.
Men rätta mig om jag har fel!!!!!!!!!! Männsikor går upprätt på två ben ?? eller?? En häst går på fyra ! Och är en aning tyngre !!!
Man kan inte jämföra männsikor och hästar !!!!! Sen får det vara veterinärer eller ej !! Vet att dom kan oxå ha fel![]()
Ingen som säger att en häst ska gå i en hage i 8 år ! MEN att man kan göra mer en att rida på i 2-4 års ålder !!!!!!!
Sen så är det ju så att hästarnas medelålder har ändrats dramatiskt !! En häst räknas som gammal nu vid åtta års ålder?