Bukefalos 28 år!

ålder på hanhund vid parning!

M

Mithra

är det någon som vet om man kan använda en 10 årig hanhund ( schäfer) vid parning, han har inte parat tidigare, men är fullt frisk och mycket pigg.
Man vet ju en övre ålder på tiken, men på hanen? Är det som med hästar kanske...att de kan para, / betäcka upp i hög ålder men att kanske fertiliteten minskar något?
Någon som har erfarenheter? :)
 
Det är bara att para på! Kanske har fertiliteten sänks något men i övrigt är det nog ingen fara. Jag vet en 11-årig herre som parade för första gången, det resulterade i 8 valpar.
 
Det är ingen fara. Fertiliteten kan vara sämre, precis som Ishtar sa, på en så gammal hund. Man kan ta ett spermatest på t ex SLU, kostar under femhundringen, för att få reda på hur fertil han är. Rekommenderas så att ni vet på ett ungefär vilka chanserna är för att tiken ska bli dräktig :)
 
Min hunds pappa var 12 när han blev pappa för första gången :D
10 härliga valpar fick han till, inte illa! :)
 
tack för svar..vad bra...jag trodde nog det, för det är så med hästar. Då är det bara att hoppas att det kommer att leda till en kull! :D
 
jasså...man ska kanske göra det då, skickar man upp spermierna med vanlig post! Bra att vara på den säkra sidan!
 
då finns det absolut hopp. :D
lite mer proteinrik mat till hanen kanske i förberedande syfte... :angel:
 
Så länge hanhunden är frisk och kry så är åldern inget hinder! Fertiliteten sjunker dock med åldern, personligen skulle jag nog inte använda en tidigare oanvänd tioåring utan att spermatest gjordes innan.
 
ja det har du nog rätt i. Jag ska ordna ett spermaprov på honom. Anledningen att jag vill använda just enna hanen är att jag själv fött upp honom, och fick avliva hans 14 åriga mamma i höstas. Han var från hennes tredje och sista kull, och jag skulle vilja ha kvar någonting från henne, så det blir ett barnbarn. :love: Han är så klart röntgad och meriterad, en jättefin hane. Det är bara åldern. Men de andra hanarna från henne är ju ännu äldre, 11 och 12 år!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 369
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
591
Senast: Elvasaga
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp