Ålder på ponnyn/hästen? Hästar en industri?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Tinytuss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 490
T

Tinytuss

Ålder på ponnyn/hästen?
Jag har för några dagar sedan kört min snart 22 åriga herre till en ny fodervärd. Genom ett misstförstånd fick de för sig min ponny var yngre än vad han är. Därför ställer de sig nu tveksamma då deras klubb säger att man inte får tävla sin ponny/häst efter den blivit 22 år. Allt med hästar ska ske med förstånd och sunt förnuft och hästar liksom vi åldras olika snabbt. Därför bör man ju få tävla sin häst/ponny så länge de är fräscha.

Är det någon som vet om denna åldersgräns står inskriven i TR? Är det något klubbarna själva får skriva dit på sina tävlingar?

Hästar, en industri?
Hästar är idag en industri, ur min synvinkel, vars syfte ligger i Avel och Tävling. Det är flera tusen hästar i denna cirkel. En undran som jag har är vart de äldre hästarna tar vägen. Är hästen 15 är den gammal och kan ev säljas som läromästare. Trots det vet vi att många ponnyer blir upp mot de 30.

Vart försvinner dessa hästar? Var ligger dagens medellivslängd hos den svenska hästen? Kan denna ålder bero på att hästar kasseras när de inte är i tävlingsbart skick? Finns det någon statistik som visar andelen äldre hästar (vi kan säga över 20) jämfört med vuxna brukbara hästar, samt unghästar och föl?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ålder på ponnyn/hästen? Hästar en industri?

är det inte två (ganska iaf) olika frågeställningar i samma tråd? varför inte göra två trådar istället, så blir det kanske lättare att få svar? *tipsar bara, ser att du är ny*

kan bara svara på första frågan: jag har aldrig hört något sånt! tävlade själv en 21-åring förra året, och jag hade ofta "motstånd" iaf på dressyrtävlingarna, av en valack som var året äldre, ingen sa någonsin något om att det var "åldersgräns" för att tävla hästarna.

sålänge hästen är fräsch och förberedd för tävlingen ser jag ingen anledning att hästarna inte får starta?

Äldre hästar är precis lika bra (om inte bättre) än hästar i 10-års åldern! Var och kollade på en dressyrtävling fär några månader sedan, en tjej tävlade en valack (häst inte ponny!) som var 26 år gammal! Han tyckte det var svinkul och hoppade jämfota och levde rövare :)

Ridskolan här hemma blir hästarna inte gamla förstän de är i 25 års-åldern, hur fräscha som helst utan skråmor eller krämpor! De har erfarenheten och lugnet som yngre hästar inte har. Extremfallet var en klubbtävling där första ekipaget var 27 och 31 år gamla (hästarna alltså...), de hoppade låga terränghinder och spretade runt på dressyrbanan! Om hästen älskar sitt "arbete" ser jag ingen anledning att pensionera, sett många hästar som nästan dör av sorg pga detta!

Ålder är inget hinder sålänge kroppen är med!

Tack så mkt! Tycker också det låter underligt med åldersgräns på hästen.

Kanske frågeställningarna är olika men ser ändå ett sammanhang i det. Ska tänka på det till en annan gång om det blir fler inlägg.

Jag tycker äldre hästar osynliggörs (blir så automatiskt) för att de oftaste inte tävlar mer än lokal -och klubbtävlingar. Vilket kraftigt förstärks (osynligheten) ifall det nu skulle finnas ett reglemente där man inte får tävla hästar över 22 år. Av mina år med hästar är det väldigt få som hållt häst för enbart nöjes skull. Det känns som det är väldigt få som vill hålla häst om de inte får tävla. Då hästsporten baseras på just tävling och avel blir dessa äldre hästar obrukbara i sådana fall.

Kolla på D-ponnyn Mr Magic Boy (som Martin Bergdahl rider nu), han är 24 år och sista helgen i maj i Mora han vann tre klasser (LA, MsvB, MsvB). ;)

Det finns en massa gamla hästar som tävlar och är riktigt bra! Det gäller bara att man ska ta vara på dem och ta det lite lugnt medan de är unga! :)

Håller med, man borde väl ändå kunna tävla hästen/ponnyn tills den inte är i tävlingsmässigtskick längre. Bara för att den är gammal och fortfarande pigg behöver det ju inte behöva vara slutet för den.:o ;)

Sv: Ålder på ponnyn

Detta är ett människo ordspråk men de är ingen som säger att syftet inte funkar för hästar åxå.
Man behöver inte var över 65 för att vara gubbe/tant!
(ps de funkar ju tvärtom åxå) t.ex.
Du behöver inte vara fjorton för att vara fjortis

Med andra ord så kan en häst som är 26 gå tusen gånger bättre än en häst som är 9.

Jag vet en tjej som tävlar en ponny som e typ över 25 och helt fräsch! så de e väl från individ till individ det..

Det finns inge övre gäns i TR om åldern på hästen.
Så länge hästen är frisk och fräch och man håller sig till en nivå som är lämplig för hästen så ser jag inget hinder att den inte bör tävlas.

man får tävla sin häst så länge den är pigg och fräsch! vet två stycken b-ponnyer som var 25 och 26 år som tävlade hoppning på klubb och lokal nivå! hur pigga som helst trotts åldern!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 893
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hej bukefalos! Har läst massor här inne i flera år utan att våga mig på att kommentera men nu har jag en viktig fråga som jag skulle...
Svar
5
· Visningar
1 462
Hästmänniskan Vår 11-åriga dotter har en egen b-ponny som hon tränar en hel del med och vill även tävla. Än så länge har vi varit på mindre...
Svar
12
· Visningar
2 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka