Ålder . !?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare pooutinoouti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 951
P

pooutinoouti

Vad tycker ni är en lagom ålder om man ska köpa en ponny ? Som man vill tävla och så med. Är 11-12 år bra ?

Tacksam för svar. MVH pooutinoouti

Sv: Ålder . !?

Jag har svårt att tro att en 11 åring går och köper sig en ponny faktiskt. Frågan är väl när föräldrarna är mogna att skaffa häst till barnet.Våran dotter var 9 år då hon fick sin ponny. Nu har vi egen gård och alla är hästintresserade i familjen. Det som föräldrarna skall tänka på är att det tar mycket tid och att hästen MÅSTE hinnas med. Det skall vara skötsel varje dag oavsett väder och om det är julafton eller tidig nyårsdag. Om ni sedan skall tävla så går det ju en hel del tid till tävlingar och träning.
Jag kan omöjligen svara på om dina barn är mogna för att ha en egen häst det vet bara du som känner henne. Fråga hennes ridlärare vad hon tycker, om hon är tillräckligt duktig för att fixa en egen häst.

jag tror hon menar åldern på ponnyn...?
Jag tycker det verkar som en bra ålder på en första ponny

Vilken ålder som helst är bra (äldre än 3-4 - inriden och trafiksäker) så länge som ponnyn är fräsch och lämplig till den specifika ryttarens erfarenhet.

Okej tack för svaren , jag har nämnligen hittat ett 8 årigt sto som jag själv tänkte ha i 3-4 år så då är den ju u bra ålder fortfarande sen att sälja :D

Åldern har väl ingen betydelse, huvudsaken är ju att du som blivande ägare har tillräcklig kunskap för att klara just den häst du vill köpa.

ålder på ponny spelar ingen roll...

en bra ponny kan lika gärna var 5 som den är 20.... allt beror på ambitioner å plånbok....

om du är orutinerad själv och vill tävla på en viss nivå så ska du hitta en ponny som är tävlad på den nivån redan... det blir lite lättare för dig då.
du slipper problem så som att ponnyn bägrar gå in i släpet, blir tokig på framridningen, vägrar hela banan, inte går att rida ut på, inte vill bli borstad, inte går att leda.... osv...

haha oj jag kanske var lite otydlig med att jag menade åldern på ponnyn. Men vad jag menar är att för mig som endast kan ha d ponny i 3-4 år till är det ingen ide att köpa en 20 årig ponny för då får jaginte sålt den sedan. Men jag har tävlat upp till LB och hoppas LA hemma på träning , jag är inte rädd ¨å jag tror den ponnyn jag hittat kan passa mig perfekt. Men tack för alla svar och tips :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
3 152
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 942
Senast: Editten
·
Gnägg Gör en egen tråd på ämnet eftersom jag tycker sånt här är hysteriskt kul 😅 Här kommer Kaj som människa! Roligt med den lilla vita... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 531
Senast: cili
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka