Äldre sto

Bukefalos 30 år!

Jag hittade annonsen och den låter ju helt klart väldigt bra och den är billig, 5000kr inkl utrustning är ett förslag från ägaren. Men bilderna är från innan ögat togs bort och den reds för fullt uppenbarligen. Jag får ändå upp en stark varningsflagga här.

Jag hittade också annonsen och min spontana tanke är "för bra för att vara sant". Riktigt bra läromästare med få problem reas inte ut till såna priser, särskilt inte med all utrustning. Nånting är rejält lurt med det där.

Är på väg att kanske göra mitt första hästköp äldre sto 23år.

Fin i hull
Vaccinerad
Avmaskad
Rids än

Haft fång för 10år sedan av tidigare ägare. Ej någon annan skadehistorik.

Hästen har mist sitt ena ögat i våras. Inget som stör mig som ska köpa henne eller hästen. Hästen är lika glad på livet än.

Vad bör jag tänka på?
Mur mycket kan hon ridas? Ska ha henne som hobbyridning men hade kanske velat ta ett pass på banan ibland.

Eftersom öga blev bort opererat i våras så har hon tappat lite muskler över rumpan, informera ägaren och de såg jag själv oxå.

Så nervös för att göra ett felköp och så har jag ingen nytta av henne.
Eftersom det i annonsen står sällskap och promenad så skulle jag tänka skritt och lite trav som ridning ett par dagar i veckan. Ingen häst för hobbyridning alltså.

Om du har plats och möjlighet så är det säkert en fin häst att ha som sällskap men inte som huvudsaklig ridhäst.

Pga att det är nytt med ögat hade jag avstått att köpa. Sen är det viktigaste med en äldre häst att den hålls igång. Samt tandstatusen. Sen är jag skeptisk, det finns ägare som hellre säljer än att själva ta bort när det är dags. Jag menar inte att det behöver vara dags snart, men man ska ha det i åtanke.

Det står i annonsen promenad och sällskapshäst. Skulle avstå om du ska ha den som hobbyridninh. Denna hästen kanske håller för skritt och lite trav. Låter som du vill ha någon lite mer ridning. Sällskapshäst är ju ingen ridhäst. Låter hårt men dumt köpa. Billig så hållbarheten motsvarar nog priset. Ta en annan häst!

Jag har en 25 år gammal häst. Han rids ut i alla gångarter 4 gånger i veckan och är fräsch, men det är ju absolut ingen garanti hur länge det funkar. Som flera redan har nämnt så kan det bli dyrt med tänder. Utöver att de blir dåliga kan de även få EOTRH (vilket min har) och man får dra ut framtänder. Tänder täcks sällan av försäkringen. Hullet kan gå utför snabbt, det blir dyrt med extra foder. PPID är ju inte helt ovanligt, också dyr medicin. På bilden ser hästen inte så välmusklad ut vilket hade bekymrat mig. Ser även ut som någon slags muskelbristning på bakbenet.

Om du vill ha en häst att pyssla med och ridning är en bonus så blir det säkert toppen. Vill du rida så hade jag köpt en annan, tyvärr.

Det dyra är inte att köpa häst ... Det dyra är att äga en häst.

Är något för bra för att vara sant är det nog så också...

Hade jag varit ute efter en sällskapshäst hade jag KANSKE kunnat vara intresserad.

Men som ridhäst? Absolut inte.

Som några andra som svarat undrar jag varför du vill köpa just den här hästen. Om det främst är priset, hade jag avstått, eftersom du skriver att du vill ha "nytta" av den. Eller är det för att du vill ha en inriden fjordhäst? Det kan absolut vara lite svårt att hitta, men jag skulle ändå leta vidare ifall det här inte är din absoluta hjärtehäst och du vill ge den ett gott sista hem.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Arbetsintervju
  • Hiss & diss - del 8

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur