Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inget illa menat till TS. Men tycker nog att en lastbilschaufför borde veta vad man gör i en sådan situation! Vägarna är ju deras arbetsplats så det borde ingå i utbildningen och kanske finnas en liten checklista i varje bil vad man gör i olika situationer man vanligtvis kan råka ut för?
Just när det gäller älgar så skulle jag inte ens tveka om att ringa 112... En stressad älg kan göra rejäla skador på en bil även om den har stannat.
Oftast får man skjuta djuren för de är så stressade att även om man lyckas få ut dem i skogen igen så dör de av stressen.
På en del ställen har man gjort "upphopp" för att djuren ska kunna hoppa tillbaka, på andra ställen har man möjlighet att göra öppningar i staketet men det är svårt, djuren förstår ju inte att man försöker hjälpa dem.![]()
Inget illa menat till TS. Men tycker nog att en lastbilschaufför borde veta vad man gör i en sådan situation! Vägarna är ju deras arbetsplats så det borde ingå i utbildningen och kanske finnas en liten checklista i varje bil vad man gör i olika situationer man vanligtvis kan råka ut för?
Det tyckte tydligen ts med eftersom hon sökte reda på infon här
Egentligen är det info som alla som rör sig i fordon på våra vägar ska ha, och jag fick i alla fall reda på det när körkortet togs. Men just för att det ska finnas med vi körkortsteorin så tycker man förmodligen inte att det behöver informeras extra om det, även om det egentligen är sådan info som det bör påminnas om regelbundet.
/Camilla
OM jag fick någon information om vad jag ska göra om vi ser en älg på fel sida om viltstängslet när jag gick igenom min körkortsteori senast - vilket jag är ganska säker på att jag inte fick - så är det ganska bortglömt vid det här laget. Senast jag höll på med körkortsteori var nämligen 1989.Kan till viss del hålla med, och vet att det oftast ingår i lasbilschaufförens jobb ( med 3 förhållandet i bakgrunden som ingått i detta yrket. Men vi är bara människor, det kan både glömmas och missas saker i både utbildning och människans glömska( ingen är fullärd och kan allt), så bra att TS frågar och vill lära sig istället för att gå ovetande förbi![]()
Alltså, man ska ju bara ringa 112 i nödsituationer. Och det som händer om man ringer 112 är att de vidarebefordrar ärendet till polisen, då kan man lika väl ringa polisen själv direkt. Så länge det inte är en olycka så blir det inget ärende hos SOS.