Alkoholkulturen (#metoo-relaterat)

likväl som att jag inte hade något ansvar i vad som skulle hända den där gången jag följde med en äldre kille in i ett skogsparti som tonåring. Eller vad tänker du själv om det, att mina föräldrar borde ha bemött mig med "du borde ha vetat bättre"?

Jag är ganska säker på att den tanken slog dig själv. Som för alla som blir utsatta för övergrepp.

Jag sitter också och tänker på det här (kan ärligt talat knappt tänka på annat just nu, vilket jag annars borde).

När någon säger att hon inte går ut ensam på vissa platser eller tider, så har jag inget särskilt att säga om det. Ett sådant uttalande tolkar jag inte heller i sig självt som skuldbeläggande mot någon annan - tex inte skuldbeläggande mot mig trots att jag rör mig överallt närsomhelst.

Om samma person säger ungefär "det är mitt sätt att ta ansvar för mig själv att undvika vissa platser vissa tider", så skulle jag inte heller se det som att hon skuldbelade mig (inte om sammanhanget är rimligt neutralt, i alla fall).

Men om hon sedan sa "du borde ta ansvar för dig själv genom att undvika vissa platser vissa tider", då är det fullt ut ett sätt att skuldbelägga mig som offer, om det visar sig att blir offer för något när jag vistas på den där platsen vid den där tiden. Och indirekt ett skuldbeläggande av alla andra kvinnor som gjort likadant.

Något åt det hållet, kanske?

Jag förstår hur du tänker. Det handlar väl om att någon annan sätter en gräns för dig då, och inte enbart för sig själv. Att personen talar om hur du, och indirekt andra, bör agera.

Sedan tycker jag också att det är skillnad på att prata om huruvida en person utsätter sig för risk i förebyggande syfte, och i efterhand. Blir någon av mina vänner exempelvis väldigt full på krogen och vill åka tunnelbana hem, så kan jag säga att det nog är bättre om hon tar taxi hem eftersom hon är väldigt full och inte borde vara ute och åka ensam just nu. Skulle hon trots det insistera på att ta tunnelbanan, och något skulle hända henne, så skulle jag ju aldrig i efterhand säga att hon faktiskt utsatte sig för en risk.

Det här är faktiskt en väldigt intressant diskussion. Om jag hade lagt ifrån mig mobiltelefonen på bardisken på en nattklubb och den blev stulen så tror jag att de flesta hade ansett att det var ganska dumt gjort att lämna den där. Samtidigt som ingen skulle anse att det var dumt att befinna sig i en folksamling med tanke på risken för terrorattentat. Så ja, vart går gränsen egentligen? Och vad skulle en sådan gräns ens innebära? Det är jätteintressant.
Ja det handlar om frihet

När det handlar om allas frihet ska vi inte låta rädslan och det onda segra och vi ska inte styras av terroristers handlingar

När det handlar om kvinnors frihet ska vi anpassa oss och styras och gör vi inte det ska vi acceptera vårt jävla "ansvar"

Det här är faktiskt en väldigt intressant diskussion. Om jag hade lagt ifrån mig mobiltelefonen på bardisken på en nattklubb och den blev stulen så tror jag att de flesta hade ansett att det var ganska dumt gjort att lämna den där. Samtidigt som ingen skulle anse att det var dumt att befinna sig i en folksamling med tanke på risken för terrorattentat. Så ja, vart går gränsen egentligen? Och vad skulle en sådan gräns ens innebära? Det är jätteintressant.
Jag tror inte man kan definera alla risker livet utsätter en för genom gränsdragninar enbart, men kombinera det med konsekvenstänkande så kommer vi en bra bit på vägen. Terrorism är en fråga på annan nivå, men den leder tillbaka till oss själva och vad vi gör för val av de som representerar oss.

Ja det handlar om frihet

När det handlar om allas frihet ska vi inte låta rädslan och det onda segra och vi ska inte styras av terroristers handlingar

När det handlar om kvinnors frihet ska vi anpassa oss och styras och gör vi inte det ska vi acceptera vårt jävla "ansvar"

Jag håller med. Kan det vara så att det är rimligt att göra skillnad på förebyggande åtgärder som hindrar min frihet, och förebyggande åtgärder som inte gör det? Exempelvis, att lägga ner mobiltelefonen i väskan i stället för att lägga den på bardisken hindrar inte min frihet på något vis. Medan att undvika folksamlingar i allra högsta grad gör det.

Såklart, men det innebär ju inte att det är en rimlig reaktion. Eller vad tycker du? Borde jag ha skuldbelagt mig själv som följde med honom?
Jag pratar inte om skuld annat än på förövarsidan, men jag säger att livet inte alltid är kompatibelt med konstruerade sociala förväntningar - nej den som gjorde övergreppet hade inte rätt någonstans att göra det mot dig, skulden är helt och hållet förövarens. Men du hade ansvar för att göra ett eget konsekvenstänkande. Allt vi gör handlar och resulterar i konsekvenser. Med social konstruerad förväntning menar jag som jag sagt så många gånger nu - bara för att inte förövaren FÅR utsätta dig innebär inte det att du inte kommer att bli utsatt.

Jag förstår hur du tänker. Det handlar väl om att någon annan sätter en gräns för dig då, och inte enbart för sig själv. Att personen talar om hur du, och indirekt andra, bör agera.

Sedan tycker jag också att det är skillnad på att prata om huruvida en person utsätter sig för risk i förebyggande syfte, och i efterhand. Blir någon av mina vänner exempelvis väldigt full på krogen och vill åka tunnelbana hem, så kan jag säga att det nog är bättre om hon tar taxi hem eftersom hon är väldigt full och inte borde vara ute och åka ensam just nu. Skulle hon trots det insistera på att ta tunnelbanan, och något skulle hända henne, så skulle jag ju aldrig i efterhand säga att hon faktiskt utsatte sig för en risk.
Sant. Både frågan om man talar om sig själv eller om andra, och frågan om man talar så att säga i futurum eller imperfekt, har stor betydelse.

Som skillnaden mellan "Jag bör nog inte göra det där nu." och "Du borde inte ha gjort det där då."

Jag pratade tex med min son om, under de år han bodde hemma och var i festaråldern, att jag hellre såg att han tog med sig fulla kompisar (av båda kön) hem till oss (som bodde mycket centralt) än att de åkte hemåt med bussar och pendeltåg. Men då handlar det ju om att försöka lära honom vikten av att ta ansvar för sina vänner, inte om att skuldbelägga vännerna om de råkar illa ut.

Jag pratar inte om skuld annat än på förövarsidan, men jag säger att livet inte alltid är kompatibelt med konstruerade sociala förväntningar - nej den som gjorde övergreppet hade inte rätt någonstans att göra det mot dig, skulden är helt och hållet förövarens. Men du hade ansvar för att göra ett eget konsekvenstänkande. Allt vi gör handlar och resulterar i konsekvenser. Med social konstruerad förväntning menar jag som jag sagt så många gånger nu - bara för att inte förövaren FÅR utsätta dig innebär inte det att du inte kommer att bli utsatt.

Jag förstår vad du greppar efter. Problemet är ju bara att när du säger att jag hade att ansvar, som jag inte tog, så blir det skuldbeläggande. 14-åriga Singo borde ha vetat att man inte följer med äldre bekanta killar som säger "Kom, jag vill prata med dig"?

Och då pratar du om skuld.

Ja precis. Det blir lite som "Inte rasist, men.." En person kan säga att det inte är rasist men ändå säga rasistiska saker. Då hjälper det liksom inte att hen inte identifierar sig själv som rasist. Detsamma gäller "Jag skuldbelägger inte, men.." Det spelar ingen roll om personen säger att hen inte skuldbelägger, om hen nu uttrycker sig skuldbeläggande.

Ja precis. Det blir lite som "Inte rasist, men.." En person kan säga att det inte är rasist men ändå säga rasistiska saker. Då hjälper det liksom inte att hen inte identifierar sig själv som rasist. Detsamma gäller "Jag skuldbelägger inte, men.." Det spelar ingen roll om personen inte säger att hen inte skuldbelägger, om hen nu uttrycker sig skuldbeläggande.

Exakt så. Det går inte att tala om ansvar och samtidigt utesluta skuldbeläggande, hur mycket man än vill eller påstår att det inte är vad man pratar om. De sitter liksom ihop.

Jag förstår vad du greppar efter. Problemet är ju bara att när du säger att jag hade att ansvar, som jag inte tog, så blir det skuldbeläggande. 14-åriga Singo borde ha vetat att man inte följer med äldre bekanta killar som säger "Kom, jag vill prata med dig"?
Jag lägger inte värderingen "skuld" i ditt val. Det är en livserfarenhet du lärt något av, och du skulle inte göra om samma sak igen och du delar med dig av din erfarenhet så att andra kan lära av den. Det som hände kan inget ändra på i efterhand, i framtiden är det en kunskap förvärvad av erfarenhet som både du och andra kan ta lärdom av. Så fungerar djur - vi är också det i vårt skapelseutförande.

Hur virkade du till det där?
VILL folk här verkligen missförstå så illa?
Läs mitt svar till petruska. När du tror att du förstått vad jag säger så läs igen ett par gånger. Och tänk över saken ett par gånger innan du postar ett liknande svar.
Jag förstår inte vad du skriver. Ingen kan vara en social konstruktion själv utan det konstrueras och reproduceras i social interaktion eller samspel med andra. Ergo, man kan inte skapa en social konstruktion för sig själv för att undvika en risk som du skriver. För övrigt virkar jag inte, inte ens korta kjolar.

Jag lägger inte värderingen "skuld" i ditt val. Det är en livserfarenhet du lärt något av, och du skulle inte göra om samma sak igen och du delar med dig av din erfarenhet så att andra kan lära av den. Det som hände kan inget ändra på i efterhand, i framtiden är det en kunskap förvärvad av erfarenhet som både du och andra kan ta lärdom av. Så fungerar djur - vi är också det i vårt skapelseutförande.

Alright. Jag blev våltagen och har lärt mig min läxa. Bra för mig :up:

Alright. Jag blev våltagen och har lärt mig min läxa. Bra för mig :up:
Kan inte du tala om för mig vilken läxa du lärde dig? Jag är nämligen lite trög när det kommer till att lära sig läxor så du får gärna förtydliga för mig vad för läxa du lärde dig?

Att inte följa med främlingar?
Att inte dricka?
Att inte ha för kort kjol?
Att inte ha för urringat?
Att inte le så mycket?
Att inte se så utmanande ut?
Att inte ha så mycket smink?
Att inte ha så höga klackar?
Att inte umgås med män? (Ja ALLA män)
Att inte gå utanför dörren?

Kan inte du tala om för mig vilken läxa du lärde dig? Jag är nämligen lite trög när det kommer till att lära sig läxor så du får gärna förtydliga för mig vad för läxa du lärde dig?

Att inte följa med främlingar?
Att inte dricka?
Att inte ha för kort kjol?
Att inte ha för urringat?
Att inte le så mycket?
Att inte se så utmanande ut?
Att inte ha så mycket smink?
Att inte ha så höga klackar?
Att inte umgås med män? (Ja ALLA män)
Att inte gå utanför dörren?

Jag var ironisk. Jag följer fortfarande med främlingar, det har gått bra sedan dess.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 837
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
20 717
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 821
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola... 2
Svar
24
· Visningar
6 078
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka