Kan vi prata om alkohol?

Jag tycker att detta är skrämmande och det ger mig känslan att de som säger så inte alls har ett oproblematiskt förhållande till alkohol.
Tänk så olika det kan vara.

Det där var en lätt märklig slutsats skulle jag säga. Det faktum att man tycker att något tillför något i ens liv är inte detsamma som att ha problem. Jag tycker till exempel att det tillför väldigt mycket i mitt liv att ha hund. Men det innebär inte att jag har ett problem. Mitt liv skulle bli bra mycket tråkigare om jag inte fick ha hund men det är inte samma sak som att jag är hundberoende.
 
Det blir ju två diskussioner, du verkar inte se det.

Den ena handlar om saker som för din del kvittar, eller något åt det hållet.

Den andra handlar om lagar i ett samhälle, hur samhället och dess lagar ska se ut, hela det politiska systemet av lagstiftning. Inom ramen för den frågan, är det rätt anmärkningsvärt att slänga fram saker att förbjuda på det vis som du gör. För din del, skulle det alltså inte göra något om det var förbjudet att åka utomlands. Alltså, politiskt sett är det en hårresande tankegång, även om du inte tänker bilda en förening som driver frågan.

Det förvånar mig att du inte ser djupare på förbud, lagstiftning, än så. (Jag hade varit förtvivlad om jag hade varit din samhällskunskapslärare eller förälder.)

Jag hade varit förtvivlad om jag var din svenskalärare, för du verkar sakna grundläggande läsförståelse O_o. Det känns inte ens lönt att diskutera med dig :banghead:.
 
Det där var en lätt märklig slutsats skulle jag säga. Det faktum att man tycker att något tillför något i ens liv är inte detsamma som att ha problem. Jag tycker till exempel att det tillför väldigt mycket i mitt liv att ha hund. Men det innebär inte att jag har ett problem. Mitt liv skulle bli bra mycket tråkigare om jag inte fick ha hund men det är inte samma sak som att jag är hundberoende.
Bäst att du genast söker upp Anonyma Hundmissbrukare.
 
Jag tror det är betydligt fler egentligen. Eller om vi räknar bort de som är födda tidigare än 50-talet så är det nog en högre procent. Jag känner ingen i min egen generation som aldrig har provat lite cannabis, och många har provat lite fler grejer än så.
Det kan det säkert vara, undersökningen var från 2010 och som vanligt har man inte kunnat frågat alla utan det blir en statistisk uträkning.
Sen beror det nog väldigt mycket i vilka kretsar man rör sig, jag har inte hört någon av mina vänner som har provat droger någon gång i livet, men samtidigt så inser jag att min krets är ganska begränsad i just det avseendet. Syrran som växte upp mer i storstan har en helt annan upplevelse.
 
Det där var en lätt märklig slutsats skulle jag säga. Det faktum att man tycker att något tillför något i ens liv är inte detsamma som att ha problem. Jag tycker till exempel att det tillför väldigt mycket i mitt liv att ha hund. Men det innebär inte att jag har ett problem. Mitt liv skulle bli bra mycket tråkigare om jag inte fick ha hund men det är inte samma sak som att jag är hundberoende.
Jag tycker att det är skillnad på att säga att livet skulle bli fattigare utan hund och att säga att det känns som att det enda jag får att äta är vatten och bröd om kött förbjuds. Det ena är oerhört överdrivet.

Klart man inte automatiskt är beroende av allt man vill ha i sitt liv, det var bara jämförelsen som fick det att (för mig med den alkoholrelation jag har) kännas som att det blir obehagligt uttryckt. Som att alkohol verkligen behövs i ens liv för att man ska må bra. För då tycker jag att man verkar ha problem.

Min mamma dricker en hel del vin på det där kontinentala sättet. Ett glas här, ett glas där. Till mat, till mys i soffan framför ett TV-program osv. Ett par öl slinker också ner då och då osv. Men hon är uppväxt med en alkoholistpappa och har varit gift med en man som blev alkoholist under deras tid ihop. Hon hade inga som helst problem att ha helt vita perioder när det behövdes för att försöka hjälpa mannen upp ur träsket och har aldrig uttryckt att alkohol är ett krav för att hon ska må bra. Hon gillar mest smaken och att det bland mycket annat är ett sätt att slappna av. Hon har sagt att om hon skulle uttrycka att hon behöver ett glas vin så är det dags att prata allvar med henne.
 
Det är nog ändå i en relativt liten krets.
Bland folk som går ut en del är det väldigt väldigt vanligt att ha testat, tror inte den kretsen är speciellt liten, och det skulle faktiskt förvåna mig om bruket är väldigt koncentrerat till storstäder. Har dock inga siffror på detta, men dock en bias eftersom att jag själv rör mig i sådana miljöer. Sen tror jag det är en missuppfattning att tänka "runt stureplan", tycker kokain finns på festivaler, på technoklubbar, på vanliga dansställen, hemmafester osv.
 
Bland folk som går ut en del är det väldigt väldigt vanligt att ha testat, tror inte den kretsen är speciellt liten, och det skulle faktiskt förvåna mig om bruket är väldigt koncentrerat till storstäder. Har dock inga siffror på detta, men dock en bias eftersom att jag själv rör mig i sådana miljöer. Sen tror jag det är en missuppfattning att tänka "runt stureplan", tycker kokain finns på festivaler, på technoklubbar, på vanliga dansställen, hemmafester osv.
Jag känner folk som går på rave o andra typer av svartklubbar. Har aldrig hört folk snacka om kokain - därimot en hel del andra droger.
 
Apropå droger så tycker jag för all del att hasch etc borde kunna vara lagligt - trots att jag inte är intresserad av det själv.
Kanske är jag färgad av att bo i Lund där gräs är otroligt vanligt - vem vet.
De jag känner brukar det precis som jag dricker alkohol och det känns bara som slöseri på tid och pengar att jaga folk som vill röka på ibland.
Legalisera och kontrollera som t.ex tobak känns mkt rimligare och säkrare.
 
Självklart ska man inte ha en lag som går emot det majoriteten vill, vi lever ju som sagt i en demokrati. Men en demokrati innebär ju också att man får ha en annan åsikt än majoriteten och har rätt att uttrycka den (sålänge man inte gör sig skyldig till något annat brott genom att göra så såklart). Vill påverka andras åsikter kan man göra så med fakta och argument.
Absolut, jag nämnde att man kan föra opinion för sin idé tex i forum och att folk som inte håller med kan svara med sina åsikter. Så får man se hur det opinionen ändras eller inte i frågan.
 
Jag känner folk som går på rave o andra typer av svartklubbar. Har aldrig hört folk snacka om kokain - därimot en hel del andra droger.
Ja kokain är inte det vanligaste bland raverfolket kanske. Gräs är allra mest i omlopp men sen är ju mdma och amfetamin poppis. Hallucinogener är också frekvent förekommande. Däremot är opiater ovanliga och jag upplever det som långt mer stigmatiserande att bruka dessa än ovanstående. De medicinska konsekvenserna är ju väldigt stora med mkt högre dödstal vid bruk av sådana jmf med mkt annan narkotika.
 
Jag tycker att detta är skrämmande och det ger mig känslan att de som säger så inte alls har ett oproblematiskt förhållande till alkohol.
Tänk så olika det kan vara.
Det var jag som uttryckte jämförelsen med att bara få äta havregrynsgröt och potatis. Vad är skrämmande? Alkohol är för mig en ganska stor och viktig del av det där som ger mer än att bara överlevnad. Precis som god mat. Men varken jag själv, mina barn eller någon annan i min omgivning anser att jag har ett problematiskt förhållande till alkohol. Här har alkohol aldrig bidragit till något annat än trevliga stunder och fina minnen.
 
Det var jag som uttryckte jämförelsen med att bara få äta havregrynsgröt och potatis. Vad är skrämmande? Alkohol är för mig en ganska stor och viktig del av det där som ger mer än att bara överlevnad. Precis som god mat. Men varken jag själv, mina barn eller någon annan i min omgivning anser att jag har ett problematiskt förhållande till alkohol. Här har alkohol aldrig bidragit till något annat än trevliga stunder och fina minnen.
Jag förklarade min högst personliga känsla i inlägg 348 och är nöjd så. Jättetrevligt för er att alkohol är så positivt. För mig, där alkoholen runt mig mest bidragit till bråk och dödsfall, är det omöjligt att känna samma sak.
 
Jag tror det skiljer sig åt geografiskt. I Köpenhamn är det mycket kokain men när jag frågar yngsta brorsan vad folk i hans ålder använder så är det mer piller (MDMA etc). Svamp verkar inte heller så ovanligt.
Så kan det mycket väl vara.
Sen är det kanske som @Sassy & @Hallonsoda säger - att det är mer på "vanliga uteställen" man håller på med kokain snarare än på rave, ett ställe som annars ofta förknippas bland folk med knark.
 
Bland folk som går ut en del är det väldigt väldigt vanligt att ha testat, tror inte den kretsen är speciellt liten, och det skulle faktiskt förvåna mig om bruket är väldigt koncentrerat till storstäder. Har dock inga siffror på detta, men dock en bias eftersom att jag själv rör mig i sådana miljöer. Sen tror jag det är en missuppfattning att tänka "runt stureplan", tycker kokain finns på festivaler, på technoklubbar, på vanliga dansställen, hemmafester osv.
Ja och framförallt på landsbygden har jag märkt. I småstäder utanför periferin så att säga frodas droganvändadet dessvärre. Speciellt bland unga män som blir kvar när flickorna börjar plugga vidare på universitet och flyttar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 819
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: startpompe
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 656
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 929
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp