Bukefalos 28 år!

All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Fast som jag ser det - det är du inte! Du representerar bara dig själv.:)

Om jag lämnar ludd i torktumlaren är det ingen som säger "sådär gör alla kristna/svenskar/blondiner/osv." De ser att det är JAG och ingen annan som slarvade.

Du ska inte behöva vara representant för en hel religion, det är där rasisterna gör sitt stora tankefel. Om EN muslim bär sig dumt åt så säger det inget om Jazmin - eller någon annan muslim.


Tanken är god och rätt men i praktiken så är det inte så det fungerar.
Jag kommer nog att fortsätta att tänka mig för, vad jag gör säger och hur jag kan uppfattas.
Jag ser det nästan som min skyldighet.
Att synas, finnas och verka är mitt sätt att bidra, jag är imponerad av er som orkar debattera om och om igen, önskar att jag själv hade den förmågan (orken?) att ta diskussioner, jag oroas dock för att mina argument skall ta slut och så står jag där med byxorna nere.

Nej nu blev det mycket jag jag jag :D vad jag vill säga till er är att ni är hjältar och eran röst gör skillnad. Om inte i rasisternas hjärta så i vart fall i mitt

Jazmin
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

naturligtvis ska vi ta hand om våra egna. men arbetsmarknaden i sverige är inte längre den skyddade verkstaden den var för 30 år sedan. vi konkurerar men världen, inhemska och importvaror, inhemsk arbetskraft och importerad sådan, allt och alla ska vara bäst för lägst pris. du kan väl inte begära att ett företag ska tvingas köpa svenska datorer när det finns betydligt bättre o billigare importerade? samma sak med arbetskraften.

vill du ha jobb, gör dig mer konkurenskraftig, vidareutbilda dig, sök jobb där verkliga behov finns.
vad som inte hjälper är att sitta och tycka synd om sig själv och skylla andra för en egna problem.

Bara sitta och tycka synd om mig själv? Haha som om jag skulle ha tid med det?
Jag tycker inte synd om mig själv på något vis, dock är jag arbetssökande, tagit alla slags jobb jag fått! Jag håller själv på att lösa mitt eget med studier på bästa möjliga vis för att utbilda mig inom just ett bristyrke!
Tyvärr får man i Sverige inte studera in sina betyg som "hobby" och samtidigt varit arbetssökande. Det var en nyhet jag lärde mig så sent som igår!

Och ang importerad billig arbetskraft så kan vi ju till att börja med titta på lastbilsyrket!
Där är det många f-skattare från andra länder som hyrs in för att köra vårt gods i sverige. Dessa kör för minimum lön, oftast 6000 kr i månaden om ens det.
Just nu är det flera som gör en stor satsning inom detta. Inte för att få bort utländska arbetskraften i sig (så tolka nu inte detta inlägget också som rasism), men kommer dom hit så ska väl dom också ha rätt till kollektiv enlig lön?
Varför ska dom leva på absoluta existensminimum bara för vi vill ha billigare varor?

Det var ni som drog upp billig arbetskraft och det är klart den ska utnyttjas, tycker ni verkligen det egentligen?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vi talar alltså om ambulansmän, poliser och brandmän som inte vill åka iväg på ex garage/förråd/bilbränder pga av att de vet att det beror på "blattar och apajävlar" att de kommer mötas av obehaglig stämning och kanske tom våld. De tycker kort och gott att skiten kan brinna för om någon vecka eller dagar är det ändå dags igen.

(lite sent kommer jag in i debatten)

Jag tror att det inte handlar om värderingar i så stor grad i dessa fall, det spelar nog mindre roll för polisen/ambulansföraren/brandmannen VEM obehaget generats av. Det är inte värre obehag för att det genererats av en icke-svensk.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Hönan eller ägget ?

Varför tror du att det är vanligare att kvinnan tagit ett större ansvar för de oavlönade bitarna ?
Min enkla gissning att för de flesta familjer är det ekonomin, dvs mannen tjänar mer och de förlorar mer pengar på att han är hemma. Så ta-da de flesta väljer att kvinnan är hemma för de helt enkelt förlorar minst på det som familj betraktat. Och per automatik blir då kvinnan plötsligt mindre attraktiv för företaget. Ja, du ser ju hur spiralen snurrar. Och förloraren är kvinnan.

Sen finns det ju förstås de kvinnor som ..fritt citerat från en kvinna på föräldraforumet: " aldrig i livet att jag skulle dela 50/50 på f-ledigheten"
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Nej nu hittar du bara på. Jag har aldrig uttryckt att män och kvinnor är fundamentalt olika varandra. Tvärtom så har jag skrivit att män och kvinnor är mycket mer lika varandra än olika. Men när vi har diskuterat kön och genus är det just skillnaderna som har varit i fokus, inte likheterna.
Tidigare har du uttryckt att män och kvinnor har olika intressen och beteenden på gruppnivå och att det beror på biologiska skillnader. Biologiska skillnader som förklaring på könsmönster = särartstänkande.


Vissa betraktar feminism som kampen för rättvisa mellan könen och i den meningen är jag feminist.
Varför kritiserar du då feminism som en enhet, utan att göra skillnad? Du har väl tidigare skrivit att du inte är feminist? :crazy:
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det är väl inte tillåtet att korsposta i trådar men allvarligt talat Blue, såhär skrev du för ett par månader sedan:

Feminismen får gärna bekämpas [...]
Feminism är inte bara ett ändamål (att få bort diskriminering, vilket även i princip alla som är emot feminism vill) utan även en (verklighetsfrånvänd och diskriminerande) väg dit.



Men vad härligt att du har ändrat dig!
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Tidigare har du uttryckt att män och kvinnor har olika intressen och beteenden på gruppnivå och att det beror på biologiska skillnader. Biologiska skillnader som förklaring på könsmönster = särartstänkande.

Det beror på biologiska skillnader ja, biologiska och sociala. Om det är vad du kallar särartstänkande så visst. Då är väl de flesta i Sverige särartstänkande skulle jag tro. Det är hursomhelst inte i närheten samma sak som att säga att män och kvinnor är fundamentalt olika.

Varför kritiserar du då feminism som en enhet, utan att göra skillnad? Du har väl tidigare skrivit att du inte är feminist? :crazy:

Det är väl inte tillåtet att korsposta i trådar men allvarligt talat Blue, såhär skrev du för ett par månader sedan:

Men vad härligt att du har ändrat dig!

Det jag skrev var att vissa betraktar feminismen på ett sätt som skulle innebära att jag är feminist. Men jag betraktar inte feminismen på ett sätt som innebär att jag skulle kalla mig själv feminist. När jag kritiserar feminismen så utgår jag från min egen definition givetvis.

Förstår inte nödvändigheten i att dra egna slutsatser innan jag fått förklara vad jag menar? Nej jag har inte ändrat mig.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Fundamentalt olika i den bemärkelsen att könsrollerna är genetiska. Dvs ett konserverande synsätt.

Ok du är inte feminist och du tycker att feminism ska ("gärna får") bekämpas = antifeminist. Bra då behöver vi inte dividera om det.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Har inte funderat så mycket på om jag bör sätta den etiketten på mig själv men kan absolut gå med på att kalla mig antifeminist om vi definierar det såhär (lånar lite från wikipedia):

Antifeminist
Kritik mot feminismen som antifeminister fört fram rör bland annat att de anser att feminismen inte främjar jämställdhet, är antiintellektuell och frihetsfientlig. Antifeminister är vanligtvis för lika rättigheter mellan kvinnor och män. Antifeminister har blivit beskyllda för att vara kvinnohatare. Detta är dock mycket ogrundat [...] Denna missuppfattning bygger således på ren okunskap.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp