All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Lata människor är ju alltid trist oberoende av vilken färg de är förpackade i.
Att inte gilla det har ju inget med rasism att göra.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Herregud, du menar verkligen att någon är värd mer än någon annan. Inser du vad det betyder?

Har du någon mall på värde på olika människor? Är jag mer eller mindre värd än dig till exempel?

är inte det lite väl dubbelmoraliskt...såklart är en del mer värda än andra...tex är jag inte spec mycket värd i dina ögon.....eller :grin:

det är så jävla mycket dubbelmoral på en del människor så jag mår illa ....

och visst är ex min son värd mer än Englas mördare i mina ögon ...och dom som inte kan stå för att dom tycker att en del människor är värda mer än andra ljuger...faktiskt.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

är inte det lite väl dubbelmoraliskt...såklart är en del mer värda än andra...tex är jag inte spec mycket värd i dina ögon.....eller :grin:

det är så jävla mycket dubbelmoral på en del människor så jag mår illa ....

och visst är ex min son värd mer än Englas mördare i mina ögon ...och dom som inte kan stå för att dom tycker att en del människor är värda mer än andra ljuger...faktiskt.

I min värld är det där är något helt annat än att dessa personer har olika människovärden. Självklart älskar jag mitt eget barn mer än jag älskar Englas mördare. Men jag tycker ändå att de båda två har samma rätt att leva, till sjukvård, att bli rättvist behandlade, inte kränkta osv.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Precis. Hur mycket jag gillar en speciell människa har ingenting med människovärde att göra.

Att du och jag inte är bästa vänner innebär definitivt inte att jag vill att du ska ha sämre standard och mindre rätt att leva ett bra liv. Resonerar du så?
 
Senast ändrad:
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Helt OT kanske - men jag är livrädd för denna uppdelning i "vi" och "dom". Idag är det "vi" svenskar och "dom" invandrarna. Vad händer sen? "Vi" friska skattebetalare mot "dom" sjuka och handikappade som kostar pengar? Och sen? Vilka blir "dom" i nästa omgång?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

delvis KL
Håller med. Antingen har man samma värde eller så har man det inte. Det finns inget mellanting i den här frågan. Det är antingen eller. Självklart tycker man mer eller mindre om olika människor, men det har inget med människovärdet att göra.

(Orwell skrev ju i Animal Farm:
All animal are equals. But some animals are more equal than others.
Det blir ju så absurt om man tänker så!)
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vem är ni att tilldela olika människor olika värde? Du förtydligar till och med att det är människovärde det handlar om. Förstår du inte vad du säger?

Du är dessutom läkare. Om det är Juha Valjakkala som ligger döende på olycksplatsen som du kommer till, funderar du då över om han har tillräckligt mycket människovärde för att du ska försöka hjälpa honom?

/I]
Öhh...hallå, varför räknar du med att en läkare ska ha speciella egenskaper då det kommer till tyckande och tänkande?
gulan
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Om det är Juha Valjakkala som ligger döende på olycksplatsen som du kommer till, funderar du då över om han har tillräckligt mycket människovärde för att du ska försöka hjälpa honom?


[/I]

Självklart inte.

Det är i min åsikt två olika frågor.

För ja, olika individer har olika värde.
Jag håller med om att vi föds med lika värde.
Jag anser inte att vårt värde styrs av de omständigheter i vilka vi är födda.
Men vi kan göra handlingar som gör att vi blir mindre värda (Breivik, Hitler, Stalin, Saddam Hussein) eller mer värda.
I min åsikt.

Men visst är det tur att jag inte funderar över det i vardagen utan endast i den här typen av filosofiska frågor.

Eller är det svårt att inse att man kan tänka och filosofera i ett större perspektiv, utan att det styr ens vardagliga handlingssätt?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Människor har lika värde i teorin men inte i praktiken. Om någon larmar och säger att en pundare har rasat ihop på Sergels Torg respektive att Statsministern har kollapsat på samma ställe. Vad tror ni om utryckningspådraget? Kommer man bedöma larmen olika?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vad anser du då om FN:s konvention om mänskliga rättigheter?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Precis. Hur mycket jag gillar en speciell människa har ingenting med människovärde att göra.

Att du och jag inte är bästa vänner innebär definitivt inte att jag vill att du ska ha sämre standard och mindre rätt att leva ett bra liv. Resonerar du så?

Sista stycket var till Martha, inte Diskus. Det blev tyvärr lite otydligt.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Ingen fara, jag fattade.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Men visst är det tur att jag inte funderar över det i vardagen utan endast i den här typen av filosofiska frågor.

Eller är det svårt att inse att man kan tänka och filosofera i ett större perspektiv, utan att det styr ens vardagliga handlingssätt?


Knapplån för att föra resonemanget vidare - att man kan tänka en sak och agerar på ett annat sätt - för att det faktiskt är mer rätt.

Jag kan - faktiskt, tro det eller ej - förstå att en del småbarnsföräldrar blir "provocerade" att göra fysiskt våld på sin spädis. Jag kan förstå reflexen.

Men jag tycker inte att det är OK att agera på reflexen, den spärren måste man ha.

På samma sätt tycker jag att en del människor "förverkar sitt människovärde" men jag skulle inte agera utifrån den åsikten.
Jag tycker inte att dödsstraff är OK ens för de personer som förverkat sitt egentliga existensberättigande.


Ni som tror att ni tycker att alla människor är lika mycket värda: tycker ni att publiken som jublar vid spöstraff av en 15-årig flicka som blivit utsatt för våldtäkt, är lika värdefulla/bra människor som flickan?
Eller ser ni något problem i den typen av beteende?

Jag kan tycka att publiken som jublar över något sådant själva förtjänar spöstraff. Men det betyder inte att jag tänker verkställa det eller agera för att verkställa det.
Det betyder att jag tycker att krutet ska läggas på att den 15-åriga flickan inte ska bli dömd till spöstraff för att hon är offer för en våldtäkt.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Helt OT kanske - men jag är livrädd för denna uppdelning i "vi" och "dom". Idag är det "vi" svenskar och "dom" invandrarna. Vad händer sen? "Vi" friska skattebetalare mot "dom" sjuka och handikappade som kostar pengar? Och sen? Vilka blir "dom" i nästa omgång?

det ändrar inte det faktum att varje individ har ett människovärde. oberoende ras, bakgrund, yrke eller kön.


sedan, vilket även det är ofrånkomligt, så har varje individ ett individuell samhällsvärde.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Den finns tillgänglig på nätet.

Artikel 1: "All human beings are born free and equal in dignity and rights.They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood."

Artikel 2: "Everyone is entitled to all the rights and freedoms set forth in this Declaration, without distinction of any kind[...]"


Jag tycker att du gör en rejäl tankemiss när du blandar ihop beteende och människovärde. Ingenting kan (ska) påverka någons grundläggande människovärde.
 
Senast ändrad:
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

+1

kl
I min värld är det en rejäl tankemiss att tro att man kan behandla alla människor lika oavsett ens egna fördomar. Att människor inom vårdande yrken tror det är skrämmande, minst sagt!
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Får folk inte ens diskutera saken för att det inte är pk eller bli skällda för att vara rasister kommer det att pyra under ytan, för att plötsligt en dag explodera och jag tror inte någon vill att det kommer dithän.

Det beror i allra högsta grad på hur man diskuterar. Jag kan uttrycka stor oro för segregation, klassklyftor, dåliga kvinnosyn mm, men uttrycka detta genom att prata om de fakta som det egentligen handlar om: Dvs inte etniskt ursprung, utan socioekonomiskt urpsrung osv.

Jag är en ivrig debattör när det pratas samhällsuppbyggnad och politik, ändå är det aldrig någon som kallat mig eller trott att jag är rasist. Eftersom alla mina resonemang handlar om människors lika värde!
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

I min värld är det där är något helt annat än att dessa personer har olika människovärden. Självklart älskar jag mitt eget barn mer än jag älskar Englas mördare. Men jag tycker ändå att de båda två har samma rätt att leva, till sjukvård, att bli rättvist behandlade, inte kränkta osv.

Ja i en perfekt värld så....men det är nog få människor som tänker så...möjligtvis Dalai Lama
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp