Bukefalos 28 år!

All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Herregud, du menar verkligen att någon är värd mer än någon annan. Inser du vad det betyder?

Har du någon mall på värde på olika människor? Är jag mer eller mindre värd än dig till exempel?

Stämmer in i chockad-kören med snuffsan.


För övrigt är jag apless på mänskligheten, och rasister på buke gör det inte roligare på något vis. Skämmes, tamejfan.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag upplever rasistuttalanden drunknar i klagan över tärd ekonomi i det offentliga, plus symptom på ansvarigas okunskap som ger en vattennivå 500m över deras huvuden.

Fast det handlar ju om att vi slänger pengar golit och andra som inte behöver dem. Det första som borgarna avskaffade var ju de arbetsfria skatterna, som fastighetsskatt och arvsskatt.

Sen har Björklund genom att införa en segregerad skola lyckat få Sverige att sjunka genom skalan i alla internationella jämförelser... Kunnskap är mackt
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Stämmer in i chockad-kören med snuffsan.


För övrigt är jag apless på mänskligheten, och rasister på buke gör det inte roligare på något vis. Skämmes, tamejfan.

Säg inte det. Här på buke finns det många pålästa och duktiga antirasistiska debattörer. golit räknar sig inte dit, golit är golit.

Men var annars skulle vanliga hästmänniskor få se SD-s vanföreställningar söndersmulade?

Det är bra att rasisterna hittar hit, så att de kan bli bemötta. Så att den vanlige bukebrukaren får argument i sin vardag.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Herregud, du menar verkligen att någon är värd mer än någon annan. Inser du vad det betyder?

Har du någon mall på värde på olika människor? Är jag mer eller mindre värd än dig till exempel?

Men det är väl självklart att alla är lika värda och det är nog inte många som egentligen påstår nåt annat, problemet börjar väl snarare bli att folk är såpass missnöjda med sin egen ekonomi/sitt liv generellt att dom inte känner att dom vill betala för andra. I ett samhälle av överflöd har folk inga problem att dela med sig men när det tryter så håller man hårdare i sina resurser och delar bara med sig till dom man känner och kan förvänta sig få saker tillbaka ifrån. Inte bara människan som fungerar på det sättet utan dom flesta flocklevande djur så där har politikerna nåt att jobba på.
 
Senast ändrad:
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Herregud, du menar verkligen att någon är värd mer än någon annan. Inser du vad det betyder?

Har du någon mall på värde på olika människor? Är jag mer eller mindre värd än dig till exempel?

Alla människor har eller ska i alla fall ha samma människovärde.
Det är väl en rätt fundamentär inställning.

Men man vore nog att betrakta som rätt naiv om man inte inser att det finns fler värden än just människovärdet i ett samhälle.

Du har det ekonomiska värdet i en individ. det ändras med ålder.se http://www.trafikskadenamnden.se/upload/Ersättningstabeller/2013/Åldersfaktor 1.pdf

sedan har du individens eget ekonomiska värde, dels genom individens individuella förmågor dels genom hans eller hennes egen förmögenhet.

En uteliggare har naturligtvis samma människovärde som en ex.en kirurg.

Men för samhället och i samhället så är kirugen värd betydligt mer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Att använda andra mera rumsrena argument, som t.ex. ekonomiska, är ett välkänt drag hos rasister.
Det ser liksom bättre ut.

Argument som att vi skall ta hand våra egna först innan vi kan hjälpa andra tolkar jag som:
"Jag vill inte ta ett skitjobb så jag vill ha bidrag, och pengarna som går till invandrare skall därför gå till mig i stället."

Som i invandrare och bussförare tråden.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

kl

Det har gått inflation i ordet rasism, xenofobi vore nog en bättre benämning.

Bara för att man har åsikter, innebär det inte per automatik att man är "rasist".

Vi har bland de högsta skattetrycken i världen och ändå räcker pengarna inte till allt vi skulle vilja att de gjorde.
Det är klart att vi, som trots allt är ett välmående land, ska hjälpa andra, men jag ställer mig frågan om att ta hit folk är den bästa vägen att gå. Gör det mig till rasist? Nej.
Den pengapåse som trots allt finns kan säkert användas på ett mer effektivt sätt. Istället för att hjälpa 2-3 personer som tagit sig till Sverige, kan samma summa hjälpa en hel drös människor på plats istället.

Vi kan inte blunda för det faktum att kulturer krockar eller att vi har fått problemområden. Får folk inte ens diskutera saken för att det inte är pk eller bli skällda för att vara rasister kommer det att pyra under ytan, för att plötsligt en dag explodera och jag tror inte någon vill att det kommer dithän.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

.... det är väl ganska rimligt att invandringen kostar? Och vet du? Jag betalar GÄRNA.

Det där beror ju på hur man räknar.
Nya invånare i ett land kostar alltid.
Barn som föds och växer upp i Sverige har kostat mera per person än vad en vuxen invandrare har gjort.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

I ett samhälle av överflöd har folk inga problem att dela med sig ....

Vi har ett samhälle av överflöd.
När folk tycker att de är fattiga för att deras fullt fungerande kök inte är tillräckligt nyrenoverat, så är det på avdelningen överflöd.

De har ju mat att laga i ett kök som de också har.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag tycker att det är dags att dra ner litet på vad vi anser vara minsta acceptabla standard.
De pengar som vi skulle spara på det skulle räcka till allt annat som vi vill göra.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Men vadå välkomna? Äger du Sverige?

Det gör vi alla i lika stor utsträckning.

Och det är tillåtet att ha olika åsikter.

Jag anser mig inte vara rasist men jag är för den skull inte för fri invandring. Jag är emot "sjukvårdsturism".

Jag tycker att vi för en galen invandringspolitik, och har gjort ganska länge.

De personer som kommer hit, är värda ett vettigt mottagande och omhändertagande, vilket inte handlar om att flera personer från olika kulturell och språklig bakgrund ska dela sovrum med varandra (vilket är en verklighet på boende för "ensamkommande flyktingbarn" åtminstone i min hemkommun).
Det är inte bra att man under asyltiden inte får sysselsätta sig med arbete.

Ett problem är också att det har kommit så många människor samtidigt att vi inte haft beredskap att ta emot på ett vettigt sätt.
En mer begränsad invandring med vettigt mottagande, vore bättre än det kaos vi har. Och det skulle också minska friktionen mellan "oss och dem".

En arbetskraftsinvandring tror jag är ganska okontroversiell. En fransman som får jobb i Sverige, flyttar hit och börjar jobba. En iranier i samma situation, samma sak.

En fransman som bara bosätter sig här och vill ha fri sjukvård har inte rätt till det.
En afghan i samma situation, samma sak, liksom för norrmän (vanligt här i Värmland med norrmän som bor här men är mantalsskrivna i Norge, de får också åka hem till hemorten för annat än akut sjukvård).

Faktiskt samma regler oavsett om man kommer från Kina, Norge, fd Sovjet, Afghanistan eller var man vill.

Detta blev ett rörigt inlägg känner jag, men jag blir lite provocerad när någon utpekar sig själv som "bäst" och "mest rätt" och lägger värderingar gällande personer som har andra åsikter.

Rätt och fel?
Olika åsikter.

Och som inom de flesta ämnen: de som tycker annorlunda än jag har naturligtvis fel i mina ögon men då kanske jag får försöka komma ihåg att jag är den som har fel i deras ögon.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Herregud, du menar verkligen att någon är värd mer än någon annan. Inser du vad det betyder?

Har du någon mall på värde på olika människor? Är jag mer eller mindre värd än dig till exempel?

Jag kan förstå tanken att inte alla har samma värde.

För mig har Breivik inget människovärde, eller Juha Valjakkala (hur det nu stavades och vad han nu heter för närvarande).

De är mindre värda än de flesta av oss andra.

Medan en sådan som Nelson Mandela eller Raol Wallenberg och liknande kanske är lite bättre och mer värda än de flesta andra.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Bedömning efter prestation.
Det är ju något som inte har med etnicitet eller ursprung att göra.
Alla har möjlighet att göra värdefulla saker och de som är ondskefulla är ju också det oavsett ursprung.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Att använda andra mera rumsrena argument, som t.ex. ekonomiska, är ett välkänt drag hos rasister.
Det ser liksom bättre ut.

Argument som att vi skall ta hand våra egna först innan vi kan hjälpa andra tolkar jag som:
"Jag vill inte ta ett skitjobb så jag vill ha bidrag, och pengarna som går till invandrare skall därför gå till mig i stället."

Som i invandrare och bussförare tråden.

i normal samhällsplanering ingår värdet o kostnaden för olika individer, åldersmässigt, könsmässigt. det kan knappast påstås att det är rassistiskt.
du måste veta ex. hur många som är över 70 för att veta hur du de närmaste åren ska hantera åldringsvård, hur många som föds för att kunna avsätta medel till skolori rätt tid.

även hur många vuxna som inte kan svenska eller läsa för att kunna sätta in åtgärder för att avhjälpa problemen.

Samtidigt är det viktigt att veta hur många som har jobb eller sysselsättning och ungefär hur mycket som kommer in i skattemedel.

Allt detta självklarheter för en som driver företag.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag kan förstå tanken att inte alla har samma värde.

För mig har Breivik inget människovärde, eller Juha Valjakkala (hur det nu stavades och vad han nu heter för närvarande).

De är mindre värda än de flesta av oss andra.

Medan en sådan som Nelson Mandela eller Raol Wallenberg och liknande kanske är lite bättre och mer värda än de flesta andra.

Det första inlägget på det här temat tolkade jag som att den som skrev det haft otur när hon tänkte.

Och nu kommer ett till.

Vem är ni att tilldela olika människor olika värde? Du förtydligar till och med att det är människovärde det handlar om. Förstår du inte vad du säger?

Du är dessutom läkare. Om det är Juha Valjakkala som ligger döende på olycksplatsen som du kommer till, funderar du då över om han har tillräckligt mycket människovärde för att du ska försöka hjälpa honom?

Det finns inga sammanhang där era resonemang är acceptabla. Det är skrämmande att ni inte inser det.

Än en gång: "Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter."
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Att använda andra mera rumsrena argument, som t.ex. ekonomiska, är ett välkänt drag hos rasister.
Det ser liksom bättre ut.

Riktigt. Det är bara ett försök till rökridå.

För att peka ut vad vi inte har råd med (invandrade) så krävs att man först delar in människor i vi och dom, i de som har rätt till "vårt land" och de som inte har det. Att dela upp människor på det sättet är också förutsättningen för rasistiska resonemang.

Ingen av oss har dessutom tillräcklig insyn i statens finanser för att konstatera att "just det där, just invandrarna, dem har vi inte råd med". Larvigt att så många vanliga gräsrötter plötsligt blir fullfjädrade nationalekonomer.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Ur ett världsperspektiv så är ju dödsstraff för hemska och grymma handlingar det normala.
Så det där är ju en annan fråga än rasism.

Obs Jag är emot dödsstraff.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Du är dessutom läkare. Om det är Juha Valjakkala som ligger döende på olycksplatsen som du kommer till, funderar du då över om han har tillräckligt mycket människovärde för att du ska försöka hjälpa honom?
[/I]

Precis vad jag också funderade över.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Att använda andra mera rumsrena argument, som t.ex. ekonomiska, är ett välkänt drag hos rasister.
Det ser liksom bättre ut.

Argument som att vi skall ta hand våra egna först innan vi kan hjälpa andra tolkar jag som:
"Jag vill inte ta ett skitjobb så jag vill ha bidrag, och pengarna som går till invandrare skall därför gå till mig i stället."

Som i invandrare och bussförare tråden.

Spontan fråga. Om man "ogillar" alla som är bidragsberoende som egentligen skulle kunna jobba men inte gör det för att det är bekvämare med bidrag är man fortfarande just specifikt rasist då bara för att en del invandrare ingår i den gruppen man inte tycker om?
(Jag har väldigt mycket emot slöa människor (oberoende nationalitet) som i onödan lever på skattepengar.)
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Riktigt. Det är bara ett försök till rökridå.

För att peka ut vad vi inte har råd med (invandrade) så krävs att man först delar in människor i vi och dom, i de som har rätt till "vårt land" och de som inte har det. Att dela upp människor på det sättet är också förutsättningen för rasistiska resonemang.

Ingen av oss har dessutom tillräcklig insyn i statens finanser för att konstatera att "just det där, just invandrarna, dem har vi inte råd med". Larvigt att så många vanliga gräsrötter plötsligt blir fullfjädrade nationalekonomer.

men samtidigt för att inte vara helt inne i dimman vad det gäller en kommuns, ett landstings eller en stats ekonomi så måste man räkna på kostnader o intäkter.

för att räkna på vad hemspråksundervisningen ska kosta så måste man ju veta hur stor den ska vara. samma gäller väl åldringsvården eller förskolorna.

eller har du ett bättre alternativ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp