Bukefalos 28 år!

All uppvaktning undanbedes

Sv: All uppvaktning undanbedes

Jag bor ute på landet där de flesta har bott i många generationer och det finns många beröringspunkter, så här så har man antingen stort kalas eller så avsäger man sig i tidningen.
Makens farbror brukar göra det, men han vill gärna att vi närmsta kommer trots det även om hans fru inte uppskattar det... Men gladast blev han nog när vi ställde till med överraskningsfest åt honom, hela släkten kom till en restaurang och hans son hade sagt att han ville bjuda ut dem på mat och så var vi alla på plats när han kom. Fina farbror som alltid är den som hjälper till och fixar med allt praktiskt man kan behöva en hand till stod faktiskt och grät glädjetårar över att få träffa allihopa på samma ställe.
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Åh vad det lät fint! En så bra lösning :) Jag antar att han slapp betala hela notan själv :D
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Åh vad det lät fint! En så bra lösning :) Jag antar att han slapp betala hela notan själv :D

:D Alla betalade sin egen mat och en liten slant var som gick till farbror och hans frus mat och en present från oss alla, de är rätt många i deras släkt så jag tror att alla la typ 40 kr var. :D
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Idag var det en sån där liten annons i bladet igen, typ "jag vill inte bli firad".
Vilka är de männikorna?
hur många vänner, bekanta och släktingar har de- på riktigt?
Kan man förvänta sig att folk tänker storma huset när
man fyller visst mycket?
Eller är det interninformatiom till familjen som
man vet läser bladet kanske?

Min farmor satte in en sådan annons när hon fyllde 90.
Skälet var att hon är lite för sliten för att ta emot en massa uppvaktning.
Endast hennes barn och barnbarn (med familjer) firade henne och så fick hon ett blommogram från en kusin som bor 40 mil bort.

Hon har en (pga ålder krympande) bekantskapskrets där det mycket väl kunde ha blivit en del uppvaktning.
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Oj jag hade inte ens hört talas om att folk sätter in sådana annonser, än mindre har jag sett någon. Var sätter folk in dem? I dagstidningen?

"Hej idag fyller jag år vänligen fira mig inte" känns i mina ögon ganska kontraproduktivt. Att man snarare informerar en massa folk som egentligen inte hade någon aning om att man fyller år.

Så jag tänker mig att jag definitivt inte tillhör någon av Petruskas två "sorter" :D
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Så jag tänker mig att jag definitivt inte tillhör någon av Petruskas två "sorter" :D

Nej, den första meningen i ditt inlägg bevisar att du framlever dina dagar på imponerande avstånd från dessa grupperingar. :) Stockholmare i flera generationer, kanske?

Man sätter in annonsen i lokaltidningen, eller sätter upp en lapp på anslagstavlan i affären, beroende på hur de kulturella mönstren för kommunikation ser ut på ens hemort. (DN är i sammanhanget inte att betrakta som lokaltidning - om man inte är typ statsminister, kanske - och NK eller Åhléns är inte att betrakta som affären.)
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Jag är så impopulär att när jag fyllde jämnt sist hade jag bara min mor som grattade. ;-)
En annons om öppet hus skulle nog bara okända komma på haha

Åh men din mamma kom i allafall!! :p

(jag fick kasta tre tårtor, ingen kom- ingen granne (bodde på landet, firat både bebisar och födelsedagar med grannar. Ingen arbetskamrat, ingem släkt - jag vann???!
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Jag tänker att det är väldigt kulturellt bundet och hör väl ihop med en födelsedagstradition som idag nog mest lever kvar ute på landet eller i småstäder. Säkerligen en generationsfråga också.

Jag skulle aldrig göra det, vi har inte sådana traditioner i min närmsta omgivning. Men jag har förstått att det i en del kretsar finns traditioner av att man håller storkalas eller öppet hus typ hela dagen. Låter ju asjobbigt :p

Tycker förövrigt det här med födelsedagstraditioner är ganska spännande, att det kan skilja så mycket mellan olika kretsar/familjer!
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Nej, den första meningen i ditt inlägg bevisar att du framlever dina dagar på imponerande avstånd från dessa grupperingar. :) Stockholmare i flera generationer, kanske?

Man sätter in annonsen i lokaltidningen, eller sätter upp en lapp på anslagstavlan i affären, beroende på hur de kulturella mönstren för kommunikation ser ut på ens hemort. (DN är i sammanhanget inte att betrakta som lokaltidning - om man inte är typ statsminister, kanske - och NK eller Åhléns är inte att betrakta som affären.)

Nej inte stockholmare i någon generation, men självklart så är de enda affärerna jag känner till NK och Åhléns..

Om det nu nu är vanligt i lokaltidningar på landsbygden så borde jag definitivt ha stött på det. Även om jag inte har någon sådan tidning som morgontidning. (Menar alltså att det är konstigt att jag missat det, inte att det inte skulle vara vanligt).

Kl

Men intressant ändå. Jag gissar att det då är grannar och folk man känner "på byn" som man inte vill ha gratulationer av, och inte släkt och vänner. Jag menar om det är vanligt att folk på "landsbygden" sätter in annonser i lokaltidningen. Jag menar storstadsbor har nog knappast färre vänner och släktingar än landsbygdsbor. Däremot har säkert landsbygdsborna fler "bekanta på byn". Eller så är det så att landsbygdsbornas släkt och vänner oftare tenderar att komma objudna med tårta :) (om man nu ska generalisera)
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Men läser alla annonser då?

Nej, uppenbarligen inte eftersom några missat infon.

På den typen av mindre ort min mamma bodde på så har dock i princip alla lokaltidningen och den lusläses av de flesta....man vill ju inte missa något ;)
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Jag gissar att det då är grannar och folk man känner "på byn" som man inte vill ha gratulationer av, och inte släkt och vänner. Jag menar om det är vanligt att folk på "landsbygden" sätter in annonser i lokaltidningen. Jag menar storstadsbor har nog knappast färre vänner och släktingar än landsbygdsbor. Däremot har säkert landsbygdsborna fler "bekanta på byn". Eller så är det så att landsbygdsbornas släkt och vänner oftare tenderar att komma objudna med tårta :) (om man nu ska generalisera)

Snarare olika umgängesmönster än olika antal vänner och släktingar, skulle jag gissa. Jag tror också att risken/chansen för en objuden invasion är större om man bor i den (lantliga) trakt där man har sina rötter och sin släkt, än om man är mer utspridd.

Kanske är också släktbegreppet bredare ibland i trakter där många har bott i generationer? Så att fler ser sig som släkt och bara det gör den ev invasionen större?
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Pappas umgänge lyckades till och med imponera på begravningsentreprenören.
Släktantalet kunde jag ju förbereda honom på men när jag sa att han känner halva byn så det blir nog en massa folk till begravningskalaset så sa han;
-Ja ofta tror man att det kommer många men det är inte så vanligt.
Tji fick han.
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Snarare olika umgängesmönster än olika antal vänner och släktingar, skulle jag gissa. Jag tror också att risken/chansen för en objuden invasion är större om man bor i den (lantliga) trakt där man har sina rötter och sin släkt, än om man är mer utspridd.

Kanske är också släktbegreppet bredare ibland i trakter där många har bott i generationer? Så att fler ser sig som släkt och bara det gör den ev invasionen större?

Jag tror att du är något på spåren, min egen släkt är utspridd och jag jobbar hårt på att hålla ihop mina tre kusiner som jag delar en stor del av min uppväxt med.
Maken däremot som bor där hans släkt "alltid" har bott har som sagt en nära relation till sina kusiner, hans farbror är som en extra pappa. Till kalas så skulle jag bli överraskad om hans kusiners barn inte skulle dyka upp, då skulle de ha en riktigt bra ursäkt för att inte komma. Och det gäller på båda sidor om hans släkt... (Tur att man kommer med lite färskt blod in i bygden ;) )

Våran granne är vi visserligen inte släkt med men deras släkt har bott granne med makens släkt i tre generation med mycket umgänge, det blir nästan som släkt. Och det gäller flera av våra grannar.

Ang begravning så fick vi flytta begravningskaffet till svärfar, och trots det så var vi på gränsen att sitta för trångt, begravningsbyrån hade avsatt ett papper för anmälan men fick ta till minst ett till och några hade de nog missat att skriva upp...
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Och jag är så TRÖTT på vår släkt som inte har den härliga gemenskapen! Nej här är vi en och en och ingen umgås. Kanske en faster kommer på besök vid påsk. Min sambos släkt är exakt likadan. Hur svårt kan det vara?

Jag har fått njuta av galet släktkalas med min f.d. och nu har jag en bästa kompis med härlig släkt där jag är en del av gemenskapen.

Synd att jag fick barn så sent så jag kommer aldrig hinna skapa nya traditioner innan jag trillar av pinnen!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 095
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 799
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 625
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp