Alla dessa fodertillskott!

Sv: Alla dessa fodertillskott!

Wiromin Muscle Power = för lysinets skull
MSM = för att vara säker på att kroppen får sitt behov täckt
Vitlök = för att hålla äckliga småkryp borta + vid förkylningar
Magnesium = för att täcka behovet
Kalk = se ovanstående
Salt = de arbetar ordentligt och svettas därefter

Förutom hö, havre, korn, lusernpellets, betfor och mineraler får han B-vitamin nu i pälsfällartider.

vitlök - bra för immunförsvar innhåller mycket c-vitamin bl
mineraler hippo plus - vanliga mineral
artoflex (innehäller glocusamin,djäyulsklo,chondrin stavning?) pga av på lagringar på strålbenet - får han på vet inrådan

mineraler o jäst...
jästen får han för magen o mineralerna som alla andra=)

Jag ger linfrökaka som proteintillskott (+ sojamjöl) och på köpet får jag en häst med glad mage och glans i pälsen.

(Ett par tag med ryktborsten så skiner min svarta häst ikapp med solen :love: .)

Annars inga konstigheter, han fick en B-vitaminspruta så det är "redan avklarat" :cool: .

Tuva-Li skrev:
Annars inga konstigheter, han fick en B-vitaminspruta så det är "redan avklarat" :cool: .
Jag vile ge min kuse b-vitaminspruta. Då sa veterinären att "det är inte mycket lönt, det sitter bara i ungefär ett dygn".

Han rekommenderade istället att man ger det som tillskott...

Jag räknar allt förutom hö för tillskott :angel:

Då får ridhästen fibergi och korn.
Mineraler (för att komplettera det som saknas i höet)
B-vitaminer och Groddolja dels för att det är pälsfällning och dels för att han just gått igenom tre penicilinkurer och ser lite risig ut.

Vitlök ger jag inte konstant eftersom hästar i det fria inte äter lök. Dessutom är vitlök starkt och långvarig giva av detta kan sätta sin spår i tarmarna.

Mineraler
Biotin (periodvis) för hovarna
Olja för pälsen
Just nu b-vitamin vid pälsfällning
Morötter för att ha nått i krubban när alla andra hästar äter sitt kraftfoder

Senast ändrad av en moderator:

Min får vitlök och Biotin för hovarna men har fått ett annat som typ heter enzion eller nått som ska vara ba.
B-vitamin vid fällning nu

:bump:

marijaa skrev:
Jag vile ge min kuse b-vitaminspruta. Då sa veterinären att "det är inte mycket lönt, det sitter bara i ungefär ett dygn".

Han rekommenderade istället att man ger det som tillskott...

...och min sa tvärtom :D .

Tuva-Li skrev:
...och min sa tvärtom :D .
ja, man har ju haft det för sig att sprutan ska sitta i längre.
Det är kanske ny rön, detta var i höstas och det var en distriktare...

* Thiamin (rekommenderat för lederna av min veterinär)
* Vetegroddsolja (bl a för pälsen)

I foderstaten ingår också linfröolja (för energin)

Mineraler + täcka behovet
Bioglucomin (stavas?) för min vetrinär tyckte att hon behövde det efter 3 kotledsinflamationer i sitt liv, skulle testa detta och se om henne ben höl...

har man ett bra kraftfoder och ger hästen "full" foderstat så behöver den inte en massa tillskott. i foder som mustang och krafft finns alla dessa tillskott redan iblandade, så får hästen en bra foderstat på ex. dessa foder så är det redan avklarat med tillskotten.

men pålle går på krafft grund och pyttepytte betfor (för smakens skull) och just nu shevinal B-vitamin tror jag den heter, i pälsfällningstider. (rosa som luktar jordgubbssylt, pållen är helt tokig i den,:D)

mina pållar får
b-vitamin nu när de fäller
morötter för vitaminernas skull (samt för att det är gott)
kiselgur för hårremmen,svans och manens skull
shettisen ska få linfröolja för sin mjälliga päls skull

sen om de är förkylda ger jag vitlök och koncentrerad citronsaft

BioMag - Magnesium, för att täcka behovet och ger även liiite extra mot humörsvängningarna.
Biotin - Test.
B-vitaminer - vid fällning.

Tack alla för era svar!!

Jag frågar bara av ren nyfikenhet + att jag har fått dille på att räkna o pytsa o ha mig, orolig för min "tillskots-hälsa" haha, men jag känner mig lite lugnare nu :D Haha!

Förutom hö, havre, krafft protein, mineraler och betfor får han vitlök för att han inte ska bli fökyld. detta får han bara vinterhalvåret. B-vitamin under pälsfällning/sättning. E-vitamin för muskelbildning. och salt för att täcka hans behov och för att han ska dricka mer

Liknande trådar

Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
818
Senast: Vinur
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag... 2
Svar
37
· Visningar
5 020
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka