Alla dessa skarpa bett...

ufot

Trådstartare
Har under vintern följt världskuppen i hoppning och har blivit mycket förvånad över alla skapa bett man ser i munnen på hästarna.

Tänker främst på en av ryttarna som red med körbett med mycket kort martingal:crazy:

Det värsta var väl ändå när det, äntligen, kom in en ryttare som red på vanligt tränsbett och kommentatorerna säger att det är ovanligt att ryttare på denna nivå rider med tränsbett:crazy:
Hur kommer det sig? Klarar inte våra världsryttare av att rida hästarna på vanligt tränsbett?

Till moderatorn: Flytta tråden om den hamnade fel.

Sv: Alla dessa skarpa bett...

För det första håller jag inte med. Jag tycker väldigt många rider på vanliga tränsbett. Och det blir bara fler och fler. För det andra får man försöka visa lite förståelse. Det finns inte marginaler till att en skarp häst blir för stark, eller inte lyssnar till 100% på en sådan bana. Det bara måste klaffa.

Samtidigt, har man inte 100% koll på hästen på den nivån tycker jag, personligen, inte att man har något där att göra.

Att sätta på hästen ett skarpt bett "bara" för att den är stark och banan inte lämnar utrymme för några misstag anser jag vara ett dåligt argument för skarp betsling.

Samtidigt är det nog inga filbunkshästar de rider på heller, det är nog mycket häst och väldigt mycket nerver. Är man ryttare på elitnivå kan man nog hantera ett skarpt bett.

Du missuppfattar helt. Hästar är djur. Man kan aldrig ha 100% koll på dom. Men har du en häst som du vet kan gå iväg eller liknande är det en säkerhet att ha ett skarpare bett. Det är inte för att man inte klarar av hästen utan som säkerhet i skarpa situationer. Dessa ryttare är ofta väldigt rutinerade, följsamma och vet exakt hur dom rider. Jag tycker det är mer skamligt att ryttare på lokalnivå sitter med kandar, hissbett och annat skit som dom inte har ett hum om hur dom ska hantera eller inte har ens en gnutta utav den följsamhet och mjukhet som elitryttarna har.

Så länge man själv inte har suttit på hästen eller hoppat en 1.60 bana på den tycker jag det är djärvt att kritisera bettvalet.

Jag håller med fullkomligt.

På lokalnivå ser man ofta hästar som gapar och är missnöjda med handen. Tycker de flesta av elitryttarna rider väldigt mjukt och fint, skarpa bett till trots.

Jag håller med Dialhard i det hon säger. Hästarna som tävlar på den här nivån är ofta väldigt "eldiga" och ryttarna har ofta bra balans och följsamhet i sin ridning, att tävla på höjder närmare 160 gör att man måste ha kontroll. Inte enbart för att lyckas vinna, utan också för både hästens och ryttarens säkerhet. Sen vet jag att många hästar blir lite mer på hugget när de får sitt tävlingsbett i munnen - även på träning!

Först o främst så skall du nog tänka om vad som eg är nackdelen med ett skarp bett.
I nybörjares hand eller i erfaren hand.

Rider man den den nivån så reagerar jag inte öht på vad hästen betslas med så länge ryttarens hand är med.
Men ser jag ett pessoa/pelham/hack/kandar i en nybörjares hand så blir jag förfärad.

KL
Men måste bara få fråga: tycker ALLA här att så fort man kommer till elitnivå är "vad som helst" okej, framgång helgar medel? Knappast alla på den nivån tävlande är så pass duktiga att de har följsamheten och öht tanke att bry sig om hästens mun i tävlingssammanhang.

Sedan håller jag med om att det är extremt svåra banor som jag personligen aldrig skulle våga mig på, men någonstans kan ju inte tävlingen ta över så mycket att det blir officiellt korrekt och tillåtet att tillfoga djur smärta på regelbunden nivå. Det finns naturligtvis duktiga ryttare som är följsamma ffa på elitnivå, men kom ihåg att ALLA inte är det, har sett flertalet hemska exempel på kass ryttare med dyr och fin häst på hög nivå, där sliter man och skumpar i ryggen så man blir mörkrädd, sedan kommer väl dessa förhoppningsvis inte långt men ändå.

Jag förstår inte varför så många har svårt för skarpa bett men spö är det inget fel på och ingen som reagerar när sporrar används flitigt när hästen tex vägrar. Alla hästar är olika och kräver därför såklart olika betsling, hur känslig hästen är i munnen kan såklart variera grovt och självklart kan man alltid träna detta. Tycker det borde vara mer koll på hopptävlingar, på dressyren så får ju ekipaget avdrag om hästen gapar tex, mer sånt.

Nu har ju jag inte sagt nåt om varken spö eller sporrar då tråden handlar om just bett.
Och en hästmun är alltid känslig, men vissa hästar väljer att stänga av smärtan skulle jag tro... Man kan ju inte träna bort att du känner under fotsulorna heller exempelvis? Men du kan välja att "stå ut".

Skarpa bett hör hemma hos duktiga ryttare, ingen snack om det, men bara för att man rider på elitnivå är man ju inte alltid automatisk duktigast eller har jag sett fel?

Skarpa bett hör hemma hos duktiga ryttare, ingen snack om det, men bara för att man rider på elitnivå är man ju inte alltid automatisk duktigast eller har jag sett fel?

Där har du helt rätt ! ! !

delvis *kl*

Men vad jag sen blir lite brydd över är den generalisering som hela tiden görs....
Starta i klubb/lokaltävling = superamatören med noll koll på ALLT och ska därför inte få använda för just det ekipaget den bästa utrustningen....
Vad VET "du" om vilken utbildning häst eller RYTTARE har i grunden ? ? ?

Sen är jag av den åsikten att hellre ett ponnyhack än ett s.k. pessoa i en hästmun. Där kan den göra ett bra "jobb" enbart om ryttaren är extremt väl utbildad och vet in i minsta detalj hur denna typ av bett fungerar....
Ja även ett rakt pelham, med eller utan tungfrihet, och med delta, som egentligen är en stor styggelse som gör bettet klumpigt och utan alla dom nyanser ett sådant bett har med dubbla tyglar, ser jag hellre i var häst mun än det s.k. pessoabettet....
Och kandar är väl knappast ett första handsval för en nybörjare med sina dubbla bett och tyglar....

förstår inte riktigt din liknelse men nej alla hästar är inte lika känsliga i munnen, det har du väl ändå märkt?Känsliga som i att de inte reagerar lika myket på olika bett.
Jag tycker det viktigaste är att bettet är rätt utformat och ligger bra i hästens mun och hur man använder bettet, inte vilket bett det är. Alla bett kan göra skada, eller ska man utgå från att alla dressyrryttare som rider med kandar gör större skada än en som rider med vanligt tränsbett?

Faktum kvarstår att de "skarpa" betten har sin funktion i att hästen får ont av dem. Alla hästar har känsel i munnen, men många har lärt sig att ignorera små hjälper. Skillnaden mellan ett vanligt tränsbett och tex pelham är inte att hästen inte känner tränsbettet, utan att den inte klarar av att ignorera pelhamet eftersom det gör så ont. Hade hästen varit på det humöret hade den kunnat ridas på grimma, för hästar har känsel i nosryggen också. Allt beror på hur ont det gör, ju ondare desto svårare att ignorera. Man skulle kunna se det som att ett tränsbett ber hästen om att lyssna när ett pelham befaller, eller tom tvingar.

Men jag förstår varför vc-ryttarna har lite skarpare bett på tävling, det är en arena med mycket publik och hästen måste lyssna för att kunna ta sig runt banan, det kan bli väldigt farligt med en hopphäst som inte lyssnar på sin ryttare. Det är dock ingen ursäkt för att det faktiskt gör ont i hästens mun.

Anledningen till att dressyrryttare använder kandar (förutom att det står i tävlingsreglerna) är för att det är ett fenomenalt kommunikationsinstrument för att förmedla till hästen vad man vill att den ska göra. Men det är svårt att rida med och jag tycker att det missbrukas väldigt ofta. Man ska aldrig säga alla, men i stort sett gör ett kandar mer skada än ett tränsbett, eftersom det är felanvänt så ofta.

kl
ett tränsbett är inte automatiskt milt bara för att nybörjare använder det, man använder tränsbett vid inridning för att det ger hästen tydliga signaler vilket tex oledade bett inte gör,Sedan har dogmen uppstått att det är ett milt-nybörjarbett. tränsbett fel använt(läs hårda händer) kan slå i gomtaket och orsaka skador, klämma tungan så sår uppstår och ge skelettskador i lanerna. Det är till och med ganska vanligt just för "man" tror att tränsbettet är milt. Det finns inga dåliga bett bara dåliga händer, proffsen har nog bra händer.
Kanske man kunde önska att kommentatorerna säger något om händerna på tävlingar så folk förstår detta.

Klart att alla hästar har känsel i munnen var har jag skrivit att dom inte har det? Eftersom vissa hästar är starkare än andra krävs det också olika betsling.
Jag håller inte med om att alla bett förutom tränsbett gör ont på hästen.
Jo tack jag vet varför kandar används på dressyrtävlingar.

Kan bara skriva under här, känsliga är alla hästar, även om vissa visar kraftigare reaktion än andra.
KL
Det har inte tvingandes med hästens styrka att göra huruvida den behöver annan betsling, det är inte till för att kunna tillföra mer skada man betslar upp, det borde vara för att man förvinat ridningen, för att hästen kanske trivs med annan bettform eller vad vet jag. En stark häst (och då antar jag att det den som skrivit det menar en häst med styrka och i god kondition) behöver man träna i att bli lydigare/återgå till grundutbildningen, det är ju inte med bettet man stannar en häst. Nu pratar jag inte om en superduper tävlingshäst som blir så enormt taggad, men även här tycker jag att man borde backa något steg i utbildningen för att man ska slippa avända ett bett som livlina på en krävande bana.

Det känns som det ofta är en modegrej att byta till diverse bett, många vet nog inte ens hur bettet man använder verkar i hästens mun, det kanske skulle behöva förtydligas att olika betsel har olika funktioner.

förstår inte riktigt din liknelse men nej alla hästar är inte lika känsliga i munnen, det har du väl ändå märkt?Känsliga som i att de inte reagerar lika myket på olika bett.
Här skriver du ju att hästar är olika känsliga, men jag tror jag förstår hur du menar egentligen.
Vi verkar ju vara överens om att bett kan göra skada, men vi åsikterna skiljer sig när du tycker man måste betsla upp när jag tycker man ska bättra på grunderna som gas, broms istället för att använda sig av bettet som nödlösning. Eller har jag missuppfattat dig?

Klart att alla hästar har känsel i munnen var har jag skrivit att dom inte har det? Eftersom vissa hästar är starkare än andra krävs det också olika betsling.
Jag håller inte med om att alla bett förutom tränsbett gör ont på hästen.
Jo tack jag vet varför kandar används på dressyrtävlingar.

Du skrev att de inte är lika känsliga i munnen. Ledsen om jag skrev otydligt, jag menade förstås att alla hästar känner lika bra i munnen.

Nej det är sant, tränsbett kan också göra ont på hästen :( Allt beror ju på hur mjuk ryttaren är i handen, men jag skulle tro att när man tar så hårt i tygeln att hästen måste gapa (eller iallafall försöka under nosgrimman) så gör det rätt ont.

Visst finns det hästar som inte gillar tränsbettets funktion och att man därför behöver ha något annat (Jag rider själv en sån häst), men jag tror inte att det gäller alla hästar som rids med "skarpa" bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 415
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 855
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka