Alla dessa skydd.

Skreppur

Trådstartare
Det finns skydd för allting numera, men när använder man dessa slags skydd? Jag förstår att Senskydd ska skydda senorna och att benskydd ska skydda benen.. Hur vet man när hästen behöver använda några av dessa skydd? Kan ni inte vara så gulliga o beskriva hur dom fungerar och när man ska använda dom?

Min shettis följer alltid med mig på mina joggingrundor på asfalt, grus och i terräng. Kan hon behöva använda några slags skydd?

Boots?
jboots.jpg

boots.jpg

Senskydd?
ksbaksk.jpg

Benskydd?
itefram.jpg

Kotring?
kotring.jpg

Lindor?
aerlinda.jpg

Sv: Alla dessa skydd.

Skreppur skrev:
Det finns skydd för allting numera, men när använder man dessa slags skydd? Jag förstår att Senskydd ska skydda senorna och att benskydd ska skydda benen.. Hur vet man när hästen behöver använda några av dessa skydd? Kan ni inte vara så gulliga o beskriva hur dom fungerar och när man ska använda dom?

Min shettis följer alltid med mig på mina joggingrundor på asfalt, grus och i terräng. Kan hon behöva använda några slags skydd?

Boots?
jboots.jpg

boots.jpg

Senskydd?
ksbaksk.jpg

Benskydd?
itefram.jpg

Kotring?
kotring.jpg

Lindor?
aerlinda.jpg

ah du har rätt att dom där sakerna bettyder det du skrev, förutom dom blåa skydden som du skrev senskydd på, det är låga stryckkappor till hästens bakben. :) ne jag tycker din shettis klarar sig, sen om du vill ha ett par sen skydd på, så kan du juh ha det, skadar inget. :)

Skreppur skrev:

Boots?
jboots.jpg

boots.jpg

Senskydd?
ksbaksk.jpg

Benskydd?
itefram.jpg

Kotring?
kotring.jpg

Lindor?
aerlinda.jpg

Boots annvände rman offtast när hästen är broddad, med vinter eller gräs brodd, kan även annvänas på hästar som gärna kliver på sig själv, det 'r ett skydd för kaledern samt ballarna. Många har boots på sina hästar i hagen för att minska skade risken.

senskydd annvänds främs för att skydda hästens sena, offtast i hoppning/teräng osv skyddar mot slag, vill man att hästen ska ha skydd på bena i hagen rekiomenderar jag stryckkappor, sen skydd kan ge farliga tryck skador osv, och ska endast annvändas vid ridning/arbete.

benskydd är ett skydd för benen, kan annvändas både i hagen och under arbete. Dom flesta benskydd kallas också stryckkappor och ska "skydda" hästen från att strycka insidorna av kotorna mot varandra m.m

kotring är nästan samma sak som Boots, för att skydda och minska risken att hästen kliver eller blir kliven i karleden osv, skyddar dock inte lika bra som ett par boots, men funkar offtast bra på hästar som tycker boots är för mkt.

lindor/benlindorannvänds istället för senskydd eller benskydd, för att skydda och ge stöd åt hästens ben, kan också annvändas för att det är snyggt, eller för att låta hästen stå lindad med nattbandage i boxen eller transpåorten, samt om man ska linda på back on track. Många linar sina hästar på prisutdelningar samt träningar. (det e snyggt att kunna matcha)

:idea: :rofl:

Tack snälla ni, välformulerande svar. Ska skriva ut svaren och sätta in i pärmen, perfekt ju!

ne jag tycker din shettis klarar sig, sen om du vill ha ett par sen skydd på, så kan du juh ha det, skadar inget.
Nu blev jag lite tveksam eftersom senskydd kunde ge farliga tryckskador.. Vad anser ni vara bäst på min shettis: Senskydd, benskydd, stryckkappor eller benlindor? ^^
Har man senskydd/benskydd/stryckkappor på alla fyra ben eller bara på framtossingarna?

:bow:

Senast ändrad:

Du kan nog besvara den frågan bäst själv - behöver hon skydd?
Fodervärden till min häst har tunna strykkappor på frambenen till sin shettis när den körs, för att den vid enstaka tillfälle har strukit sig. När jag hade shettis - någon gång på stenåldern, hade den aldrig skydd och den behövde inga heller trots att den hoppade och jag och brosan gasade runt med den i skogen över stock och sten.

Vet du att din shettis stryker sig, sätt på den strykkappor. Jag har bara senskydd när jag hoppar och vid övrig ridning lindar jag för stabilitet

Apo

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 974
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 525
Senast: Lillefrun
·
Utrustning Jag skulle behöva nya benskydd till bakbenen på min herre. Problemet är att han har GROVA ben. Skydden kommer främst användas när vi...
Svar
8
· Visningar
795
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31