Singoalla
Trådstartare
Halloween - ja. Jul är ju dock en kristen tradition, om än något fatalt överdriven i sin kapitalistiska köphets idag.
Alla hjärtans dag är också en kristen tradition (i grund och botten)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Halloween - ja. Jul är ju dock en kristen tradition, om än något fatalt överdriven i sin kapitalistiska köphets idag.
Jag tror den är påhittad för att skapa ett band. Jag har sett vissa "underdogs" skapa en påhittad fiende ensam också. "Jag vet att folk snackar skit om mig, men ni känner inte mig och jag ska minsann visa er!" fast det i verkligheten kanske bara är en person som sagt något tarvligt.
Absolut! Men... ändå :P Coca-cola kommer aldrig komma in i mitt julbord!
Alla hjärtans dag är också en kristen tradition (i grund och botten)Firandet av helgonet Valentinus!
Fast vi är ju inte katoliker i Sverige.
Anledningen till att vi firar det i Sverige är det västerländska USA-idealet.
Det var inte män - det var hippsters juEn gång råkade jag gå in i en sån där exklusiv butik med choklad just 14/2. Jag hade inte en tanke på att det var allahjärtansdag. Butiken var proppfull av kunder, samtliga män, samtliga tycktes ha full koll på dagens stora betydelse. Det tog en stund för mig att fatta det hela.
Jo, men de flesta som firar jul är inte kristna heller![]()
Kan lova dig att minst hälften av dem skrev på sin fb: Puh, jag kom ihåg det i år igen.En gång råkade jag gå in i en sån där exklusiv butik med choklad just 14/2. Jag hade inte en tanke på att det var allahjärtansdag. Butiken var proppfull av kunder, samtliga män, samtliga tycktes ha full koll på dagens stora betydelse. Det tog en stund för mig att fatta det hela.
Vad gör ni alla love birds, ensammingar, hurdjursälskare, bittringar osv. idag på självaste Valentine´s? Jag har redan sett cheesy instagraminlägg som har fått mig att vilja skjuta ifrån mig frukosttallriken, och några bittringar som påminner om att man faktiskt kan säga att man älskar varandra alla andra dagar på året också. News flash - det gör viEn del kallar det kommersiellt jippo. Själv tycker jag inte att man behöver köpa något, men tycker faktiskt att det är lite mysigt med en kärleksdag.
Själv har jag morgontränat och efter jobbet ska jag krypa ner i soffan med han jag älskar så fruktansvärt mycket - min hund. Idag blir det också extra kärlek till familjen som behöver det just nu![]()
Lite den stämningen var det. Du vet, Bröder i Anden som log förstående, manligt, kamratligt mot varandra.Kan lova dig att minst hälften av dem skrev på sin fb: Puh, jag kom ihåg det i år igen.
Nej, men julen har ju en helt annat tradition i Sverige? Det är ju knappt jämförbart, annat än i köphysterin. Alltså, det är givetvis fritt fram att fira dagen som man vill, men en behöver ju inte förneka dagens historik och anledningen till varför vi förde in den i Sverige. Anledningen stavas "kommersiell", och inget annat.
Jag har dock aldrig upplevt att alla hjärtans här kräver så väldans mycket i form av köpande av grejer. Räcker det inte fint med exempelvis choklad och ett fint kort? Eller nån liten genomtänkt present? Jag har aldrig gett nått mer än så och inte upplevt att det inte räckte.
Det finns inget förnekande här alls, jag är fullständigt medveten om varför dagen infördes i Sverige. Jag jämför bara högtider idag, och har så svårt att se varför så många pratar om alla hjärtans dag som ett kommersiellt jippo men gladeligen köper nytt julpynt varje år och tusen paket till julafton utan att se att det är precis samma sak. Något som började i religion och har blivit något helt annat. Så länge man inte köper allt man hittar och sabbar planeten osv.
Lite den stämningen var det. Du vet, Bröder i Anden som log förstående, manligt, kamratligt mot varandra.
Det finns inget förnekande här alls, jag är fullständigt medveten om varför dagen infördes i Sverige. Jag jämför bara högtider idag, och har så svårt att se varför så många pratar om alla hjärtans dag som ett kommersiellt jippo men gladeligen köper nytt julpynt varje år och tusen paket till julafton utan att se att det är precis samma sak. Något som började i religion och har blivit något helt annat. Så länge man inte köper allt man hittar och sabbar planeten osv.