Alla nobelpristagare i litteratur

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Gabbi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 854

Gabbi

Trådstartare
Så här i nobelpristider är det många som tänker att de måste läsa Alice Munro, men jag insåg att jag nog måste läsa dem allihop. En del för första gången, andra på nytt.
Steinbeck och Solzjenitsyn ser jag fram emot att träffa igen, Coetzee räckte alldeles utmärkt med en gång. Jelinek, Muller, Sjolochov och Xingjian ska bli spännande. Kan dock inte riktigt bestämma mig för vad jag ska köpa av Muller. The Appointment eller The Hunger Angel? Vad tycker ni? Några andra rekommendationer? Vilka är era favoriter?

1384218_4808427187488_1279060201_n.jpg

Sv: Alla nobelpristagare i litteratur

Wislawa Szymborska som skrev historiens vackraste dikt när hennes livskamrat gått bort:

Katt i tom våning

Dö - så gör man inte mot en katt.
För vad ska katten ta sig till
i den tomma våningen.
Klättra på väggarna.
Gnida sig mot möblerna.
Inget verkar ändrat,
men inget är sig likt.
Inget verkar flyttat,
men ändå står det glesare.
Och på kvällen lyser ingen lampa.

Det hörs steg i trappan,
men inte just de.
Handen som lägger fisken på fatet
är inte heller samma.

Det är något som inte börjar
när det skulle börja.
Något som inte händer
som det ska.
Någon bara var här,
sen var han plötsligt borta
och är nu envist borta.

Vartenda skåp har man granskat.
Hoppat över hyllorna.
Borrat in sig under mattan och sett efter.
Man har till och med brutit mot förbudet
och rört om bland alla papperen.

Vad finns det mer att göra.
Sova och vänta.
Vänta bara när han kommer,
vänta bara när han dyker upp.
Då ska han veta
att så gör man inte mot en katt.

Man ska liksom motvilligt
kliva åt hans håll,
så sakteliga,
på förorättade tassar.
Och inga skutt och pip till att börja med…

i översättning av A. Bodegård

Senast ändrad:

Den har varit uppe på buke tidigare tror jag. Känns mycket bekant.

Jag såg en pjäs av Jelinek häromdagen, så där tycker jag att jag kan ta det lugnt ett tag. Fast jag gillar Jelinek.

Vad jag verkligen skulle behöva är något slags fundering kring hur man gör när man läser Lessing. Jag tror att jag gillar henne "egentligen", men jag kommer fan inte igenom böckerna. Vad gör jag för fel?

Den jag håller på med nu, Baltasar och Blimunda av Saramago, är jobbig att läsa pga alla låååånga meningar. Det förtar lite av glädjen, synd.

Den jag läste dessförinnan var Mo Yans Ximen Nao och hans sju liv. En märklig och rolig roman. Samtidigt som den skildrar Kinas historia på ett realistiskt sätt (antar jag), så var den fantasifull, hisnande och nästan som en fabel. Verklighet blandas med hittepå, allvar med humor. Liknade inte något annat som jag läst. Eller jo, förresten, det fanns en berättartradition som jag känner igen från de gamla klassikerna.

Ska fundera vidare på vilka som är mina favoriter. De jag tänker på nu genast, men det kanske är för att de redan nämnts, är Jelinek och Lessing.

Petruska: Angående Lessing - tänk inte för mycket. Låt det du läser flöda in bara. Tänka kan man göra efteråt :)

Jag gillade Sjolochov men det är många år sedan jag läste honom (kanske ska läsa om?). Lyckades till sist få tag i "Stilla flyter Don" på ett antikvariat men det tog faktiskt några års sökande. Lättare nu när internet finns.

Gillar inte Jelinek överdrivet, men Coetzee är trevlig. Pamuk lite trög, liksom ett par Saramago men tyckte att "Blindheten" och "Alla namnen" var bra. Kertesz tycker jag också om.

Herta Müller har jag inte alls läst men borde kanske köpa någon?

Visst blir man inspirerad i samband med Nobelpriset varje år. Jag har läst de flesta av författarna, men inte dem som huvudsakligen skriver poesi eller Pinter som mest skriver för teatern.

Fast jag erkänner att jag tycker att priset någon gång bör tilldelas Jonas Gardell. Han har skrivit mycket angeläget, inte minst senaste trilogin.

Flugornas herre av William Golding är ju en klassiker.

Har du prövat Det femte barnet? Ruggig och oerhört bra. Lite föregångare till Vi måste prata om Kevin. Även Gräset sjunger är bra. Den femte sanningen, däremot, som ska vara ett feministiskt standardverk - den kom jag inte igenom.

Fast jag erkänner att jag tycker att priset någon gång bör tilldelas Jonas Gardell. Han har skrivit mycket angeläget, inte minst senaste trilogin.
Nog för att han skriver angeläget men jag tycker inte han är i närheten av att skriva "bra" (konstnärligt och hantverksmässigt skickligt) nog för nobelpriset.

---

Jag har dålig koll på nobelpristagare och har väl läst något enstaka verk här och var. Bilden i trådstarten påminde mig om att jag skulle vilja läsa mer av Toni Morrison och J M Coetzee. Framför allt är jag nyfiken på om Morrisons övriga böcker är lika fantastiskt som den jag läste (Beloved).

Mo Yan har jag tänkt länge (ehum, sedan han fick priset) att jag ska läsa. Visst är det han som har väldigt
råa och brutala skildringar av våld och elände (ruttnande kadaver osv), eller blandar jag ihop honom med någon annan?

Läste f ö en av Alice Munroes noveller häromdagen och blev jäkligt imponerad. Det gav mig rejäl mersmak! (Jag är dessutom förtjust i noveller.)

Åh just det, Det femte barnet måste jag ta mig för att läsa också! Som tur är har jag en boksamlande och -nördig sambo så jag kan förmodligen rota fram det mesta ur någon bokhylla här hemma (det är en väldig lyx att inte ens behöva masa sig till bibblan :up:).

Jag har bara läst Disgrace och tyckte den var mycket bra. Trodde att gubbsjukan var en del av just den berättelsen men du menar att alla hans böcker har det inslaget? I så fall pallar jag nog inte med mer...

(Ser förresten att jag har stavat fel på Munro i mitt tidigare inlägg.)

Jag tycker också att Coetzee är fett gubbslemmig. Inte lika illa som Vargas Llosa dock (men det är det nog ingen som är).

Petruska: The Fifth Child av Lessing är grymt bra, testa den!

Jag har bara läst Disgrace och tyckte den var mycket bra. Trodde att gubbsjukan var en del av just den berättelsen men du menar att alla hans böcker har det inslaget?

Jag har läst Onåd, samt en bok som innehöll två berättelser, samt, tror jag, ytterligare en som jag helt glömt.

Jag står ut om en författare skildrar en gubbsjuk person (min absoluta favoritroman är Nabokovs Lolita...) - men jag står inte ut när författaren avslöjar sin egen gubbsjuka genom det sätt han skildrar kvinnor på.

Jag tycker också att Coetzee är fett gubbslemmig. Inte lika illa som Vargas Llosa dock (men det är det nog ingen som är).

Petruska: The Fifth Child av Lessing är grymt bra, testa den!

Jamen precis! På både a och b. (Förutom att jag inte vet om jag läst Vargas Llosa).

Det femte barnet är så isande kritik mot Den Lyckliga Kärnfamiljen...

Herta Müller tog mig med storm med Andningsgunga - vilken författare hon är! Jag blev så tagen att jag inte riktigt vågat läsa något mer av henne. Andningsgunga var bara otrolig och jag kan verkligen rekommendera den på svenska.

Hm, som sagt så trodde jag att det var vinkeln på just den berättelsen. Men om det är ett genomgående drag så... då väljer jag hellre andra böcker. Tack för varningen! ;)

Vargas Llosa har ju ju skrivit den där genomvidriga romanen om den "stygga lilla chilenskan". Bara titeln får magen att vända sig på mig och tydligen är den lika gräslig på spanska. Så gubbsjuk från början till slut i alla fall.

Minns inte exakt vad den heter dock. Den stygga lilla flickans rackartyg? Nåt i den stilen.

Just ja, Bockfesten står också på min att läsa-lista. Bra att du påminde mig!

Vad jag verkligen skulle behöva är något slags fundering kring hur man gör när man läser Lessing. Jag tror att jag gillar henne "egentligen", men jag kommer fan inte igenom böckerna. Vad gör jag för fel?

Jag känner mig väldigt kluven inför Lessing. Att läsa henne är fängslande, men hennes människosyn är så väldigt mörk och cynisk att det blir nästan olustigt. Inte så att allt jag läser ska vara rosa fluffmoln av sockervadd, verkligen inte. Är dock lite nyfiken på hennes Sci-Fi!

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 464
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett