Alla övningar i galopp

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har börjat rida en häst som varit igång hela vintern men inte dressyrridits. Mest lufsat i skogen eller tagit något enstaka dressyrpass på ridplan.

Hästen är 15+ och rätt stel. Tar ett tag för den att komma igång. Välutbildad och går att göra det mesta på.

Just nu sitter jag mest och rider den i galopp. Kör galoppskolor, tempoväxlingar och övergångar men hela tiden med galopp som mest använda gångart. Det är MYCKET lättare att rida loss henne och få fram henne ordentligt i galoppen då hon kan bli rätt stretig och gå emot lite i traven.

Ser ni någon nackdel med att rida "loss och igång" hästen mestadels i galopp och ta traven när hon är starkare och orkar mer? Eller ska jag böka på mer med traven även fast det är lättare med galoppen?

Just nu är tävling inte på kartan så det är endast uppbyggande och lösgörande vi pysslar med nu.

Sv: Alla övningar i galopp

Nej, det är väl inga problem om man bara ser till att ge den skrittpauser? Så den får sträcka ut emellan. (kan ju galoppera lång och låg också). Vet inte hur du rider passen, men lite trav är nog bra att ha med från början med. (dock senare i passet).

Sv: Alla övningar i galopp

Jag vet flera som värmer upp sina stela hästar med långsamma "fria" galopper i fältsist. Brukar själv värma upp med en galopp på en skogsväg. Om jag gör på det klassiska sättet och tragglar i skritt och trav får man hålla på i evigheter.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 948
Senast: lirco11
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 672
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 718
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls