Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Diabolical_Kitten skrev:Jag returnerade inte en sadel som passade. Vi skulle inte köpa den sadeln ändå, isf skulle jg ändå behöva beställa en annan Stubben av en annan modell, för att jag ska kunna sitta bra i den.
Omsätta vad i praktiken? Jag vet mycket väl hur en sadel ska ligga. Det jag frågar här är om gradtalet spelar så stor roll som vissa sadelmakare vill få det till.
Jag strävar inte efter en perfekt sadel, då jag ju också råkar veta att hästen är rörlig och inte är likformig året om.
Ursäkta? Var i denna tråd har jag varot näsvis och aggressiv mot dig?
Och mot vem mer i denna tråd?
Det är inte bara att jaga tag i den. Jag råkar ha en häst med väldigt kort rygg, alltså har jag inte plats för felmarginal. Om 18" jag får hem är 1-2 centimeter längre än den jag provade kan jag inte använda den. Dessutom så är det inget problem för mig att sadeln är för vid, det jag är orolig för är om sadeln blir för smal i extra vid.
Jag har en Prestige 36:a till min häst. Kan mäta vinkeln på den om du vill och berättar hur jag ska göra...Diabolical_Kitten skrev:Du har den inte kvar och kan mäta på ett ungefär?
apocalypsen skrev:så vanligt var dt att folk håller koll på vinklarna och mäter![]()
![]()
![]()
Apo
Oki, ska göra ett försök! Nu har jag redan vart ut, men imorn ska jag fixa det!Diabolical_Kitten skrev:Jag gjoprde såhär:
ta en stålgalge (typ som man får från kemtvätt och liknande) klipp av den understa pinnen. Sen böjer du den i mitten och trycker upp den en bit mellan bossorna vid panelerna. Sen formar du bara galgen efter sadeln, ritar av och mäter med gradskiva.
Då får man ju iaf ett ungefärligt mått, om den typ är 90 grader eller 110...
Diabolical_Kitten skrev:Snackade precis med Ingdams.... De påstår att Stubben i xw bom egentligen är en 32 fast med tunnare stoppning. Någon mer som hört detta?
Boj skrev:Fast jag vill minnas att det stod Appalosa i ett övre inlägg, visserligen tillverkas Prestige på samma ställe men är ändå inte samma sadel. Så det är ju fullt möjligt att stl kan skilja mellan dessa sadlar. Dessutom är min 36 uppmätt helt nyligen av sadelmakare, och den är lagom till pållen så nog måste den vara större.