Alla sadelkunniga, HJÄLP!

Sv: Alla sadelkunniga, HJÄLP!

Hon kanske har skrivit fel då?? Jag mätte aldrig min sadel, men har för mig att nån annan här inne mätte en 36 eller 37, och hävdade att den var Minst 110 grader...

Jag tycker att min utprovare är väldigt duktig, MEN hon tyckte själv också att Lemetexen låg bäst på min häst, men den jag köpte var felmärkt och det var den sista av sin sort i hela Sverige. Och det finns inte många som är villiga att ta in den, och det blir en hel del krångel om den är för lång (alla sadlar är ju inte identiska, och 1 cm till har inte min häst plats med) Dessutom så litar jag ALDRIG blint på en sadelutprovare eller sadelmakare. Kan jag nåt om änmet ifrågasätter jag eller ser till att jag skaffar kunskapen.

Jag returnerade inte en sadel som passade. Vi skulle inte köpa den sadeln ändå, isf skulle jg ändå behöva beställa en annan Stubben av en annan modell, för att jag ska kunna sitta bra i den.

Omsätta vad i praktiken? Jag vet mycket väl hur en sadel ska ligga. Det jag frågar här är om gradtalet spelar så stor roll som vissa sadelmakare vill få det till.

Jag strävar inte efter en perfekt sadel, då jag ju också råkar veta att hästen är rörlig och inte är likformig året om.
Ursäkta? Var i denna tråd har jag varot näsvis och aggressiv mot dig?
Och mot vem mer i denna tråd?

Det är inte bara att jaga tag i den. Jag råkar ha en häst med väldigt kort rygg, alltså har jag inte plats för felmarginal. Om 18" jag får hem är 1-2 centimeter längre än den jag provade kan jag inte använda den. Dessutom så är det inget problem för mig att sadeln är för vid, det jag är orolig för är om sadeln blir för smal i extra vid.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag returnerade inte en sadel som passade. Vi skulle inte köpa den sadeln ändå, isf skulle jg ändå behöva beställa en annan Stubben av en annan modell, för att jag ska kunna sitta bra i den.

Omsätta vad i praktiken? Jag vet mycket väl hur en sadel ska ligga. Det jag frågar här är om gradtalet spelar så stor roll som vissa sadelmakare vill få det till.

Jag strävar inte efter en perfekt sadel, då jag ju också råkar veta att hästen är rörlig och inte är likformig året om.
Ursäkta? Var i denna tråd har jag varot näsvis och aggressiv mot dig?
Och mot vem mer i denna tråd?

Det är inte bara att jaga tag i den. Jag råkar ha en häst med väldigt kort rygg, alltså har jag inte plats för felmarginal. Om 18" jag får hem är 1-2 centimeter längre än den jag provade kan jag inte använda den. Dessutom så är det inget problem för mig att sadeln är för vid, det jag är orolig för är om sadeln blir för smal i extra vid.

1 Det framkom inte så väldans tydligt att det var fel på Lemtexen.

2 Det blev väldans rörigt med vilken sadel som var vilken och vad som gick i retur.
Eftersom jag inte kunde reda ut vilket fick jag försöka dra en naturlig slutsats, denna gången blev det fel. Vilket jag ber om ursäkt för.

3 Gradtalet spelar tydligen en stor roll för dig. det är inget som jag i någon större utsträckning nyttjar i min yrkesutövning. För mig spelar det ingen roll, i mina ögon är det något folk slänger ur sig för att briljera.

4Det låter i dina inlägg som att du letar efter den perfekta sadeln. "Den var lite si och den var lite så". Då har jag väl rätt att säga vad jag tycker om detta ständiga gnällande angående olika sadlars vara och icke vara (åsikt baserad på dina inlägg i andra trådar).

5 du har inte varit näsvis i denna tråden mot mig eller någon annan, men i andra där jag har försökt hjälpa dig, därför sitter jag i skrivandets stund och undrar varför jag över huvud taget fick idén att jag kunde göra det nu.

6 Jag hade utan problem kunnat tänka mig att ordna fram en lemtex till dig då jag har en kontakt som jobbar där, men då du kan och vet allt bättre, så låter jag dig lösa problemet...

Jag förstår inte varför du alltid måste gör allt så komplicerat kitten.
Det är kul att du är intresserad av sadlar, men ifrågasätter du dina utprovare på samma sätt som du många gånger argumenterar på buke, förstår jag dem om de ger upp.
Världen är full av extra vida sadlar som är exakt 18" så jag förstår verkligen inte vad problemet är

Apo

Jag vet inte om gradtalet spelar roll. Det är det jag vill ta reda på med den här tråden. Om de flesta har sadlar som passar ändå, fast de har en mindre bomvinkel på sadeln, så kan jag ju dra slutsatsen att det inte är så noga med det.

Jag letar efter en sadel som funkar. De allra flesta sadlar är för långa redan i en 17" för min häst, så bara pga längden har jag inte många att välja mellan.

Nu vet inte jag vilken tråd du syftar på, men jag kommer ihåg en tråd där vi hade meningskillnader, det är inte att förolämpa/vara näsvis.

Jag har redan en butik som kan fixa en Lemetex till mig, men det tar tid och det kan bli fel, och det är himla krångligt att skicka tillbaka den sen. Och dyrt.

Världen är inte full av sadlar som är 17,5 eller 18" men bara 45 cm långa i anläggningsytan och som dessutom passar en rak rygg.

Gradtalet spelar ingen roll så länge sadeln ligger som den ska.
Det låter visserligen lite nonchalant att säga det men så är det.

Du skrev i en gammal tråd att jag inte var sadelmakare för att jag inte fanns på SBOs lista.
Jag har slitit hårt och länge för min utbildning i England. Den är väldigt grundlig och välrenomerad.
Jag vet vad jag kan och inte kan.
Anledningen till att jag nu till en början har ställt mig utanför SBO är att jag inte upplevde allt inom SBOs organisation tillräckligt stabiliserat och genomtänkt. Dessutom poppar det upp andra små sadelmakarorganisationer mellan varven. Jag vill se vad och hur SBO tänker arbeta för olika saker. Det har nämligen inte varit helt självklart.

Det är tråkigt att du har sådana problem med att hitta sadel, men det är faktiskt inte så väldans mycket dyrare att beställa en sadel hos fabriken och specificerar du beställningen är det fabrikens skyldighet att rätta till felet. Visst brukar man få deala fraktkostnaderna. Men de är inte så fruktansvärt höga att det inte är värt det om det är sådana otroliga problem att hitta en sadel.

Men världen är full av sadlar. Bara en bråkdel av de märken och modeller som finns hamnar på den svenska marknaden.

Sedan funderar jag på att om man nu har alla dessa problem, varför inte "sadla om", börja med körning. Sälja hästen till en som kan ha en mindre sadel mm
Jag bara funderar lite löst.
Jag förstår att man tycker om sin häst, jag älskar min, men skulle jag de problemen du beskriver, skulle jag allvarligt överväga att byta häst om det är ridning jag vill hålla på med dvs.
Kommer inte ihåg vilken ras det var som orsakade alla dessa problem
Apo

Diabolical_Kitten skrev:
Du har den inte kvar och kan mäta på ett ungefär?
Jag har en Prestige 36:a till min häst. Kan mäta vinkeln på den om du vill och berättar hur jag ska göra... :angel: :o

Men är det inte risk för att ortspetsarna trycker mot hästen då?

Jag tror jag vet vilken tråd du menar, och i den påstod jag inte att du inte var en sadelmakare, jag bara ifrågasatte om du var "erkänt duktig" när du inte var med på SBO's lista. Och sen den tråden har jag ändrat mig och har insett att SBO är inte är att lita på alltid. Så jag tar tillbaka det om du tog illa vid dig.

Jag ahr frågat Lemetex om de kan stoppa den mjukt längst bak (Stubben sa till mig att det är det man ska göra om det är risk att sadeln blir för lång....) Men jag fick som svar att de inte kunde göra några specialbeställningar då det är risk för att det blir fel.
Men kan man be en sadelmakare korta av bossan 1-2 cm?

Jag har ju börjat kolla på utländska märken, det finns en hel del andra trådar av mig där jag frågar om olika märken... :angel: Och jag har framförallt en tillverkare som är villig att specialkonstruera en sadel åt mig, de tar en bom från en annan allroundsadel och syr den som en hoppsadel som jag vill ha. Men risken finns ju att den inte passar alls, och vid den är det ingen bytesrätt....

Jag har en haflinger....
Jag har fått väldigt många som sagt till mig att byta häst... Men det är uteslutet. ;) Om jag så måste får jag fixa ihop nåt själv. Och i värsta fall köpa en bomlös som FF (väntar på den nya bomlösa dressyrsadeln, den kortare versionen kommer hyfsat snart... typ september.) om det är enda utvägen. Och då får jag ge upp mina drömmar om hoppning och tävlingar. But so be it...
Sen så håller jag på att gå ner i vikt, så att jag ha en 17,5 utan problem (jag kan ha 17,5 på Stubben och Lemetex, men jag vill kunna ha det med lite marginal. Jag får precis plats, och för att avra säker på att bommen gör sitt jobb vill jag gå ner en del i vikt.) för då har jag lite lättare att hitta en begagnad, och att sälja den vidare om hästen växer ur den.

Jag gjoprde såhär:

ta en stålgalge (typ som man får från kemtvätt och liknande) klipp av den understa pinnen. Sen böjer du den i mitten och trycker upp den en bit mellan bossorna vid panelerna. Sen formar du bara galgen efter sadeln, ritar av och mäter med gradskiva.
Då får man ju iaf ett ungefärligt mått, om den typ är 90 grader eller 110...

De flesta sadlar har en flexibel del längst ut på ortspetsarna som viker sig utåt. Den kan vara väldigt svår att se/känna, men den finns där i regel. Kieffer ex har i plast som har nästan samma färg som bommen, där är det svårt att känna var spetsen ortsspetsen slutar och den flexibla delen tar vid eftersom de ligger omlott.
Jag tror inte att det finns någon jätterisk att de sticker rakt ner i ryggen om din sadelutprovare har sagt att det passar.

Tycker inte att du ska laborera med att korta av bossor, då är det bättre att beställa sadeln som den är och stoppa om den enligt Stübens rekomendation, hos sadelmakare, när den anländer.
Grejar du med bossorna, så finns det en stor riska att du börjar fördela om trycket och får tryckbelastningar annan stans.

Har du någon som kan bygga om en allround till dig, kan det vara en riktigt bra lösning. I regel behövs det "bara" sättas på rundare kåpor och runda ut bossorna framtill. Har du någon som är duktig är det ett bra alternativ.

Har du tittat på KN-sadlarna(kommer inte ihåg om de var från österrike eller schweiz)?
De är inte jättebilliga, men jag vet att Derbyhouse i England har dem på sin hemsida och många som rider storhästkorsningar typ shire/fullblod använder dem för att de är just bredare än de flesta märken.

Det är däremot starkt av dig att erkänna att du själv är en del av problemet. Många ryttare vill inte göra det och man kan slita sig gråhårig i försöken att hitta en passande sadel.
Hur fungerar Kieffern?
Frank Baines?
Passier?
Ett så öppet säte som möjligt under förutsättning att du inte vill ha en väldig massa säte i sadeln...

Jag tog illa vid mig. Jag har inget emot om någon vill kritisera mitt arbete, jag både lyckas och misslyckas. Men att så aggresivt ifrågasätta som du gjorde tyckte jag inte var det minsta roligt.
Men jag kommer igen kitten och då sopar jag banan med dig ;) :D
Om du orkar skriva ihop en lista på ilka sadlar du faktiskt provridit på din häst och varför de inte fungerade och PMa så kan jag se om jag har några förslag på märken som du inte provat...

Apo

Men finns det nåt sätt att göra anläggningsytan 1-2 cm kortare? Genom att justera stoppningen kanske?

Tyvärr har jag inte heller hittat en allroundsadel som passar heller... :/ Iofs har jag inte prioriterat allroundsadlar, men när varken deras dressyr eller hoppsadalr ligger bra tror jag inte de unkar heller... :(

Jag har inte provat KN, men jag har fått för mig att de är jättelånga. Jag vet inte heller nåt om passformen, jag har mailat dom, men jag får aldrig nåt svar!

Frank Baines passar ganska bra och hästen trivs med dom, men problemet är ju att en hoppsasdel i 18" blir för litet och det blir dessutom för långt för hästen.
Passier PSL (årsmodell 00-01 tror jag) låg hyfsat p ryggen på stallgången, den var däremot 2 cm för lång i 17,5 (liiiiiite liten åt mig med, men nu ska ju röven bort så då borde ju 17,5 funka :devil: ) och det gick bra de första gångerna jag red, men hästen började bocka alltmer... Och till slut slutade han aldrig bocka. Tyngdpunkten i den var alldeles för långt bak (nästan längst bak i sätet).

Kieffer vet jag inte exakt hur den låg på honom. Jag hade honom på tillridning 2 veckor hos en person som red honom med en Kieffer Donau, men jag vet inte om det var en 17" eller 18". Jag kollade inte heller om den var för lång eller nåt, men hästen bockade iaf inte med den. Personen som ägde den sa att det var en 17,5, och det kändes som en 17,5 och den var väl okej för mig, men sen fick jag reda på att 17,5 inte finns, så jag vet inte hur stor hans sadel var. Jag har också försökt få tag på en att prova, men inte lyckats än.

Jag pmar listan...

Snackade precis med Ingdams.... De påstår att Stubben i xw bom egentligen är en 32 fast med tunnare stoppning. Någon mer som hört detta?

Diabolical_Kitten skrev:
Jag gjoprde såhär:

ta en stålgalge (typ som man får från kemtvätt och liknande) klipp av den understa pinnen. Sen böjer du den i mitten och trycker upp den en bit mellan bossorna vid panelerna. Sen formar du bara galgen efter sadeln, ritar av och mäter med gradskiva.
Då får man ju iaf ett ungefärligt mått, om den typ är 90 grader eller 110...
Oki, ska göra ett försök! Nu har jag redan vart ut, men imorn ska jag fixa det!

u götr jag säkert något otroligt dumt som försöker komma med tips eftersom jag bara är en amatör men du behövde en kort sadel sa du...
Min county 17" är 43 cm, en 18 tum borde bara runt 45 cm... kan vara värt att kolla efter??

Eh, isåfall har jag haft en sån och det blev inte bra. Jag köpte en 32 (eftersom det var det bredaste man fick tag i då utan att specialbeställa från fabriken) och sen tog sadelmakaren ur stoppning framtill men den blev iaf för trång efter ett tag på min arab och jag tror inte att det skulle passa din Haflinger. Jag har ÌNTE mätt bogvinkeln men misstänker att min har mellan 100-105 grader.

/Camilla

Diabolical_Kitten skrev:
Snackade precis med Ingdams.... De påstår att Stubben i xw bom egentligen är en 32 fast med tunnare stoppning. Någon mer som hört detta?

Nu vet jag ju bara ang ponnymodeller men både ang STubben R ex och STubben Laurus så är bommen vidare (och ganska rejält vidare), alltså inte bara 'fixat' med stoppningen. Men huruvida det gäller för alla vet jag inte. Men det var STOR visuell skillnad (la ju aldrig på hästen någon av dem dock) mellan 32:an och 33.5:an. Dock påstod hon jag pratade med att ivf Rex:en i 32 eg är normal mot vid, dvs lite smalare än 'normal32:an'. Om det är sant eller ej vet jag inte (den såg dock ut som en normal 32:a, dvs vid)

Boj skrev:
Fast jag vill minnas att det stod Appalosa i ett övre inlägg, visserligen tillverkas Prestige på samma ställe men är ändå inte samma sadel. Så det är ju fullt möjligt att stl kan skilja mellan dessa sadlar. Dessutom är min 36 uppmätt helt nyligen av sadelmakare, och den är lagom till pållen så nog måste den vara större.

Det ÄR samma sadel. De bara larvar runt lite med namnen. Förr hette de Appaloosa Prestige (och var snorbilliga!!), sen ändrade de sig och kallade sig ett tag bara Prestige, sen började de med andra serier i kollektionen, t ex Hippos (Appaloosa Hippos) osv, fanns/finns Green Star osv. Oliak prisklasser (Prestige plötsligt DYRAST).

Men det är exakt samma tillverkare hela tiden, och samma sadel (förutom att det är olika kollektioner så att säga). Om det skiljer mellan t ex en Prestige Venezia i 36 och en Hippos i 36 ska jag låta vara osagt men det borde inte det - bommen är densamma i rubbet.

men KItten, Mustang har ju sagt att de kan ta hem en Lemetex till dig, på öppet köp? TA HEM den då, skulle den vara en cm för lång så skicka tillbaka den då? Eller se till att avkräva garanti på att den är X lång helt enkelt?

Du gillade Lemetexen, hästen gillade den och du kan ju få hem den på ÖPPET KÖP till och med???

Jag hars agt det förr - men ANDAS och bestäm en linje. Nu har du en ny sadel som ide varje dag, och du kommer inte se skogen för alla träden snart som sagt.

Så, ring P på tisdag (ge fan i att blockera telefonen när jag ska diskutera schabrakavtryck med honom bara *s*) imorgon och få hem den där Lemetexen då!

En county i 17" är 43 cm i sätet, jag behöver en sadel som är 45 cm i anläggningsytan. County i 16,5 är ca 47 cm i anläggningsytan.

Liknande trådar

Utrustning Hej alla! Jag behöver lite tips på hoppsadlar som skulle kunna passa mig och min unghäst. Jag tror att det optimala vore en...
Svar
1
· Visningar
1 921
Senast: Buck
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil... 2
Svar
37
· Visningar
6 861
Senast: IngaLena
·
Utrustning hej jag letar sadel till vår nya foderhäst, har fastnat lite på stubbens sadlar då hästen haft en äldre sån innan, Hon ska ha bred bom...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: Buck
·
Utrustning Hej! ska byta sadel nu igen. De sadlar som jag testat: jorge canaves 33 dock var sadeln för smal. & finns ingen som är bredare...
Svar
2
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka