Bukefalos 28 år!

Allemansrättsfråga

Självklart får du båda i sjö/hav även om det är en hage med djur där.

Det är odlingar och tomt som inte innefattar allemansrätten, plus några få ställen till som har special tillstånd från allemansrätten som har skyddad natur där det delar av året är tillträdesförbud.
 
Det var främst ett förtydligande, eftersom det kunde uppfattas som att strandskyddsreglerna var det som gav ledning för att avgöra frågan om TS får gå på den aktuella stranden eller inte.
Jag tänker inte tjafsa om det, jag har inget annat syfte än att den som läser ska förstå vilka regler som styr vad.
Ett förtydligande att kan vara rimligt, det håller jag med om.
 
Självklart får du båda i sjö/hav även om det är en hage med djur där.

Det är odlingar och tomt som inte innefattar allemansrätten, plus några få ställen till som har special tillstånd från allemansrätten som har skyddad natur där det delar av året är tillträdesförbud.

Markägaren här är rätt noga med sina marker, det gjorde mig lite osäker. Men det är nog mest bilar, cyklar, moppar och hästar han inte tillåter överallt.
 
Men allmänhetens tillgång regleras inte i strandskyddet. Det handlar om vad ägare/brukare INTE får göra på sin mark.
Vad andra FÅR göra regleras i allemansrätten (och indirekt annan lagstiftning, som att skadegörelse är förbjuden osv.). Det är dessa regler som man tittar på för att bedöma en fråga som den TS ställer om var man får eller inte får bada.

Jodå, känns dom ni säger samma sak. Strandskyddet har två syften (MB 7 kap 13 p)

Strandskyddet syftar till att långsiktigt
1. trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden

2. bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten.

Allemansrätten i sig är för övrigt ingen lagstiftning. Däremot nämns numera definitionen av den i Regeringsformen och Miljöbalken.
 
Forts. Måste råkat radera ett stycke.

Skillnaden är ju att det är strandskyddet, inte allemansrätten, som säkrar allmänhetens tillgång till stränder. Allemansrätten säger vad du får göra på mark som annan lagstiftning (MB, RF, PBL, FBL) gett dig tillgång till.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 149
Senast: MiaMia
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 623
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 923
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp