Allemansrätt i hästhagar

mian1

Trådstartare
Enligt allemansrätten har folk rätt att passera genom beteshagar om de stänger grindar och inte stör betesdjuren. Visst är det så? Men om de inte passerar genom hagen utan bara går in där och promenerar runt, när det inte finns något att gå till på andra sidan utan de ändå måste vända och gå ut samma väg? Är det lika tillåtet?
Jag överreagerar säkert, men vi har tydligt sagt åt våra nya grannar att de inte får gå in i våra hagar då hästarna går där. Båda hästarna är påflugna och jag vill inte att folk ska mata eller greja med dem. Nya grannarna lovar att de absolut inte ska göra det eller att de någonsinn ska ha gjort det - även om vi sett dem! Nu var det en bekant till dem somvar här i går. Gick in i hagen bakom stallet och promenerade runt som om han mätte eller kollade något, på min mark! Sen hade han hästarna i ryggen när han gick ut, töjde ordentligt i staketet för att klättra emellan då han inte använde grinden. Tyvärr var strömmen inte på :devil: Men det är ju fel att man ska behöva slå på strömmen för att freda hästarna. Valacken är så jätterädd för el att vi har svårt att få honom in och ut ur hagen ibland bara för att han vet att strömmen brukar vara på.

Kan jag förbjuda folk från att gå in i mina hagar när hästarna går där? Eller är det bara jag som överreagerar?

Tyvärr har du nog ingen rätt att förbjuda folk att gå in i hästhagen (tror jag iaf), men du kan ju sätta upp skylltar där du vänligt ber folk att inte gå in i hagen/mata hästarna.

Ring och hör med kommunen, dom borde veta

I de hagar jag inte ser hemifrån har jag funderat på att sätta upp en extra eltråd med jordning i för att det ska bli svårare att ta sig in i hagen, men det känns öht obehagligt att det springer omkring främmande människor hemma hos mig, bland mina hästar och utan att berätta vad de gör där. Killen som var här i går fick vi inte tag på. Han hade hunnit sätta sig i bilen och köra iväg innan jag hann ifatt honom, men eftersom bilen stod parkerad utanför vårt staket så var det ju uppenbarligen något han var ute efter. Tog i alla fall registreringsnumret så jag "vet var hans hus bor"!

En bekant har, med skylten om varning el, satt upp ytterligare en plastad skylt där det står att -"hagbeträdelse sker på egen risk, en av hästarna går till attack och har skadat flera människor".

De har hage vid en camping och hade under flera år problem med utsläppta och tjuvmatade hästar, tjuvridning och annat skit. Nu har de låsta grindar och sedan skylten kom upp för två år sedan får hästarna vara ifred.

Personligen så förstår jag inte vad det är för fel på folk - utrustas inte alla med hjärna?
Jag skulle aldrig i livet beträda ett område som så uppenbart skulle innebära att jag inkräktar TROTS tillåtelse från allemansrätten.

Som barn kom aldrig tanken in att tjuvrida och släppa ut hästar...jag blev väl utrustad med både hjärna och en stark känsla för rätt och fel.

Allemansrätten att få beträda hagmark tycker jag är helt okej om den kombineras med ett normalt tänkande. Jag har flera gånger passerat genom ko-hagar (trots koskräck). Har gått i kanten eller på traktorväg från ena sidan till den andra för att det är en genväg eller för att jag inte kommer över till andra sidan på något annat sätt. Men jag har aldrig gått fram till några djur för att klappa eller mata och jag har aldrig vistats i hagen utan aneldning - bara passerat. Ibland kryper jag omkring i kanten till grannens kohage för att plocka smultron, men jag inkräktar inte och stör inte djuren. Kommer de åt mitt håll kryper jag snabbt ut.
En tidigare granne hade barn som brukade snedda genom vår sommarhage. Helt okej för min del, men de fick inte cykla i hagen när hästarna vardär eftersom den ena hästen gärna jagar och hon hade kunnat skada dem. För grannbarnen sparade det dem 10 minuters gångväg från skolbussen och de rörde eller störde aldrig hästarna. Vi hade pratat om deras passerande och jag kände dem.

Dessa nya, främmande människor har dessutom med sig en massa släkt och vänner. Och jag litar inte på dem! Killen från i går hade absolut inget i vår hage att göra. Han kunde omöjligt passera igenom dem eftersom det finns ett stup åt skogshållet och på andra sidan hagen ligger en kohage som man inte kan ta sig in i. Hagen är dessutom närmast vårt hus och han hade helt enkelt ingen anledning att vara här alls!

När grannarna sätter igång att bygga sitt nya hus och det blir dagligt spring här så blir jag tvungen att slå på ordentligt med ström. Synd om valacken om han blir rädd, men jag är orolig att något ska hända hästarna!

Vi har fö redan berättat skräckhistorier för nya grannarna om hur våra hästar kan lemläst och döda små barn och dumma vuxna och mannen i familjen har blivit jagad av den stora hästen. Det har tyvärr inte haft någon effekt...ännu.

Läste det här med hagar och allemansrätt nyligen och om jag minns rätt, så får man inte blockera en befintlig stig med en hage. Då måste man ordna någon sorts genomgång - stege eller grind - så att folk kan passera.
Det är nog inte menat så att folk har rätt till att kryssa kors och tvärs inne i hagen om det inte redan finns en stig. Det du kan göra, är som andra föreslog: sätta upp skyltar om att man inte får mata och klappa hästarna och att prata med grannarna och VARFÖR det inte är så lämpligt att de kliver omkring i hagen i onödan. Själv skulle jag aldrig låta mina ungar gå in i en hage med främmande hästar hur som helst.

De befintliga grannarna har vi inga problem med och barnen som bor runtomkring (väldigt få sådana) vet att de inte får gå in till hästarna och även om de gärna skulle vilja så har de respekterat att de bara får komma in och klappa och borsta om jag är med och om jag säjer att det är ok.
Med nya grannarna så är det inte heller barnen som är problemet. Barnen är 3 år och den andra är 1 månad. Där är det istället vuxna som springer i hagarna och som slänger in mjukt, mögligt bröd och gamla grönsaker till hästarna. Men vi har sagt till och nu senast då det stod klart att de ska bygga här och flytta hit så var vi övertydliga och det verkade som om poängen gick hem. Fast vi kan ju inte prata med alla deras släktingar och bekanta, det tycker jag ligger på deras ansvar.

f.d. grannpojkarna som passerade genom sommarhagen var alla tonåringar. Så där var vi inte så oroliga.

Ang. att sätta igen stigar så tror jag att det är så att man inte får sätta igen traktorvägar eller sådana vägar som finns utmärkta på karta. Djurstigar och småstigar borde inte vara något hinder att spärra av.

Gick in i hagen bakom stallet och promenerade runt
Bakom stallet torde räknas som tomt, och på tomt så gäller lagen om hemfrid.

D.v.s. där så får man inte vara alls.

Man får inte heller störa.
Du blev störd = de får inte vara där.

Varför inte sätta upp en skylt med "Varning för ilsken häst" eller "Hästen kan bitas" :idea: :) Då får de ju gå in på egen risk och jag skulle då tänka mig för ett par gånger innan jag gick in i en sån hage.. :)

hur är det när man arrenderar mark? får andra bara gå in alltså?

Spelar ingen roll om du äger eller arrenderar marken. Promenerande människor får lov att passera om de behöver gå igenom hagen. De har däremot inte lov att röra dina djur som går där och får heller inte störa dem.
Men mina hästar, som är väldigt sociala och kommer springande så fort de ser en människa i hagen, de blir ju störda i sitt betande.

Jag ska se om jag kan tillverka några bra skyltar med "beträd ej hagen". I praktiken kan jag ju inte stoppa någon, men jag har då ändå tydligt talat om att jag inte vill ha folk där vare sig det går hästar där eller inte.
Och så ska jag sätta upp en tråd till så att man inte ska kunna ta sig in i vår närmsta hage någon annanstans än genom grinden. Och grinden ligger mitt för vårt hus!

Jag tror också på skylt-idén. Även sociala hästar kan ju lätt skada någon genom trängning och liknande. Och "varning för starkström"-skyltar på den extra eltråden kanske? :devil:

Jag tror mer på rejäl kräm i eltrådarna :devil:. Det är väl enkelt att stänga av elen när hästar tas ut och in i hagen. Vi har monterat "golfbollsbrytare" vid grindöppningarna så det är snabbt och lätt att stänga av strömmen temporärt. Har också en pålle som är rejält rädd för minsta stöt.

Min valack är rädd bara han vet att det brukar vara ström i tråden. Vi var tvugna att ha strömmen på i vintras när vi hade en ponnykompis i hagen, annars smet hon ut. På kvällen när de skulle in fick vi ibland ta ner hela staketet längs med vägen för att valacken skulle våga kasta sig ut. Sen ponnyn dog i februari har vi inte haft någon ström och nu är han inte så rädd längre. Han har alltid haft en väldig respekt för staketet, men inte så här hysteriskt.

Men det blir nog en kombination av rejäl fjutt i tråden, två el och en jordning och skyltar. Vi har inga strömskyltar i nuläget eftersom vägen som går här förbi är så liten och lågt trafikerad. Får väl sätta upp både strömskyltar och sådana med "förbjudet att beträda hagen".
Vi har en tänd-och-släck-knapp på väg ner mot hagen som bryter strömmen till aggregatet så vi har också lätt att stänga och sätta på strömmen.

Antar att dina grannar ser vad som finns i hagen...
Annars är det ganska effektivt med en "Varning för tjuren"-skylt... :p

Re: Geshira har rätt

Det står att om det enligt hävd finns någon typ av passage genom marken får den inte stängas av med staket utan det ska finnas någon typ av passeringssystem. Det kan vara en grind, en stege att klättra över, ett V, en färist eller något liknade. Så det gäller inte bara traktorvägar utan även gångstigar.
Att slänga in "mat" till djuren i en hagen, strider mot allemansrätten där man inte får lämna något kvar efter sig och inte heller skada naturen på annat sätt.
Är personerna uppe vid husen och stör är det hemfridsbrott och man får till och med bruka våld för att få bort dom. OM dom inte lämnar frivilligt efter tillsägelse, det är nödvärnsrätten som träder in. Det går också att polisanmäla det.
Han som var ute och stegade i hagen kanske var där för den kommande byggnationen. Vet du om det går någon typ av ledningar i marken hos dig? Det kan ju vara allt från VVS till el och telefon som kan behövas till det nya huset. Annars tycker jag det verkar otrevligt med någon som stegar runt bland dina hus.

Jag säger som ngn annan, upp med en skylt där det står att "hagen beträds på egen risk, hästen kan attackera" eller ngt.
Du kan ju säga till dem att du planerar att eventuellt släppa en annan häst i hagen, och den är folkilsk.

Och på med rejält stark ström ett kort tag, så de får sig en rediger smäll nästa gång de går in i hagen! :devil:
Men kom ihåg att det ju också måste finnas skylt att stängslet är elektriskt om det går utmed en allmän väg.
När de objudna haggästerna fått sig en elsmäll, så kan du ju stänga av strömmen igen! :angel:

Det är inte tillåtet att sätta upp en skylt som förbjuder tillträde till hagen. De stör inte heller hästarna om hästarna själva kommer fram och söker kontakt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 676
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 132
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 462
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 711
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka