Allemansrätten...........

Masse

Trådstartare
Denna förbannade "rättighet":mad: . Det har ju varit upp här många gånger förr. Men jag blir mer och mer övertygad om att den måste bort eller att det ska krävas någon typ av körkort för att få utnyttjaden.
Just nu har jag bara en häst hemma i vänta på att resa till hingststation i kväll, när det inte är så varmt längre. Håller på att vända släpen på gårdsplanen, på ett ställe som vi inte brukar göra det så det är trångt och bökigt med mycket rickande fram och tillbaka. Jag gör det bara för att min häst blir så stimmig när hon ser transporten. Så det är lite bökigt men jag som är ensam hemma kan ju konsentrera mig på att bara trixa runt släpen i lugn och ro.
Det är då det händer, plötsligt stå en man i över medelåldern med ett spädbarn fastknutet på magen, en gammal kärring och en dam av okänd import mitt på gårdsplanen bakom släpen. Det är precis att jag upptäcker dem. Hoppar ur bilen och frågar vad i hela fridens namn dom gör där. Vilket svar jag får "Vi ska gå här" Vad ska ni? Vi ska gå här det är bättre än att gå igenom hagarna och staketen.:confused:
Jag blir något irriterad och upplyser om att dom inte har någon rätt att gå just där, inte ens enligt allamansrätten. Vad blir svaret? Jamen det går ju en väg här. Uppfarten till vår gård, ja, väg, nej.
Ber dem faktiskt ganska snällt att avlägsna sig och står kvar vid bilen och väntar på att dom ska gå. Gör dom det? Nej, gubbskrället står kvar och säger vad är problemet?:eek: Jag väntar på att ni ska gå här ifrån svar jag. Går han nej då inte gör han det inte. Utan han säger istället till att jag ska tänka igenom det här lite så att jag inser vad som är problemet. Med en enorm kraftansträning står jag kvar och går inte och slänger ut honom och barnet på magen med våld. Vilket jag faktiskt har rätt till när han inte vill lämna min gård.

Problemt det vet jag redan vad det är. Fiint stadsfolk som ska tillbaka till naturen och Astrid Lindgrens fina berättelser om idyllen på landet utan att respektera oss som faktiskt bor här alltid. Tror inte att dom köper resonemanget om väg ifall jag kommer över deras villa tomt och siktar på uppfarten för att slippa gå igenom häcken. Det är ju en väg där!

Som det är nu kan jag ju bara tacka gudarna för att jag inte backade på någon av dom, att tjuren i hagen de gick igenom inte såg dom, att jag hade hundarna inne för att jag skulle flytta släpen och att dom troligen missat hagen med tidigare misshandlade hästen som mycket väl kan anfalla en människa som gör någon i hästsammanhang konstig rörelse. Fast varför ska idioter alltid ha tur? Troligen har dom kommit genom grannens hage och hans tjur är alla normala människor rädda för, hur kreatursvana dom än är.

Det är ju valår i år och det parti som vågat säga att vi ska avskaffa allemansrätten skulle få min röst i tid och evigheter.

Sv: Allemansrätten...........

Det är inga större fel på allemansrätten. Det är fel på folk.
Vad orsaken till det är, är väl inte värt att ha åsikter om... :smirk:

LIA

avskaffa allemansrätten de tror jag inte du tycker innerstinne..för du skulle du få minimala ridvägar.
Sedan skulle du inte gå ut i skogen och plocka bär ingenting!

Och jag tycker du var väldigt otrevlig i bemötandet till dessa jag tycker som så att väljer man att bo där man VET är mkt turister som går får man finna sig i det.Vill man slippa det så flytta;)

Herregud lite människor som GÅR på en väg.. ojoj vad farligt, kunde du inte ha sagt.. ojoj såg er inte, är ni vänliga och flyttar er lite så jag akn backa här?
Då hade de nog flyttat på sig ska du se!

Och du sätt upp skyltar intill hagen med tjuren...
"tjur gåendes i hagen, gå in i hagen på egen risk.. här har ni nummret till SOS 112 som ni lär behöva om ni går in i hagen!

Skriv sedan en lapp hundar går lösa tillträde sker på egen risk!

fanns de sånna lappar på en gård skullel iaf jag inte gå där.:crazy:

Jag undrar om det skulle vara värt det för att några människor EN gång råkar komma på avvägar och i närheten av din gård och gårdsplan, att skippa hela allemansrätten (som för övrigt knappast har ngt att göra med din gårdsplan).

vi är ensamma i sverige om att ha en sån tillgång till naturen som allemansrätten bjuder, och det tycker jag man ska vara oerhört medveten om och faktiskt rädd om.

har du åkt runt på engelska landsbygden någon gång? då kan du få en ide om vad det skulle innebära för folk om inte allmansrätten fanns. höga sten murar och häckar med taggtrådsstaket uppepå överallt, därför att marken är PRIVAT.

Ett! Jo jag vill avskaffa allemansrätten helt klart. Jag vill ha det som i Tyskland där en markägare kan bestämma över sin mark och ingen annan. Rida kan jag göra på min mark eller efter överenskommelse med markägarna, vilket sker redan idag. Skulle aldrig ge mig ut på någons mark utan att ha pratat med markägaren även om allemansrätten tillåter det. Tycker det hör till normalt hyfs att man gör det. Inte minst med tanke på vad markägaren fakiskt´kan ha på gång på sin mark. Här där jag bor förekommer till exempel något som heter jaktstig och då skjuts det skarpt i tävlingsform under en promenad på en bana över ganska stort stycke naturmark med ägarnas tillåtelse. Frågar jag inte utan kommer från stan och går rakt i skog och mark kan jag gå rakt in i en sådan. Finns annat som kan förkomma som skogsavverkning eller giftsprutning.

Två. Det var inte på någon väg dom var, det var inne på min gårdsplan!

Tre. Hagarna är skyltade med "Varning lösgående tjur" och om man kommer från rätt håll så står det också på infarten att det finns hundar. Plus att det står att man inte får beträda gården utan ägarens tillstånd p g a smittrisk då det finns en leukos och BVD fri nötbesättning. Där står också vilken lagstifning som ger det förbudet, men jag kommer inte ihåg det utantill.
Så om du inte går in är ju jättebra men här togs ingen notis om några varningar. Dom kom ju bakvägen genom hästarnas rasthage in på gårdsplanen. I min enfald har jag trott att jag inte skulle behöva sätta upp varningsskyltar där. Hästarna som brukar gå i hagen är väl medvetna om tjurar och hundar plus att dom har "mitt tillstånd" att komma in på gården p g a smittrisken.

Skulle älska att få sätta upp murar runt hela min mark. Har varit min önskan sedan vi flyttade hit hade sparat mycket problem. Som när grannens tjur rymmer, han hade inte kommit in till mig då. Eller när jag hade folk som klippte upp eltrådarna i en av betshagarna för kunna vända med sin bil. Eller när en annan granne tyckte att det var enklare för honom att komma åt sin mark genom att köra över min och öppnade att antal grindar utan att stänga. Vilket resulterade i att jag när jag kom hem hittade hingsten hos stona. Med en glatt skrattande granne som sa att skulle få känna sig en karl han också.

Huruvida folk kommer in på din gård eller ej har inte med allemansrätten att göra. Det är okunnigt folk, helt enkelt. Dom verkade inte söka sig till skog och mark utan väg om jag uppfattat dina inlägg rätt. Oavsett om allemansrätten avskaffas eller ej kommer det säkerligen att upprepas...i deras ögon gick ju en väg där.

Jag är för allemansrätten men också för att markägare ska kunna skydda skyddsvärt område i sina marker. Personligen har jag inte haft problem än med markägare...och söker inte problem heller. Håller mig till skogen som ingår i arrendet/jaktområdet samt till banvallen...stryper inte någon som råkar färdas genom markerna här heller så länge dom respekterar tomten...vilket inte dina besökare gjorde;)

Det är ju det jag säger! Det var inte i skog och mark man var utan på min tomt vid mina hus. Så ska den vara kvar så ska det finnas någon form av krav t ex körkort för att få använda den. Mina "besökare kom enligt dom själva enligt allemansrätten men gjorde sig skylldiga till olagaintrång istället, plus en del annat (smittskyddet m m).
Allemannsrätten fungerar inte idag för "statsfolk" vet inte hur den ska användas. Dom ska helt självklart få klappa alla djur i hagarna och barnen ska givetvis få rida på shettisarna. Att tjura och kvigor kan vara faliga, ja det får ju jag som djurägare se till att dom inte är när man ska picknick i hagen. Vilket inte allemansrätten tillåter om det stör djuren. Ska den vara kvar behöver den moderniseras, det skriver man ju själv in i tolkningarna till den. Att den är något gammalmodig och inte kan tolkas rakt av i ett modernt samhälle.

Att dom sa att dom stödde sig på "allemansrätten" betyder ju inte att dom gjorde det i lagens mening. Dom gjorde sig skyldig till olaga intrång på din gård. Fortfarande kommer sådant att ske...med eller utan allemansrätt.

Kan ju nämna att min far bor på en ö...som är skyddad. Man får gå och ströva där men inte göra åverkan, elda och parkera bilar(ön är förbunden med fastlandet via broar). Likt förb*nn*t är större delen täckt av bilar samt att folk går in till de boende för att kolla om det finns kafeteria där:eek: ...Även där kommer folket att åka ut och titta sig omkring oavsett om det finns en allemansrätt eller ej.

Dumt folk blir man inte av med bara för att man tar bort en eller annan rättighet...:cool:

Om man ska skjuta skarpt i skogen tror jag faktiskt att man är tvungen att meddela detta på något sätt. Om inte annat är man alltid skyldig att se till att man inte kan skjuta någon människa (eller fel byte) när man skjuter i skog.

Smittskydd avseende kor tror jag bara gäller i direkt kontakt med djur och i ladugård o dyl. Inte på hela gården?

Tycker absolut att de som traskade in på din gårdsplan gjorde fel...men å andra sidan...tog du skada av det? På riktigt...

Tycker allemansrätten är kanon och något vi ska vara måna om att bevara. Men självklart ska den inte missbrukas.

Hade man fått bestämma själv hade man kunnat stänga bron så att inte bilar kunde komma ut på den. Om man inte hade nyckel! Hade underlättat en hel del för de boende på ön.

Smittskyddet gäller där djuren vistas tror det står anläggningen alltså inte bara byggnader och stall. Jag måste föra nogranna journaler om var djuren är, hur dom kom dit och om dom träffat någon utomstående, som exempel grannens förrymda tjur eller en veterinär. För att om dom skulle vara smittade nästa gång dom testas (sker en gång om året) så ska man kunna spåra smittan.

Om jag har tagit skada vet jag ju inte när jag inte vet om dom har "träffat" mina kor efter att ha gått igenom någon annans hagar.
Sedan var det väl mest att jag kunde kört på dom, dom kunde blivit hundbitna och i bägge fallen hade jag varit skylldig trots att det hade hänt hemma på min gårdsplan. Vad som hänt om hästen eller tjuren gjort något är inte lika lätt att reda ut rent juridiskt

Senast ändrad:

Masse skrev:
Hade man fått bestämma själv hade man kunnat stänga bron så att inte bilar kunde komma ut på den. Om man inte hade nyckel! Hade underlättat en hel del för de boende på ön.
Absolut...och folket där skulle gjort det om dom fick, direkt!...Men, så har vi båtfolket då...dom är inte mycket bättre dom heller:angel: ...Egentligen så behövs ju inte denna ö som strövområde när Järvafältet inte ligger långt därifrån...så det finns ju att ströva på ändå;)

Nä...tacka vet jag Hälsingland:love: ...Enorma skogar, bra skogsägare och bra ridvägar...Längtar dit så här års:( ......mötte sällan någon i skogarna där, fast de flesta tror ju att björnen, vargen och lon ska äta upp dom där...

:bow: :bow: :bow:

Håller med dej. Allemansrätten funkade för när dom flästa brukade egen mark och då visste vad som skadade marken.

Men nu har befolkningen ökat och statsbor åker till landet och skall uppleva naturen och går ner vårat blivande hö och när man kommer på dom så stödejer dom sig på allemansrätten och ryttare rider på åkrar, rider sönder rötter på träd, trampar sönder vägar under kärlåsning, rider på skogsplanteringar och mycket mycket mera.

Och i dagens samhälle behövs inte allemansrätten då det finns en massa med leder man kan gå och det är allt från 2km till flera mil och det kommer även mer och mer ridsleder.

Man måste oxå tänka på att allemansrätten kom till när det inte fans statliga vägar och då var man tvungen att ta sig fram på andras mark vilket inte är ett krav i dagens samhäle.

Och en värklig historia, grangården till oss äger mark nära ett villa område och där har nån sågat ner träd på granens mark för att han vill ha längre kvälls sol.

Kram

Avskaffa allemansrätten - Nej men kanske se till att lägga in en kurs i grundskolan om vad allemansrätten innebär för många har verkligen inte koll på det och defintivt kurs för de som ägnar sig åt orientering och även ryttare.

Jag är trött på att ha folk intill husknuten liksom folk som rider i hagar med djur i och även förbi köksfönster trots det är trädgård. Liksom dessa som vill njuta av naturen som ställer sina bilar på vår uppfart :crazy: Tja listan skulle kunna bli lång på vad som händer på sambons/min mark och även på mina föräldrars mark.

Fast ha en lösgående minigris på gården kan vara avskräckande ibland ;)

Fraggel_Tess skrev:
Gäss!!! Finns inget bättre än GÄSS:D... Har haft flera och dom är suveräna på att hålla gården fri från ickevälkomna personer:devil:

Fraggel_Tess skrev:

En 300 kg ( har inte vägt honom, men skulle tippa på att han ligger kring det strecket )piggham har bra effekt det med. Han är inte lösgående - men skrämmer folk bra ändå... De skulle bara veta hur snäll och gosig han är. Dock är han ju större än våra shettisar och "skäller" bra - särskilt när vi är sena med maten - så ingen vågar gå in till honom. Kanske skulle hägna in gårdsplanen och släppa lös honom där??? :angel:

Vi har just nu bara trädgårdstomt, men av någon anledning genar folk gärna tvärs över vår gräsmatta för att komma hem till sig och vår gungställning används flitigt av grannskapets ungar. Som om det vore okej bara för att man bor på landet! Men, snart flyttar vi till egen gård, utan genomfartsvägar.:banana:

Var ute idag och kollade i den hage som jag säkeri vet att dom kom igenom. Där hittar jag cigarettfimpar ute i betet. Ingen som hör till gården röker så det är någon som utnyttjat sin "rätt" som lämnat det efter sig. Jättekul att hitta nu när gräset börjar bli trort ochbrandrisekn ökar.
Det bara stärker min önskan att jag som markägare ska få bestämma över min mark och vem som ska få vara där.

Men om du hade kört på dem eller dina hundar hade bitit dem så hade du blivit skyldig rent juridiskt ÄVEN om ingen allemansrätt fanns. Dvs även om de hade varit inbrottstjuvar eller annat lösspringande folk så hade du fått stå för det.

Och rent realistiskt, hur många generationer tror du det skulle behövas innan allemansrätten var avskaffad på riktigt, även om den rent lagligt försvann nu?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 498
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 662
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 213
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 390
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025