Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Dino

Trådstartare
En av hundarna har i hela sitt liv haft stora problem med klåda. En period innan han kom till mig har han helt kal på hela kroppen och luktade förfärligt illa. Mycket för att han inte fick den vård han behövde. :mad:

Sen jag tog över han för 14 månader sen har han blivit mycket bättre även fast det ännu inte är bra. Vi har varit på väldigt många veterinärbesök, fått salvor/kortison/schampo utskriven mot klådan, vi har gjort en eliminationsdiet tidigare och håller nu på med en igen fast med ett annat foder. Vi har testat färskfoder utan spannmål, vi har gett fodertillskott och allt man kan tänka sig för att på bukt på denna hemska klåda. Och det är ingenting som hjälper. Visst funkar det bra när han går på kortisonet men då med rätt höga doser. Är det rättvist att han ska gå på kortison hela livet som han får diverse biverkningar av?

Kan tillägga att vi har också skickat in blodprov för att kolla om det var kvalster/damm/gräs han var allergisk mot utan att det visade någonting.

Givetvis ska jag fortsätta med nuvarande eliminationsdiet och hålla tummarna att det är foder han är allergisk mot. Men OM det inte blir någon förbättring, vad är nästa steg?

Just nu kliar han sig så han blir väldigt röd och får sår, han slickar mycket på tassarna och så fort jag tar på han stannar han till och sätter upp benet och börjar klia i luften. Han gnuggar ofta nosen mot soffa/matta för att det kliar och morrhåren är nästan alltid bortkliade. Han har däremot inte haft svamp på länge vilket är bra. Och han kliar sig heller inte ofta när vi är ute då han är i rörelse, det tar jag som ett bra tecken. Att han kan gå promenad utan att bli besvärad av klådan.

Jag har senaste tiden tänkt att avlivning är möjlighet men jag vill absolut inte tvingas ta bort denna underbara hund, men vill heller inte vara självisk. Jag vill såklart att han ska må bra och det vet jag att han inte gör med klåda. Jag vet att han aldrig kommer bli riktigt bra utan att det kommer bli någon form av behandling hela hans liv. :cry:

Börjat gråta nu när jag skriver det här :cry: :cry: men vill gärna höra åsikter och råd.
Hur har ni gjort med era allergihundar?
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Jag tycker inte alls det är fel att tänka avlivning när hunden lider av en så plågsam åkomma som man inte får rätt på. Hunden lider varje dag som den har klåda och om du jämför med andra plågsamma åkommor som hunden kan ha så pratas det hela tiden om att man inte ska behandla in i absurdum, särskilt inte om hunden inte är besvärsfri. Med allergier är det tyvärr vanligare att man drar ut på det.
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Tack för svar!

Det känns fruktansvärt att ens tänka tanken på avlivning men om det inte blir någonting bättre så ser jag ingen annan utväg. Jag vill naturligtvis inte att han ska behöva lida för att jag är självisk.
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Håller med Cillamuffins. Samtidigt vill jag passa på att fråga vad det är för spannmålsfritt färskfoder ni testat.

Det skulle ju kunna vara så att hunden är allergisk både mot spannmål och reagerar på någon sorts kött. Därför kan det vara klokt att ge någon sorts kött som inte ens är nära det hunden ätit förut och bara ge det + benmjöl och inälvor ett litet tag, för att se om hunden blir bättre. När (om) det sedan fungerar så kan man testa med fler köttsorter osv.

Vet själv hundar som fått börja med att bara äta olika sorters vilt för att sedan testa med annat kött också. När det gäller de spannmålsfria färskfodren så är det ju sedan knepigt eftersom tex VoH (som bara innehåller kött) innehåller fler olika djurslag än vad det faktiskt står i innehållsförteckningen. Deras sorter med kyckling som även innehåller inälvor tex, de innehåller inälvor från gris och kanske även nöt. Har man exempelvis en grisallergisk hund kan den alltså reagera på ett VoH-foder som man trodde att inte innehöll gris och därmed kan man luras att tro att hunden är allergisk mot fler saker än vad den faktiskt är allergisk mot.
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Jag har gått igenom något liknande med min hund.
En vår och sommar höll han på som din hund innan vi gav upp och nu står han på kortison livet ut.
Han mår jättebra sedan vi började med kortisonet. Vår filosofi är att så länge han mår bra får han vara kvar. ALDRIG att jag utsätter hon för klådan igen. Det var inte förrän han blev klådfri som jag insåg vad han fått igenom. Han har stått på kortison i snart 3 år och mår fortfarande bra. När kortisonet slutar fungera eller han börjar få besvärande biverkningar tar vi bort honom.

Vi vet inte säkert vad Akilles är allergisk mot men min vet nämnde att det med största sannolikhet inte är foderallergi eftersom kortison fungerar så bra på honom.
Mvh
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Han har ätit VoH m lax, musch (dock blandade jag hejvilt med muschens olika sorter), klass och bravo (som det förvisso är spannmål i).

Men under eliminationsdieten ger man ett speciellt sorts foder som hunden i princip inte kan vara allergisk mot (snabbt förklarat) så om hunden ifråga är känslig mot foder så ska den bli bättre under dieten vilket han inte blev första gången och nuvarande diet har än så länge inte gett några positiva resultat.
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Han har ätit VoH m lax, musch (dock blandade jag hejvilt med muschens olika sorter), klass och bravo (som det förvisso är spannmål i).

Men under eliminationsdieten ger man ett speciellt sorts foder som hunden i princip inte kan vara allergisk mot (snabbt förklarat) så om hunden ifråga är känslig mot foder så ska den bli bättre under dieten vilket han inte blev första gången och nuvarande diet har än så länge inte gett några positiva resultat.

Att han inte blev bättre av färskfoder osv är alltså inte jättekonstigt om det nu är något foderrelaterat han inte klarar. En "eliminationsdiet" fast i rå form hade nog varit betydligt bättre än att ge lite av allt.

Jag vet mycket väl vad man ger under vanliga eliminationsdieter och vad som brukar ingå i allergifoder från veterinärer. Jag vet också att det finns hundar som inte blivit bra trots sådana foder men som blivit hjälpta av barf. En nära vän till en av mina nära vänner har en hund som är ett sådant exempel. Matte är själv veterinär och gav allergifoder + mediciner + lite allt möjligt som skulle hjälpa under många år. Det var vad hunden fungerade bäst på, även om det inte blev helt perfekt. Sen några månader tillbaka barfar hon, och nu mår hunden bättre än någonsin innan. Matte i sin tur sitter och undrar varför i hela världen hon inte testade sådant innan.
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Min hund reagerade ganska allvarligt på VoH så vi bytte till Nordic istället, det var tänkt att vi skulle prova kalkon men de fanns tyvärr inte just då så vi satsade på oxe istället och det fungerar super bra! Det är ju som Red_Chili skriver olika djurslag i VoH och har du dur så blir det bättre av att byta. Men eftersom min tjej också är allergisk mot kvalster så behöver det städas regelbundet i huset, speciellt på de områden hon är på och sen duscha henne varannan vecka ungefär. Förövrigt behöver vi inte använda kortison alls längre över huvud taget! :D

Lycka till och hoppas att det löser sig!
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Är hunden klådfri nu utan mediciner?

Absolut värt att testa om chansen finns att han blir bra!!
Hur börjar man barfa? Hur vet jag hur mycket av allt jag ska ge? Och vad jag ska ge? Kan jag blanda kött från olika djur eller bör jag hålla mig till ett?
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

KL:
Hur vet ni att det är andra djursorter än vad som anges på förpackningen i VoH? /Nyfiken i en strut :)
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Är hunden klådfri nu utan mediciner?

Absolut värt att testa om chansen finns att han blir bra!!
Hur börjar man barfa? Hur vet jag hur mycket av allt jag ska ge? Och vad jag ska ge? Kan jag blanda kött från olika djur eller bör jag hålla mig till ett?

Yes, den är klådfri, den har blivit av med sin gastrit (vilket var, om jag förstått det rätt, största problemet) och tja, den mår helt enkelt utmärkt nu. Och min vän, hon har t.o.m. haft den hunden som ett exempel på hund som MÅSTE ha veterinärfoder för att absolut inget kan fungera. Det stämde tydligen inte ;)

Det är en del att tänka på om man barfar. Du råkar inte ha skype eller så, för då skulle vi kunna diskutera det där. Blir nog lättast, framförallt med tanke på hur din hund mår nu.
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

KL:
Hur vet ni att det är andra djursorter än vad som anges på förpackningen i VoH? /Nyfiken i en strut :)

Den informationen kommer från VoH själva, det skrevs om det i deras facebookgrupp när folk började fråga vad sorterna faktiskt innehöll. Det har även visat sig att tex deras exklusive innehöll sälolja, men det togs bort efter att folk "kommit på det". Det deklarerades alltså ingenstans att fodret innehöll sälolja.
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Min klihund blev helt ok av Orijens Six Fish. Helt fantastiskt även om det är dyrt. Jag provade massor av olika färskfoder och även "renare" torrfoder men möjligtvis kunde det bli bättre men inte bra. Nu har hon ingen klåda.
Hon tål inte kyckling, gris eller nöt.
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Åh vad kul att det kanske finns hopp. Självklart måste jag prova om det finns en enda liten chans att han blir bra! Med mat han också tycker om, just nu ratar han mest maten och är istället hungrig och försöker stjäla mat.

Nej tyvärr, ingen skype :(
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Måste inflika en sak och det är att hundar som har sådana problem som din behöver oftast äta en kost med lägre protein ( lugna hela kroppen vilket även är det vetrinärfoder gör ) och höja sitt immunförsvar med vitaminer oxå. Jag fick som tips till min hund med lätta problem att INTE ge benmjöl eftersom det innehåller protein och ges till friska hundar. Hundar med problem rekommenderas standardts proteinfria kalk + samt immun; deras vitamin och mineraltillskott. Har man sådana extrema problem som du skulle jag be om råd på standardts produkter. De har en FB sida. Men räkna med att det tar tid att svara de får 15 nya fall per dag, 150 i kö och arbetar även helger och hinner ändå inte med! Färskfoder/barf är inte heller lösningen heller. De flesta av deras problemhundar är just färskutfodrade. Jag vet att Ninni är duktig men de på standardt har 20 års erfarenhet av sjuka hundar.
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Jag vet att Ninni är duktig men de på standardt har 20 års erfarenhet av sjuka hundar.

Kan tillägga då att jag aldrig utger mig från att vara någon som "fixar" allergihundars problem eller så ;) Däremot bollar jag gärna tankar, berättar om mina erfarenheter, lyssnar på vad andra har att säga och kastar sedan vidare dem till lämpligt ställe (som tex till Standardt). Har man lite mer koll på vad man bör ta upp med tex Standardt när man kontaktar dem så går det ju lite snabbare att få hjälp än om man börjar med ett tomt "Hej, min hund har problem.. eh. hjälp?" :)
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

kl
Ras? Tänker på Demodex. Född uppvuxen i Sverige?
Varken blodprov eller stickprov är speciellt tillförlitliga för att diagnostisera allergier.
 
Sv: Allergihund, klåda. Vad ska man göra?

Prova annallergenic. Ett skitallergifoder innehållsmässigt, men är det säkraste allergifodret att testa och se vad man får för resultat. Eller, har ni provat annat än kortison som sprutor, histamin eller Atopica? En sak man kan prova är även att städa mycket oftare, tvätta filtar, lakan och sånt, om det är kvalster din hund inte tål.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 297
Senast: Vitsippan
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 141
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Rebe92
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 278
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp