allergisk granne

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare seifur1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 205
S

seifur1

Hej
Jag arenderar en hage av kommunen som jag har till mina två hästar. Det är en mindre hage med väldigt lite bete som passar mig mycket bra då ena hästen är fångkänslig. Där går de större delen av sommaren. Den är nära mitt hus med endast ett hus emellan. Smidigt för mig då jag måste ge hö hela sommaren upptill.
I andra huset vid hagen blev nya ägare för några år sedan. Nu först sa den grannen att hon är allergisk och hon vill att jag flyttar staketet en bit.

Hur mycket måste jag flytta staketet tror ni? Jag har läst att det finns ny forskning som tyder på att hästallergen inte flyger så långt som man tidigare trott.
Behöver jag flytta staketet för mycket så är det inte lönt att använda denna redan lilla hage.

Stallet ligger alltså inte här utan endast sommarhagen.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: allergisk granne

Hur nära ligger grannens hus/uteplats/trädgård nu?

Sa din granne hur långt hon ville att du skulle flytta staketet?

Om det inte är så att hagen går kant o kant med grannens uteplats tex tycker inte jag att du ska behöva flytta staketet alls egentligen. Det är ju inte så troligt att hästarna kommer att så o hänga över staketet just vid din granne hela dagarna.

Min lillebror var MYCKET allergisk mot häst,hund och katt när han var mindre,men grannarna hade en hage utanför vårat hus,ca 3-4 meter från gårdsgränsen,och han kände inte av dom,men om jag hade varit där och klappat hästarna så vart han sjuk på en gång om jag vistades brevid han..

Så jag tror inte att det behövs flyttas så mycket alls faktist..Prata med henne,och fråga vad hon tycker krävs för säkerhetsskull.

Hagen gränsar till deras tomt en liten bit.
Dock så går den inte längs hela deras tomt utan bara vid övre, ca halva långsidan av deras tomt. Deras uteplats är inte där. Deras hus och altan ligger inte i jämte, och förresten är de sällan ute.???
Barnens lekstuga är lite längre upp på tomten där hagen går parallellt delvis.

Hon är irriterad på oss av konstiga andra orsaker för övrigt där vi fått rätt.
Vi vill dock aldrig vara den som bråkar så nu när hon tog upp detta så vill vi visa god vilja men inte för mycket god vilja ;-)

Hon sa att hon blivit dålig när hon gick fram till hästarna med barnen i somras, men det behöver hon ju heller inte göra.

Jag har idag flyttat bak staketet ca 15 m från deras tomtgräns, sedan om det räcker vet jag inte. Annars får jag väl säga upp arrendet, suck....
Jag har bara en hage annars, vinterhagen vid stallet där jag hyr några hundra meter längre bort. Lite synd om hästarna ska behöva gå där året om.

En bit säger hon.
Sedan frågade hon hur mycket vi behöver ha kvar av hagen för att det ska vara lönt för oss att ha hästarna kvar där ?????
Vi frågade hur mycket en bit var men det visste hon inte??
Svår granne tyvärr.

Varför måste du flytta staketet överhuvudtaget? Du arrenderar marken, då betalar du ju för att använda den. Om hon är allergisk mot något är det hennes sak att kolla upp hur det ligger till dit hon flyttar. Eller?

Kan din granne inte precisera hur långt hon vill ha flyttat staketet hade jag inte flyttat det. Du har ingen skyldighet att flytta staketet. Om du arrenderar hagen av någon annan än din granne så har ju inte grannen så mkt att säga till om. Ligger hagen utanför hennes tomtgräns så kan du egentligen göra vad du vill med marken. Och att din granne blir sjuk när hon går nära hästarna är ju inte riktigt ditt problem, hon behöver ju faktiskt inte gå nära dem. Men jag kan förstår att du ändå vill vara tillmötesgående eftersom det aldrig är kul att bli ovänner med andra speciellt inte om man bor nära.

Senast ändrad:

Kan din granne inte precisera hur långt hon vill ha flyttat staketet hade jag inte flyttat det. Du har ingen skyldighet att flytta staketet. Om du arrenderar hagen av någon annan än din granne så har ju inte grannen så mkt att säga till om. Ligger hagen utanför hennes tomtgräns så kan du egentligen göra vad du vill med marken. Och att din granne blir sjuk när hon går nära hästarna är ju inte riktigt ditt problem, hon behöver ju faktiskt inte gå nära dem. Men jag kan förstår att du ändå vill vara tillmötesgående eftersom det aldrig är kul att bli ovänner med andra speciellt inte om man bor nära.

Håller med fullständigt! Om hon nu blev sjuk när hon gick med barnen fram till hästarna så får hon väl skylla sig själv kan man tycka.
Jag hade inte flyttat staketet.

Kolla med miljö och hälsa på din/er kommun. Finns lite olika regler för vad som gäller så det skilja från ställe till ställe.
Enligt Länsstyrelsen finns det dom på att staketet eller ibland t o m hela hagen behövts flyttas/stutas att användas p g a allergi hos närboende.

Jag har "brukarkontrakt för åkermark" och det är kommunens mark så, ja, de vet att det betas där.

Jag vet att det oftast anpassas för allergiker om det går vidare till miljö och hälsa. Det är därför jag vill flytta en bit enligt hennes önskan och se om det räcker.
Det är onödigt att blanda in miljö och hälsa. Det får hon göra om hagen måste bort.

Det är gammal betesmark men numera gränsar det till villaområde. Planlagt område börjar i gränserna här.

Hola,

Prejudikat i Storsthlm för bara något år sedan. En tjej hade stall och bete. Plötsligt stadsplanerades det och det byggdes villor brevid stallet.
Grannarna började gnälla för att det luktade osv. De klagade hos kommunen som gav grannarna rätt.
Tjejjen gick till rätten och grannarna fick rätt igen. Slutade med att den envisa tjejjen gick till sista instansen och där fick hon rätt.

Moitiveringen var att grannarna flyttat ut "på landet", där får man räkna med att det kan vara djur och lukta lite etc. Eftersom tjejjen var där först och de som flyttade in mycket väl kunde se stall och hagar så hade dom bara att gilla läget. Typ.

DEt går nog att leta rätt på domen.

Med anledning av det och hur tjuriga dina grannar tycks vara så skulle jag möjligen kunna tänka mig att flytta staketet in en meter in på min mark. Ännu hellre låta det befintliga staketet sitta kvar vid tomtgränsen och sätta ytterligare ett en meter innanför det andra.

Då slipper man få objudna påhälsare vid staketet samt okynnesmatning.

mvh Eva

Hola,

Prejudikat i Storsthlm för bara något år sedan. En tjej hade stall och bete. Plötsligt stadsplanerades det och det byggdes villor brevid stallet.
Grannarna började gnälla för att det luktade osv. De klagade hos kommunen som gav grannarna rätt.
Tjejjen gick till rätten och grannarna fick rätt igen. Slutade med att den envisa tjejjen gick till sista instansen och där fick hon rätt.

Moitiveringen var att grannarna flyttat ut "på landet", där får man räkna med att det kan vara djur och lukta lite etc. Eftersom tjejjen var där först och de som flyttade in mycket väl kunde se stall och hagar så hade dom bara att gilla läget. Typ.

Med anledning av det och hur tjuriga dina grannar tycks vara så skulle jag möjligen kunna tänka mig att flytta staketet in en meter in på min mark. Ännu hellre låta det befintliga staketet sitta kvar vid tomtgränsen och sätta ytterligare ett en meter innanför det andra.

mvh Eva

Vi har ju liknande- har stallet bland tätorten men eftersom det varit där före husen kom kan de inte flytta oss! HAHAH! :D

Tycker du ska fråga exakt hur mycket "plats" hon behöver för att slippa allergierna annars flytta inte! Bara för att hon är er granne behöver hon inte sparka på erat tålamod som en liten femåring. Det är ju "din" mark och kolla upp om vad kommunen säger- om de har förslag på hur mycket du kan flytta osv.

Jag skulle flyttat tillbaka staketet igen, är hon allergisk så har hon inget vid hästhagen att göra och hon har verkligen inget med era hästar att göra alls!

*kl*

Om hon ändå tänker gå fram till hästarna med sina barn så spelar det ju ingen roll hur långt du flyttar staketet!!! Låter som om hon vill få bort hästarna. Stå på dej, vill hon inte bo nära hästar får hon väl flytta eller bete sej lite trevligare. Människor är konstiga....

Hola,

mvh Eva

Har varit ett liknande fall i grannbyn här brevid, där grannarna fick stryka på foten. Det är en sak om man ska bygga stall i närheten av befintliga bostäder, men även där så har man varit tvungna att ändra det tidigare beslutet om 500 meter. Det blir ju hopplöst att bygga ett stall annars, det ska prövas från fall till fall inom vissa rekomendationer. Och det är ju så att flyttar man ut på landet så får man ju som sagt "gilla läget".

Så jag tycker inte att du ska behöva flytta på staketet, sedan kan man ju visa "goodwill", det bör ju hon även göra isf. Men när denna person tittade på huset så såg hon ju hästarna antar man och var väl medveten om att hon var allergisk.

Kicki :)

Jag har "brukarkontrakt för åkermark" och det är kommunens mark så, ja, de vet att det betas där.

Åkermark är inte per automatik lika med bete. Jag tycker, precis som någon annan sagt, att DU kollar med Miljö och Hälsa. Tycker du inte att det är bättre att du tar de kontakterna innan grannen gör det? Ligger marken dessutom i anslutning till planlagd mark kan det bli problem. Gränserna för planlagd mark brukar flytta sig i takt med att samhällen växer. Kommunen äger ju marken och det brukar de inte göra för att ha en betesmark. Snarare kanske så att de tänker ha den för framtida bebyggelse. Jag tycker det är bättre att du kollar och har kontakterna med kommunen=markägaren i förebyggande syfte. Det är liksom aldrig fel med en bra kommunikation:banana:

"tror" nog det mest är gnäll...tänk på alla vilda djur som springer omkring,har man så kraftig allergi bör man nog köpa sig en lgh i stan i stället då risken e lite mindre att komma i kontakt med djur där...

Det har alltid varit betesmark och det meddelades muntligt när kontraktet skrevs. Det står även inskrivet om att jag står för stängsel mm. Folk som arrenderat före mig har också haft det till hage. Det har betat hästar där hela tiden.

Jag tycker faktiskt det är bättre om jag kan ha kommunikation med grannen i första hand, även om hon är gnällig. :smirk:
Jag bor själv på andra sidan om henne och där har hon tjafsat om annat tyvärr. Dock så är jag en person som vill ha det lugnt och inte bråka med folk
Jag har nu flyttat staketet ca 10m och hon har sagt att vi provar. Räcker det med detta för att det ska bli lugnt är det ju det bästa. :idea:

Fungerar det inte så diskuterar jag med kommunen om deras policy i ärendet.
Även stallet som ligger några hundra meter bort, är granne till bostäder. Det är dock hittills inga problem, tvärt om så är många väldigt positiva till hästarna och flera frågar mig när hästarna kommer till sommarhagen, där även fler grannar kan se dem. De tycker det är trevligt inslag i miljön har jag fått höra :-)
Bakom hagen är skog och en hembygdsgård.

Tack för alla inlägg.
Det är intressant att se hur olika man resonerar kring detta. Jag har även bland bekantar har fått höra allt från att inte flytta staketet alls till bara någon meter.

Jag hoppas att det blir lugnt nu och att hästarna får gå kvar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 134
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 935
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 445
Senast: alazzi
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 756
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka