allergisk mot havre?

majola

Trådstartare
Kan hästar bli allergiska mot havre?

Frågan är väl mest retorisk, för det verkar ju högst rimligt att de kan. Vår ponny har hostat ett tag, inte mycket eller rossligt, utan en torr hosta (som rethosta men den pågår inte så länge). Den uppstår i början av ridpass och ibland när hon ska gå upp på morgonen.

Veterinären menade sådan hosta ofta beror på en lättare allergi. Det är ingenting som behandlas i en sådan lätt form som hon har.

Men jag undrar förstås vad hon kan vara allergisk mot! Och nu har jag börjat fundera på om det inte kom ungefär i samband med att vi ställde över henne på havre från K Grund. Innehåller Grund havre? Kan det vara havren som utlöser detta?

Kan ju tillägga att vi har mycket bra stallmiljö, det är flera veterinärer som spontant har påpekat det när de har kommit till oss, och ett par hosthästar som stått här har blivit helt symtomfria, så jag kan inte tänka mig att det ligger där.

Input?
 
När det gäller hosta är det knappast fodersorten i sig, utan att fodret inte är bra hygieniskt.
 
Kraftfodret menar du, för annars borde det väl bli bättre på sommaren när hon äter gräs?
 
Min häst är just så också.
Han har iaf dammallergi, trots att vi också
har en relativt bra stallmiljö (kallstall) och aldrig fodrar, sopar eller mockar när någon häst är inne. Han får allltid stöpt havre dessutom.

Shasta
 
Den hostar alltså på sommaren också när den går på bete? Ger ni havre då?

Hästen reagerar på VILKET FODER SOM HELST om det inte är bra hygieniskt. Har hästen väl fått en överkänslighet reagerar den ju lättare.
 
De har fått en liten skvätt (ponnyn knappt 250 gram uppdelat på två mål) att blanda med mineraler och så. Hjälper det att blanda med t ex betfor?

De har i och för sig ätit något kilo hö till natten också, men ju betydligt mindre än på vintern förstås.

Man kanske skulle göra en hygienanalys... Vet du hur mycket det kostar? Bör man blöta höet?
 
Jag har hästar som reagerar på spannmål. Dels genom magbesvär (gasighet, lösa i magen) men också genom att t ex bli mjälliga i pälsen eller få rinniga ögon.

Vissa av Kraffts pellets funkar dock trots att de innehåller en del spannmål. Kanske öfr att spannmålen i pellets är behandlad på något vis???
 
Några sådana problem har hon i och för sig inte haft, utan det är "bara" hostan. Men det är ju intressant ändå.
 
För min som reagerar för minsta knas i höt räcker 1 kg gott och väl, EN gång dessutom, så hostar han några dar.
 
Hej och hå... Får titta på det där. Tack för hjälpen. Hjälper det att blöta så länge? OM det nu skulle vara damm...

(PS: Det har inte blivit sämre nu när de äter betydligt mer hö - om nu det kan vara en ledtråd)
 
Jag tror stenhårt på damm allergi. Annars hade du haft andra symptom på hästen garanterat! Prova med att blöta den men det är inte säkert att det hjälper för det blöta torkar sen och man får inte bort allt, i så fall prova annan havre!
Som är blåst då är den sällan dammig!
 
Torkar den inne i hästen då? ;) För hon får så liten giva att om den t ex blandas med betfor så hinner den garanterat inte torka innan hon har ätit upp. Jag ska nog börja med det så länge. Vi borde få vår höanalys idag, eller allra senast imorgon, så då får vi väl se hur det blir bäst att lägga upp det framöver.

Tack för alla era svar!
 

Liknande trådar

B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 799
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp