Allergitesta häst ?!

Susz

Trådstartare
Har hört att man kan allergitesta hästar ??!! Kan man ringa till vilken klinik som helst eller är detta ovanligt att göra ?

/ Susz

Sv: Allergitesta häst ?!

Min veterinär tog blodprov på hästen här hemma. Provet skickades iväg och analyserades. Väldigt okomplicerat.

Senast ändrad av en moderator:

Hörde nämnligen från ett par norrmän att man gjorde nåt med koksaltlösningen för att se allergi på häst som skulle kosta 1000:-, dock i Norge...

Mitt sto skall precis få sin första spruta med allergener. Vi har via vår veterinär allergitestat henne via blodprov. Provet skickades till Dr Baddaky i Norge. Förs gjordes ett enklare prov där man konstaterade pollenallergi, kvalsterallergi samt insekter. Sedan gjordes ett mer omfattande test där man specade vilka insekter, pollen etc. Preparat anpassat för vår ponnys allergier togs fram och nu skall vi börja behandla. 3 första gångerna måste övervakas av veterinär eftersom det finn en liten risk för allergiskchock men sedan injicerar man själv.

Jag har genomfört denna beh på min häst i snart 3 år, och det funkar fint!
Dock behövde jag ingen vet som närvarade i början...

Tog också blodprov på min. Dom skickades till england för analys. Funkade jättebra. Ring till din distrikvet så vet dom.

det går inte riktigt att allergitesta hästar, eftersom dom oftast visar reaktion på precis ALLT som finns i en hästs miljö, dvs saker som den omöjligt kan vara allergisk mot.

så det är ingen tillförlitlig metod!

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 232
Senast: Mint
·
Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
562
Senast: Mirtai
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 900
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Frågar åt en vän, unghästen fick plötsligt en massa ringar. Inte skorpiga, kliar inte, verkar inte påverka hästen men ser rätt så...
Svar
8
· Visningar
951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka