Bukefalos 28 år!

Allergiutredning

Sv: Allergiutredning

Det lutar åt att jag gör som du föreslår en egen eliminationsdiet. Jag undrar bara vad man kan dra för slutsatser om hon t.e.x inte slutar klia på varken ren kyckling eller nöt? Är hon inte allergisk mot fodret då? Eller är hon allergisk mot både kyckling och nöt?

Min vovve är proteinallergiker och kan helt enkelt inte äta kött alls, utan har allergifoder där proteinet är så sönderslaget i maten så att det inte ger utslag.
Har hittat ett foder som funkar för både honom och mig så har inte lagt mer tid och pengar på att undersöka vidare om han skulle kunna äta något kött alls. :)
 
Sv: Allergiutredning

Det finns hästkött på burk du kan köpa (innehåller endast hästkött och vatten) eller om du kan få tag på färskt/rått kött från häst, samt ge någon kolhydrat hon aldrig ätit förut. Sötpotatis kanske? Du får inte komplettera med tillskott eftersom det kan ge klåda också!
En vuxen hund klarar sig utan problem i 8-12 veckor utan några mineraltillskott så där behöver du absolut inte oroa dig. Jag tycker att du ska ge din veterinär en ärlig chans, det är väl bara ringa och säga att du hellre vill laga själv och om hon kan hjälpa dig med hur mycket du ska ge. Vet veterinären inte själv kan denne alltid rådfråga kollegor eller litteratur.

Börja inte mixtra själv, det blir dyrt och du kommer inte komma fram till något vettigt!

russinbulle: Mycket har hänt inom dermatologin på 10 år!

Jo det är sant att mycket bör ha hänt - det bör ju gå framåt hela tiden:)
Hästkött på burk var en nyhet - vart kan man hitta det ?
 
Sv: Allergiutredning

Men det är rätt stor skillnad på rc hypoallergenic och på deras valpfoder. Nu har jag inte valpfodret framför mig, men det innehåller väl en hel del olika saker? Hypoallergenic innehåller få ingredienter och är snällt mot magen. Så bara för att din hund blev dålig i magen av ett foder behöver den inte alls bli dålig av ett annat av samma märke. Jag bytte rakt av och min hund är kanonfin i magen.
 
Sv: Allergiutredning

Berin: Veterinären sa att det kunde ta upp till ett år innan man visste vad hunden är allergisk mot. Är det inte foder hoppas jag att det ska fungera med sprutor på henne men det visar sig väl. Bra att veta att det finns alternativ till kortison! Hoppas ni kommer kunna gå ned i dos på din hund.

Japp, det stämmer. Jag höll på med sprutorna i 1,5 år men det gav får dåligt resultat. Många hundar blir inte alls hjälpta av sprutor. Tror att jag läste någonstans att 50% kan få lindring. Ha Atopica i åtanke om det inte hjälper med foderutredningen och sprutor. Den första veterinären var ganska insnöad på dessa och därför bytte jag vette. Den andra sa direkt att sprutorna lägger vi undan och testar nått nytt.
 
Sv: Allergiutredning

Japp, det stämmer. Jag höll på med sprutorna i 1,5 år men det gav får dåligt resultat. Många hundar blir inte alls hjälpta av sprutor. Tror att jag läste någonstans att 50% kan få lindring. Ha Atopica i åtanke om det inte hjälper med foderutredningen och sprutor. Den första veterinären var ganska insnöad på dessa och därför bytte jag vette. Den andra sa direkt att sprutorna lägger vi undan och testar nått nytt.

Samma erfarenhet här - hyposensibilisering gav noll resultat.
 
Sv: Allergiutredning

Ja det är skillnad på innehållet men det är fortfarande inte bra i Hypoallergenic enligt mig.

Tovis: Jag som läste lite dåligt, förstår att det inte blivit någon skillnad när hunden bara fått det i en vecka än så länge :)

Berin: Tack, det ska jag absolut ha i åtanke!

KrullTroll: Det är jättebra att det fungerar bra för din vovve :) Jag kommer dock aldrig gå över till att ge torrfoder på "heltid" igen :)

halvt kl.
Jag ska ringa min veterinär och kolla om jag kanske kan göra en hemlagad diet istället för att ge hypoallergenic.
 
Sv: Allergiutredning

Jag var på en föreläsning i Tisdags om kliande hundar och katter.

Ang maten, detta bör man göra 2 gånger. Alltså, först ska man ge ett foder som du gör nu i 8-12 veckor, därefter introducera det gamla. Det tar ca 2 veckor innan kliandet visar sig med det gammla fodret. Gör det inte det, jättebra...annars börjar man om igen...8-12 veckor. Men man ska göra om detta 2 ggr. VARFÖR ? Jo för att det kan helt enkelt bara vara en slump första gången. Därför bör man gardera sig lite.

Man börjar alltid en kli-utredning med parasiter..fortsätter med mat..sen tar man steg för steg. Hunden kan i visst skede börja klia sig mer, men det är inget som behöver betyda något alls.


Sen undrar jag ( som tyvärr inte benat hela tråden) vart kliar sig hunden ? Ovandelar tyde på parasiter, medans det undre ( buk, tassar, mage mm) allergi av något slag.

Det kan ta mer än ett halvår innan man lyckast bena ut vad det är. Tyvärr finns en del individer där man inte kan göra något åt, mer än understödja med mediciner.

Ska man utreda en ev allergi eller nåt, bör man gå till någon som har detta som sin hjärtefråga. Alltså en stor kunskap inom detta område. Annars blir det ( tycker jag) lite hit och dit och pröva det eller det).
 
Sv: Allergiutredning

kl
Sen så finns det helt vegetariska foder för hundar som inte tål några som helst animalier.
 
Sv: Allergiutredning

Vi har redan uteslutit parasiter :) Enligt min vet kan ta det ta upp till er år innan man vet vad som hunden är allergisk mot.

Bra att veta angående fodret! Ska ha det i åtanke.
 
Sv: Allergiutredning

Ber om ursäkt om det tagits upp. läst tråden men kan ha missat ändå.

Men en viktig sak i samband med en eliminationsdiet är att verkligen se till att hunden INTE äter något annat, alls. Varken inne eller ute på promenaderna/ute under lek. Det kan sabotera hela utredningen och att man får börja om.

Vad gäller foder. Min gick (efter två misslyckade försök med anat) Hills z/d under eliminationsdieten, och äter det även idag. Jag skulle normalt hellre kapa av mig armen än ge det fodret om man läser på innehållsförteckningen. Det är innehållsförteckningsmässigt 'rent skit' - dyrt skit med ;) MEN.. när det nu fungerar, så jag kisar och gläds åt att det funkar. Dvs man kan helt enkelt få överge sina principer lite.

Min är foderalleriker och har genomgått en allergiutredning. Även han hade ganska små besvär. Kliade öronen lite för mkt, luktade jäst och var röd i öronen, lite röd i trampdynorna/mellan tårna, lite röd och några utslag i ljumskarna. Värre (såklart) när det var blött ute.

Nu ska vi se om jag kommer ihåg alla steg i utredningen:

Provtagning, blodprov (vanligt), hudskap, odling från öronen och enda stället på tassarna som vätskade. Shampoon och bad, behandlad med advocate (utesluta parasiter, rävskabb osv). Behandling av hudinfektionerna med låång tids antibiotika och då eliminationsdiet med efterföljande foderprovokation, ny diet och sen förämnesprovokationer.

Han visade sig vara allergisk mot en himla massa när det kom till kritan, vilket sen förklarade varför vi hade besvär hitta ett elimineringsfoder som fungerade. Det vi VET han inte tål är fläsk, kyckling, ÄGG, fisk, vete, mejeriprodukter. Frågetecken kring kalkon. Sen orkade jag inte kolla mer, det finns mer han inte tål men vi inte identifierat. Det jag VET att han TÅL är lamm, nöt, vilt (älg/rådjur/hare), ris, majs, potatis, havre, ärtor, morötter och äpplen.

Dock har han ständiga, låggradiga öronproblem. Inte så han kliar eller så, men blir röd och luktar lite jäst. Vad som triggar det vet vi inte, men han får öronrengöring och kortisondroppar 1 gång/v helt enkelt.

Min är utredd med stöd av Kerstin Bergwall - och det var inte snack om något pricktest/blodprov/utredning av atopisk allergi förrän foderdelen var HELT klar. De trodde från början att han hade atopisk allergi med, men visade sig tack och lov att det 'bara' var foder.
 
Sv: Allergiutredning

Min är utredd med stöd av Kerstin Bergwall - och det var inte snack om något pricktest/blodprov/utredning av atopisk allergi förrän foderdelen var HELT klar.

Presis, så sa hon på föreläsningen också. En sak i taget, därefter när den är klar..gå vidare.

Ang schampon, hon sa att: sådana schampon endast har effekt i 4 dagar. Bra att veta. Så med andra ord, bada hunden minst var fjärde dag, men då får man ju skaffa balsam så inte hela hunden torkar ut.
 
Sv: Allergiutredning

Ja, kan ta uppemot 1 år med...är ju lite olika. En intressant sak vet sa på föreläsningen. Hon visade olika patienter hon haft och dess utredningar. En jakthund hade löss, blev aldrig av med dom trots upprepade behandlingar...lössen satt där dom satt, hunden mådde givetvis inte bra av detta. Husse sa att, han måste ju råkat ut för en resistent lösstam. Vet började kolla, hittade då i hundens mun flertalet tänder med inflammationer och en del höll på ramla ut. Dom åtgärdade tänderna och tog en luskur och sen hade aldrig hunden besvär mer av löss. Saken var denna, hela hundens imunförsvar gick åt till inflammationen i tänderna så den hade ingen kraft till att bekämpa lusangreppet.

Summan av detta var att, en hund kan ha ett helt annat besvär som först måste åtgärdas så att kroppen kan bekämpa den verkliga orsaken. Som i detta fall, dåliga tänder.
 
Sv: Allergiutredning

Min veterinär har så klart informerat om det när hen föreslog att vi skulle inleda en eliminationsdiet :) Kan bli knepigt men det är väl bara att hålla hunden kopplad samt låta bli att åka till vår brukshundsklubb och träna..

Veterinären har kollat både hud och öron och kan inte hitta något där. Öronen så tvärtom väldigt rena och fina ut.

Mynta2: Intressant! Däremot så tror jag inte att min hund har några andra problem. Dåliga tänder har hon inte men det kan vara värt att tänka på om inte allergiutredningen ger något.
 
Sv: Allergiutredning

Eftersom frågan ställdes:

Nu har jag gett fiskoljan i ett par veckor och se på fan.. tassproblemen är som bortblåsta! Minskade successivt och nu finns inte en tillstymelse, inte ens efter sökträning (springa i blåbärsris) eller efter regnperioder, trots att jag inte längre är så jättenoga med att torka tassarna.

Tänkte bara att det kunde vara intressant att veta..?


Kan ju inte lova att det är borta för alltid, men det verkar ju båda gott :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 623
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 249
Senast: zelma123
·
Hundhälsa Känner mig som en väldigt uråldrig hundägare som bara fodrat med torrfoder. Men nu vill ju lilla hund inte äta det (hon är under...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 986
Senast: snorp
·
Hundhälsa Om det är någon här inne som kan ge mig råd om hur man ska hantera sin oro när det gäller sin allergiska hund. Får ont i magen varje...
2
Svar
24
· Visningar
3 167
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp