Bukefalos 28 år!

Allergiutredning

Jag håller med dig, men vågar ändå inte dra slutsatsen att man kan kalla ett överreagerande immunförsvar för starkt. Det överreagerar i vissa avseenden men inte i andra. En obehandlad allergiker är, så vitt jag vet, inte mer rustad för att hantera tex förkylningar och samma sak gäller andra med andra åkommor där immunförsvaret överreagerar.

Jag brukar ibland kalla allergier för "felprogrammerat immunförsvar" för att förklara.
Det handlar dessutom om en överdriven reaktion för IgE (en klass av immunglobuliner) som inte har med infektionsbekämpning att göra.

Så normalt sett påverkar inte förekomsten av allergi, hur man hanterar olika infektioner.
 
Jag brukar ibland kalla allergier för "felprogrammerat immunförsvar" för att förklara.
Det handlar dessutom om en överdriven reaktion för IgE (en klass av immunglobuliner) som inte har med infektionsbekämpning att göra.

Så normalt sett påverkar inte förekomsten av allergi, hur man hanterar olika infektioner.

Ja precis! Bra förklarat!
 
Men vad mer det är jag reagerar på är mindre tydligt och jag vill ju såklart veta vad det är.
Jag är allergisk mot i princip allt utomhus, min besvärsfria period är november - januari/februari.
Eftersom jag har besvär under så lång tid, har man ansett allergitest som meningslöst (olika läkare).
Jag har inte behov att veta exakt och litar på dom. Får för mig att jag skulle känna mig mer allergisk om jag fick se hela listan. :)
Hassel, gräs och framför allt Gråbo är det som ger allra mest symptom.
Använder de preparat som nämnts tidigare från februari till november, + Bricanyl vid behov när det blir tungt att andas.
När jag reser utomlands har jag med mig fullt kit, från ögondroppar till kortison. Kan svullna igen helt i ögonen när jag träffar växter på olika kontinenter jag inte har stött på förut.
Börja ät antihistaminer med en gång och så kommer du ganska snart känna vad du är mer känslig mot och vad som funkar.
Lycka till!
 
Vill man ha reda på vad man tål i matväg får man helt enkelt köra uteslutningsmetoden. Ät något du vet att du tål i några dagar, typ potatis. Sedan lägger du till ingredienser dag för dag och ser vad du reagerar på och vad du kan backa på. Om det är utslag som inte är nässelutslag kan den här processen ta tid då du måste se vad som är nya reaktioner och vad som är gamla utslag. Det finns inte direkt någon "snabbfix" mitt i pollensäsongen.
 
Det går också att ta blodprov för att se vad kroppen tål utan att utsätta den för allergenerna. Det är mer skonsamt. Genom blodprov kan man tydligen se korsallergier också. Be om det vid utredning, det är fortfarande inte alla ställen som har det som standard.
 
Det går också att ta blodprov för att se vad kroppen tål utan att utsätta den för allergenerna. Det är mer skonsamt. Genom blodprov kan man tydligen se korsallergier också. Be om det vid utredning, det är fortfarande inte alla ställen som har det som standard.
problemet är bara att blodprov inte alltid visar något
Enligt blodprov är jag inte allergisk alls. Men min kropp håller inte med om det... Jag har reagerat på hassel sen före jul, sen al. Björk verkar jag tåla, men nu kör tall igång och då täpper jag igen fullständigt... ("man" är inte allergisk mot tall sägs det, men min kropp håller inte med om det heller...) Och försöker jag klippa gräsmattan på sommaren får jag andnöd. Det räcker att gräsmattan är nyklippt för att jag ska reagera...
 
Min senaste allergiutredning visade ingenting trots att jag har flera olika allergier. Det visade bara att jag hade fel på sköldkörteln. Jaha tack för den.
 

Liknande trådar

F
Hästvård Om denna tråd nu ligger åt skogen fel så ber jag vänligen någon flytta den dit den bör ligga. Igår hände det något konstigt, för...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp