Bukefalos 28 år!

Allergivänlig hund?!

Donnatello

Trådstartare
Någon som har tips på hundar som är "allergivänliga"? Vet att pudel och dvärg/mellan schnauzer är ganska okej. Finns det fler?
Söker i första hand hundar i liten och mellanstorlek.
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Beror helt på vilken sorts allergi man har..

Det bästa borde vara att göra ett pricktest för dom raserna man är intresserad av och ta det därifrån!
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Mina kusiner har två soft coated wheaten terrier (stavning?) och alla i den familjen är allergiska men denna hundras fäller inte, så den fungerar. Har även hört att pudlar brukar fungera för allergiska. Testa! :)
Har kollat på det där programmet Dr. Åsa, och då sa ju den där doktorn nått om att det inte finns allergivänliga hundar eftersom det var själva hudcellerna elrl nått man var allergisk mot, inte pälsen. Men alla är nog inte såå känsliga..
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Raser utan underhår brukar vara bäst, det vill säga alla klippraser och hundar med ”silkepäls” typ Afghan, York med flera.
Många strävhåriga som trimmas brukar också gå.
Men det är olika på olika personer, så det gäller att kolla noga när man har hittat en ras man tycker om.
Ullhåriga och korthåriga brukar vara sämst.
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Jag ska nog försöka hitta ngn som inte fäller då.
Det är inte jag eller min blivande sambo som är allergisk som tur är utan folk i vår närhet. Det skulle vara väldigt tråkigt om folk inte kunde komma och hälsa på.
Min bror är allergisk men dom har pudel i familjen och det funkar fint fint men det är min favoritras.
Nu vet jag att Chow chow inte direkt räknas till "allergivänliga" men är det någon som vet om dom fäller väldigt mycket? Fäller dom isf i perioder eller hela tiden?
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Tråkigt med allergi. Är själv hundallergiker. Har dock haft bearded collies sedan jag var 12 och det har sällan varit några problem. Tål även mormors bichoner men inte famors cavalierer. Tål inga hundar som fäller, men så gott som alla som inte gör det.

Jag hade tur för vi hade hund innan jag visste att jag var allergisk mot dem och antagligen har jag blivit lite härdad i och med det. Utsätter jag mig för det jag är allergisk mot regelbundet under en längre period brukar jag klara av det ganska bra. Skulle dock aldrig köpa en hund av en fällande ras eftersom jag vet hur dålig jag kan bli av dem.
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Oj, var försiktig om du skaffar dig en hund o är allergisk.

Jag behöver bara klappa en Chow eller Golden så får jag nästan igensvullna ögon, nästäppa och hosta.
Schäfer kan jag helt glömma.

Har konstaterat allergi o astma, och för min del klarar jag bara av hundar som inte fäller päls.
Wheaten, Lagotto, Pudel mm.
Scnauzer om de är ordentligt trimmade och rena.

Så ingen allergi är lika. Ska du skaffa hund o har allergiska vänner, då blir det svårt.
Mina allergiska vänner klarar våra hundar, men man kan ju aldrig garantera något.
Lycka till!
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Det bästa sättet att ta reda på om man klarar en viss ras är att besöka antingen uppfödare eller hundägare med den ras man funderar på. Eventuellt låna hem en hund om det går.

Sen beror det på vilken typ av allergi man har. T ex hudavlagringar, urin, kvalster eller päls. Det kan vara så att man "klarar" vilken hund som helst i en ras. Men det kan även vara så att hund A får man en allergisk reaktion på, hund B "klarar" man. Både hund A och B är i samma ras. Så kan det vara så att man får en allergisk reaktion på en hund om den äter ett visst foder, om man byter foder kan hunden vara helt OK.

Detta är en hel vetenskap och en familj med allergi, för att vara så säkra som möjligt, kanske bör åka runt och träffa omplaceringshundar i de raser man funderar på. Be att få ha hunden på prov 1 vecka och tala om varför. Istället för att välja en 8 veckors valp som det svider väldigt mycket att lämna tillbaks igen. Men allra först innan man gör någonting, så måste man kolla upp exakt vad man är allergisk emot.
 
Sv: Allergivänlig hund?!

bichon frise, lhasa apso, shi -tzu
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Jag har en lagotto romagnolo! min kusin och min kompis och min mammas vännina är allergiska, men det går jätte bra med Wilda!

LAGOTTO ROMAGNOLO!
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Vi har en soft coat weaten terrier dem är allergivänliga väldigt trevliga hundar.:)
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Lagotto har jag funderat lite på men jag har aldrig träffat någon direkt bara hört talas om den. Hur är den i tempramentet? Hur stora blir dom?
Har hört att dom kräver väldigt mkt "hjärngympa" och stimulans, stämmer det?
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Det förekommer en del med dålig mentalitet. Så kolla på SKK hunddata hur det har gått för hundar från olika uppfödare på MH. Man kan söka på enbart kennelnamn, så får man alla hundar från den kenneln listade på skärmen. Sen är det bara att ta sig tid och kolla om någon har gått MH och hur resultatet ser ut. Man kan inte bli godkänd eller icke godkänd på MH. När man har gått MH så heter det att hunden har "känd mental status". Det betyder dock som sagt inte att de är bra mentalt bara för att de har gått själva provet.
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Gå in på klubbens hemsida: www.lagotto.org för att hitta information och uppfödare.

Lagotto är en mellanras i storlek: 40-50 cm beroende på om det är tik eller hane.
Pälsen behöver klippas och tovas ur med jämna mellanrum, ca 6 veckor om du inte vill ha den i utställningsskick (då blir det oftare).

Det är en aktiv ras som behöver jobba med hjärnan för att må bra. De passar till det mesta man vill: spår, sök, agility, lydnad, freestyle.

Angående temperamentet så ja, det finns individer som är reserverade och tillbakadragna. Detta är inte önskvärt och en bra uppfödare avlar på individer med fria höfter (A eller B), ögonlysta ua och bra mentalitet och tittar inte bara på de egna djuren utan även på syskon osv.

MH är något som klubben önskar att fler och fler gör med sina lagotto för att man ska få ordning på det här med mentaliteten.
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Hej,

jag har en kompis som är allergisk, men med min Italienska vinthund har hon aldrig haft problem. Dom är små och riktiga charmtroll=) Blandning av hund,apa och katt brukar dom beskrivas som:D

lycka till
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Det finns redan ett par trådar om detta. sökfunktionen är bra


men iaf för mig funkar amerikansk cocker spaniel, tror att det är för att dom inte fäller. jag är däemot allergisk mot det mesta i en ganska mild form( tack och lov)

det är väldigt induvidiellt och det går knappt inte att säga att denna är allegi vänlig osv. du får ta tester och prova dig fram
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Shih tzu brukar vara allergivänliga. Och dom fäller inte. Min bror är allergisk, men mina två shih tzus är hemma hos dom nästan dagligen och det är inga problem.

Lite bonusbilder:
24262748.jpg

12366692.jpg

22822500.jpg

26060725.jpg
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Många allergiker klarar whippet och greyhound bra eftersom dom inte har något underull :laugh: Själv är jag överkänslig emot långhåriga hundar med underull så som cavalier det hade vi när jag var i tonåren och jag fick fullt med utslag i hela ansiktet. Den kunde vi inte ha kvar. Sedan har jag reagerat mot långhåriga schäfrar. Inga allergier enligt tester med fick rekommenderat av läkare att skaffa en korthårig ras och nu har jag haft greyhounds i ca 16 år utan problem :love:
 
Sv: Allergivänlig hund?!

Min sambo är allergiker, och han är allergisk mot "stoftet"/hudavlagringarna som korthåriga och fällande hundar avger.
Vi har en Lagotto & en Bichon frisé deras päls är så tjock så stoftet kommer inte igenom på samma sätt och de fäller inte heller.
Men med en Bichon måste man kunna hålla pälsvården också då det är massa kardning och liknande. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 168
Senast: DarkInNight
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 109
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 270
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp