"Allergivänlig" katt

DarkInNight

Trådstartare
Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras.

Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och erfarenheter av allergivänligare raser 😊

Hur har det fungerat ur kattallergiskt perspektiv i jämförelse med andra raser?
 
Jag reagerar helt klart mindre på raser som helt enkelt hårar mindre, oavsett allergistatus i övrigt. Det känns rätt logiskt, katthår överallt bär ju mycket effektivt allergenerna. I övrigt är det de "vädertåliga" pälsarna som är värst för mig. En rejäl överpäls, oavsett om den är lång eller kort, är värre än mina tunna, silkiga korater.

Så, raser jag ofta klarar bra är korat, drx, crx, bengal, oci, siames/oriental. Har inte hängt tillräckligt länge med sibirierna för att riktigt kunna uttala mig, men har åtminstone inte känt av det när jag varit där.

Raser som funkar sämre är tex britter, många huskatter.

Stor skillnad mellan ungar, fertila och kastrater. Vuxna kastrater är alltid bäst. Välstädad låda gör skillnad, och bra sand.
 
Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras.

Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och erfarenheter av allergivänligare raser 😊

Hur har det fungerat ur kattallergiskt perspektiv i jämförelse med andra raser?
Min allergiska kompis har Devon rex och det funkar bra. Även hört andra allergier som har såna.
 
Det här gamla avsnittet är väldigt intressant, från Hundpodden VBV. En allergiforskare förklarar hur pälsdjursallergi faktiskt fungerar, och varför man inte kan generalisera.


Med det sagt har min superallergiska pappa sibirier. Det funkar bra, men de bor i ett stort hus och katterna är ute några timmar varje dag. I en liten lägenhet hade det förmodligen funkat sämre.
 
Vi har en sibirisk katt, de "ska" ju vara lite allergivänliga, eller kan vara det. Min sambo är allergisk men känner ingenting av vår katt. Han känner inte av vår kompis sibir heller som vi testade med innan vi köpte vår.

Hos uppfödaren kände han lite, men de hade även en kull main coon samtidigt och hundar, hästgård osv så det var nog annat han reagerade på.
 
Kattungar brukar ofta vara mindre allergena så det är ofta bättre med en vuxen katt. Det finns massor med katter på katthemmen som behöver ett föralltidhem. Och personerna där kan hjälpa till att hitta rätt katt. Dessutom brukar de kunna tillbaka katten igen om det inte fungerar.
 
Min bror reagerar på min ragdoll men har själv en norsk skogkatt som han klarar av.
Svårt och individuellt!

Håller tummarna att det funkar imorgon! :up:
 
Vi funderar vidare här hemma. Längtan efter katt är enorm.

Så imorgon ska vi åka till en kvinna med sibiriska katter som öppnar upp sitt hem för att allergiska personer ska få chansen att provgosa med katterna. Supersnällt av henne!

Håller tummarna för att det funkar!

Jag verkar ha blivit mindre allergisk sen jag skaffade katt. :confused: Eller så är det åtgärder mot pollenallergi (luftrenare och liknande) som har hjälpt även mot kattallergin, trots att jag numera har ett fluffmonster som sover i sängen och fäller en halv katt varje dag... :angel:
 
Håller tummarna för att det funkar!

Jag verkar ha blivit mindre allergisk sen jag skaffade katt. :confused: Eller så är det åtgärder mot pollenallergi (luftrenare och liknande) som har hjälpt även mot kattallergin, trots att jag numera har ett fluffmonster som sover i sängen och fäller en halv katt varje dag... :angel:
Alltså, att ha varit ofrivilligt kattlös i alldeles för många år sätter sig som ett ärr i själen, blir alldeles tårögd av tanken på att ha en varm misse i sängen igen.

Men vågar inte hoppas för mycket.
Om inte annat lär väl även sonen bli vuxen och flytta hemifrån i framtiden och jag kan ha katt hemma igen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 885
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 636
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 639
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 830
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp