På jakt efter en ny hund

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Jag är på jakt efter en ny hund.
Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer.

Då jag inte vågar chansa med ny valp och riskera att den inte är tillgänglig mm. Så letar jag efter en äldre hane 1-3år, men från 8mån och uppåt kan fungera.

Jag letar på Facebook, Köpahund.se men har inte än så länge hittat någon som stämmer in på det jag söker och i rätt ålder. Har tittat länge och hållit utkik.

Har jag missat några sidor som man kan leta på?

Raserna jag söker och kan tänka mig är:

🔹 Jaktlabrador
🔹 Jaktgolden
🔹 Border Collie
🔹 Malinois
🔹 Liten schäferhane

Storleksmässigt:

17-30kg (+- på något kg)
Mankhöjd på ca 54-68cm

🔹Hunden skall ta sig fram lätt i tuff terräng
🔹Tillgänglig/öppen för främmande personer
🔹Kunna hanteras av främmande
🔹Fungera ihop med andra hundar
🔹Av/på knapp ej lätt till stress
🔹 Miljöstark
🔹Frisk/skadefri

Jag kollar även Hundstallet och blocket finns det något mer ställe?
 
Hör av dig till uppfödare direkt. Iaf hos Schäfer så kommer sällan de bra hundarna ut på annons. De går ofta till valpköpare som kenneln redan har som ”stammisar” eller folk som hört av sig med önskemål som du.

Jag hade börjat maila var enda kennel som jag skulle kunna tänka köpa hund ifrån.
 
Mitt bästa tips är att kontakta uppfödare av hundraserna du är intresserad av. De har ibland omplaceringar som aldrig annonseras ut. Är man en erfaren hundägare som dessutom har seriösa utbildningsplaner, är man nog en intressant hundköpare.

Edit.. 2:a på bollen ser jag.
 
Jag tror att det kan bli svårt om inte omöjligt att hitta det du söker på annons, för riktigt lovande hundar brukar omplaceras via redan etablerade kontakter. Jag säger som övriga, kontakta uppfödare vars hundar du gillar och beskriv vad du söker. Eftersom du har en tydlig plan med hundägandet så tror jag att du kan vara intressant för många, men de måste få veta att du finns först.
 
Precis som andra skriver, kontakta uppfödare och skriv vad du söker. Ibland kan man hitta via att nån vet nån som vet nån som sitter på en lovande omplacering men då måste man sprida ordet vad man söker. Alternativt skriv till avelsansvariga i rasklubbarna, de brukar oftast ha lite koll på olika uppfödningar och kunna dra i trådar eller tipsa om vilka du ska kontakta.

Eftersom du uppenbarligen söker rätt individ och inte låst dig på ras tror jag absolut att du har goda möjligheter att hitta nåt lämpligt om bara ordet sprids.
 
Vår malle är från en stor kennel och jag tycker att de brukar ha vuxna hundar för omplacering när man tittar på deras hemsida. De har schäfer och labbe (ganska nytt) med. Så håller med de andra, titta på specifika uppfödare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 613
Senast: Monstermom
·
Z
Hundavel & Ras Hej. Är helt ny här så vet inte rikitigt hur allt fungerar. Men vände mig hit för att få lite hjälp av alla duktiga hundmänniskor...
2
Svar
35
· Visningar
7 549
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp