Allergivänlig hund.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 157
  • Visningar Visningar 26 370
Sv: Allergivänlig hund.

:bow: Mycket bra inlägg!!

Och en ren allmän fråga: VAD har folk egentligen mot hundar ur grupp 9 :confused:? Det är ju inte precis så att en sällskapshund bara fungerar i soffan... De är lika aktiva som någon annan hundras, kanske bara lite "mildare" i sinnet och lättare att hantera? (även om detta inte gäller för ALLA individer ;))

/MosterMia, med två (nu pensionerade) Cavalierer som både tävlat lydnad och agility, som älskar att vara i skogen i timtal, men även att ligga och mysa i soffan :love:!

Jo men du vet, hundar ur grupp nio är "lighthundar" som vem som helst klarar av. En "äkta hundmänniska" ska ha en brukshund, gärna av ovanlig ras, och helst göra något helt annat med den bara för visa att det går och tror sen det betyder att man är riktigt duktig som hundtränare.

Tror jag faktiskt i många fall.

Jag har haft min sista brukshund nu och är på väg att konvertera över till grupp nio igen.

Vad det är jag inte tycker om?
Jag tycker att dom är skitfula helt enkelt.
Dom pudlar jag träffat har dessutom varit hyper, ska hälsa på alla, bara springer runt och ingen koll alls.

.

men tycker du den rakade pudeln är ful?

angående hyper, det beror bara på ägaren, en ägare som tillåter ett sånt beteende får ett sånt beteende, min hund är ett väldigt bra exempel, mot mig och mina kompisar är hon hur cool som helst, däremot pojkvännens mamma.... ja... hon tillåter det beteendet så därför är hon hyper när vi är där, jag sa till henne i början, men nu orkar jag liksom inte bry mig, samma sekund som vi är därifrån är hon lugn och går och sätter sig i baksätet, tyst och lungt, inte mer med det, titta tex på ceasars program, han fixar till ett sånt beteende på en pudel på några min, inte mer med det!

De groenendalehundar jag mött har samtliga varit hyper och "på". Kvicka som fan och kanonhundar att jobba med. Men ger man dem inte vad de behöver dagligen blir de nog en utmaning att leva med. Så som min förra jaktgolden var.

Jo men du vet, hundar ur grupp nio är "lighthundar" som vem som helst klarar av. En "äkta hundmänniska" ska ha en brukshund, gärna av ovanlig ras, och helst göra något helt annat med den bara för visa att det går och tror sen det betyder att man är riktigt duktig som hundtränare.

Tror jag faktiskt i många fall.

Det tragiska är att jag tror att du har helt rätt :(. Många hundar har nog farit illa bara för att dess ägare varit tvungen att "bevisa något", tänkt att de minsann ska ha en "riktig" hund och ingen grupp 9 hund....
Många hundar och hundägare skulle nog bli hemskt mycket lyckligare om det bara fanns lite ödmjukhet och ärlighet inför en själv vilka raser man klarar av.

/MosterMia som även har blandat in en grupp 2 hund i sin lilla flock just nu. Ett litet steg mot att känna sig säker på att bemästra en brukshund, typ Malinois, i framtiden :D

Vad det är jag inte tycker om?
Jag tycker att dom är skitfula helt enkelt.
Dom pudlar jag träffat har dessutom varit hyper, ska hälsa på alla, bara springer runt och ingen koll alls.

ang. grönisen. Rädslorna är en period som bara kommer i valpstadiet.
Jakten, enligt uppfödaren (som jag fattat är ganska känd) så har inte dessa kullar särskilt mycket jakt alls.
Jag har inte hittat någon annan ras som faller mig i smaken.

Blandrasen med karelaren har nästan inte heller någon jakt alls.

Rädslor är inget som bara är i valpstadiet. Om det var uppfödaren som sa det så skulle inte jag skaffa hund därifrån. Visst en erfaren hundmänniska kanske kan jobba bort många rädslor, men inte alla och bara delvis.

Man kan heller inte säkert veta om en hund får jakt eller inte i sig. Det vet man sedan när hunden drar iväg varenda gång den är lös. Speciellt när grönisen överlag är en ras med mycket jakt i sig. Man kan göra det enklare för sig.

MosterMia: Jag förstår inte heller varför grupp 9 ses som andraklassens hund. En B modell av en "riktig" hund. Tråkig inställning som verkar vara en av anledningarna att våra brukshundar får sämre mentalitet till arbete eftersom alla vill ha en brukshund som sällskapshund. Helt plötsligt finns ingen marknad för riktigt bra brukshundar. Jag vet att det inom dobermann finns uppfödare som tvekar att sätta riktigt bra hundar till världen innan de har fått bra cred som bruksuppfödare eftersom en riktigt bra dobermann blir omöjlig som svenssonhund och de bruksintresserade valpköparna tar det säkra före det osäkra och väljer en välkänd brukskennel. Det ligger stor problematik i brukshundsavel och jag vill skylla det mesta på folk som köper hund utan att tänkta till och folk som endast är intresserade av utställning! Men det är min åsikt och det tar jag ansvar för!

Ja, jag tycker att dom är fula.

f.ö är det ingen hund i gr.9 som tilltalar mig.

Senast ändrad av en moderator:

knapplån

Men enough with it already, gillar hon inte pudel så GÖR hon inte :D Jag skulle heller aldrig vilja ha en. Men jag måste säga att den helrakade va sjukt mkt finare, men e det inte kallt?? :o

:bow: tack.

Till er andra: Ja jag kommer säkert bli en värdelös hundägare? Är det det ni vill säga?

nu har ju inte jag sett just den hunden i verkligheten, men jag tycker det ser ut som samma längd som vilken dalmatin/dobberman/ övriga korthåriga hundar som helst, så jag tror inte det är nåt problem, när man är ute med hunden så rör den ju på sig...

Aeternum: varför är det ingen hund i grupp 9 som tilltalar dig? för du vill inte ha en för jobbig/aktiv hund och den gruppen som skulle vara perfekt för dig är just då grupp 9, men den ratar du totalt :confused::confused::confused:

blir mkt fundersam... förklara gärna så jag förstår :idea:

nej vi säger inte att du kommer bli en värdelös hundägare, men som första hund borde man inte välja så skarpa raser som du är intresserad av, även om man har hunderfarna i närheten, hur gör du då i vardagen? när inte de är med?

det kan gå jätte bra, det är ingen som vet, men det kan oxå gå helt åt pipsvängen!

Det är ingen som tilltalar mig helt enkelt.

Bichon havanais, Chinese crested dog, Griffon belge, King charles spaniel,
Ihasa apso, Petit brabancon:
Bolognese, Boston terrier, Chihuahua långhårig, Chihuahua korthårig,
Coton de tulear, Fransk bulldog, Mops, Pekingese, Tibetansk spaniel,
Tibetansk terrier:
Cavalier king charles spaniel
Griffon bruxellois, Japanese chin, Löwchen:
Kromfohrländer:
Malteser, Papillon, Phalene, Shih tzu:
Pudel dvärg, Pudel mellan, Pudel stor, Pudel toy

Det är ju bara små hundar alltihopa. Jag vill ha en HUND, inte någon lite råtta eller en golvmopp.
Möjligen bulldogen eller storpudeln. Men bulldogen tycker jag är äcklig, och en pudel vill jag som sagt inte ha.

I vardagen? Jag träffar dem varje dag

i vardagen menar jag när du är ensam, eller du kanske umgås med dem 24/7 vad vet jag?

ok, nämn alla de egenskaper du vill ha hos en hund i en lista så ska jag försöka lista ut nåt
tex
1
2
osv.. så det blir lättöverskådligt
ta inte med allergivänlig då du inte vill ha någon av de raserna.

Jag har redan listat egenskaperna flera gånger...

jaha strunta i det då, jag försöker bara hjälpa och jag har ingen lust att läsa igenom alla sidor igen.

Och jag har ingen lust att få påhopp och behöva försvara mig gång på gång. Jag har skrivit de egenskaper jag vill ha säkert 5gånger. Och det enda förslag jag får är pudel.

ta bort allegivänlig som kommer nog det förslaget försvinna!

det enda jag har läst som jag kommer ihåg är
allegivänlig
inte för jobbig/aktiv
stor
finns det fler? (jag antar att det gör det.)

*djup suck*

Ska kunna följa med mig ut i skogen med hästen
Tevligt temperament
Barnvänlig
ska tränas i agility och lite bruks.
Ska bli min bästa vän

aktiv får den gärna vara, men den ska inte vara hyper.

fast det stämmer in på alla hundar som tränas rätt, sucka på du, jag försöker bara hjälpa, förstår inte varför du är otrevlig?!

och tex, vad är ett trevligt temprament? det jag och du menar kan vara helt olika saker, förklara närmre!

bästa vän och tränas/tävlar i bruks kan ALLA hundar göra.

även agitlity (staving) kan alla hundar göra, men tex irlänsk varghund är väl inte att rekomendera.

angående följa med hästen när du rider, jag antar nu att den ska vara lös, om du köper en rottis/pittbull liknande så tror jag att du kan få problem när du möter folk av den enkla anedningen att de är räddare för en sån än tex en golden/labrador ect ect... kan vara nåt att tänka på...
för hunden kommer ju inte att vara 100% lydig från första dagen (tyvärr) utan när de är små så blir de lätt att de springer iväg nån gång så där... hänger du med i mitt resonemang?

För att jag redan nämnt dessa egenskaper om och om och om igen.
Förstår inte varför du ska bemöda dig med att hjälpa om du inte ens orkar läsa det jag skriver.

Trevligt temperament. Hunden ska vara aktiv, men om jag blir sjuk någon dag och inte kan aktivera den lika mycket som vanligt så ska den inte bli hyper.

Den ska tåla barn, då mina syskon är ganska små än (13,10 resp. 5år.) och dessa kommer vara mycket "uppi" hunden.

Men om det stämmer in på alla då spelar det ju ingen roll va djag har för ras.

Men om det stämmer in på alla då spelar det ju ingen roll va djag har för ras.

Det stämmer in, men det finns mycker mer än så i de hundar du är intresserad av.

Ska man bara ta bilen till kyrkan varje söndag köper man inte en porsche...

Alt. ska man bara promenadrida i skogen 3ggr/veckan köper man inte en GP-häst...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 474
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 511
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 772
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka