Allmänna funderingar

Peria

Trådstartare
Hej!

Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men ägaren gör inte så mycket mer än mat och in/utsläpp. Det är ett sto importerat från Tyskland. Hon är inriden, inkörd och ganska utbildad (då innan hon kom till Sverige). Nuvarande ägare har haft henne sedan 2009. Hon har haft föl i Tyskland och nuv ägare köpte henne som avelsto och hon haft två föl sedan 2009. Nu med ägarens tillåtelse har jag tänkt sätta igång denna dam i ridning igen. Hon är (det jag märkt av) lugn, trygg och även ranghög. Hon är inte den mest sociala och nyfikna hästen utan gör det man ber henne om. So far so good. Mitt problem är dock att hon stått i hage med kompisar och inte haft några egentliga krav sedan hon kom till Sverige. Vi har börjat med några enstaka ridturer och mycket promenader, mest för att jag vill lära känna henne bättre. Under dessa promenader går hon lite snett bakom och med hängande huvud. Vid vissa tillfällen har hon dock tvärnitat och vägra röra på sig. Här har jag backat henne, gjort volter och annat för att trötta ut henne. Vilket har lyckats ibland och andra gånger inte alls, hon verkar vara väldigt bestämt (el bekväm). Ibland har jag med spö för att mana på henne lite försiktigt när jag märker att hon saktar av. Dessa ofrivilliga halter har dock endast inträffat när jag varit ute med henne flera gånger på raken. Typ som att hon går med på noterna, men bara det inte blir ofta. Vid ridning har vi haft med en annan ryttare och det har gått bra, tills vi ska vika av från vägen. Då visar hon att hon inte vill vara med genom stopp, ryggning och allmänt missnöje. Då har jag helt enkelt hoppat av och lett henne den vägen vi tänkte ta, vilket har gått bra. Hon får egentligen aldrig sin vilja igenom.

Det jag undrar över är dock om denna häst helt enkelt kommer ställa upp på en annan livsföring än den bekväma tillvaro hon haft. Hoppas ju så att hon kommer vara den fina ridhäst jag tror eftersom hon är så behaglig från marken och vid övrig skötsel. Sen är det ju en bestämd dam som visar tydligt när jag är välkommen in i boxen och när hon vill ha mat, bli utsläppt etc. Hon kan t o m vara stirrig och uppspelt i boxen, men när jag sätter i grimskaft och börjar leda henne ut är hon som from som ett litet lamm. Jag har inte så lång erfarenhet av denna typ av häst och är väldigt försiktigt av mig, vill inte att ett "typiskt beteende för gammalt avelsto" ska slänga mig i backen. Är dock en gammal återvändare till stallet samt rider på ridskola så hästbeteenden är lite ringrostig kunskap för mig.
Har ni där ute någon erfarenhet av igångsättning av lite äldre ston? Kan man förvänta sig beteende förändringar och annat? Jag är uppmärksam på hennes kroppspråk och är noga med att inte överbelasta.

Tack så länge!
 
Jag tycker det låter som en häst man måste vara bestämd med, men ändå inte hård.
Du kan gå mycket promenader och lära in röstkommandon, har jag gjort på min egen häst. Så vi brukar gå promenader sen säger jag att vi ska stanna då gör vi det, sen går vi och vi kan gå på i rätt rask takt, ibland har jag gått så fort att hon måste trava för att hinna med. Vi kör med andra ord lite hjärngympa under våra promenader. :up:
 
Tror också det låtersom en häst där man inte får vela och bli för försiktig och uppträda osäkert.

Bestämda steg och en tydlig linje där man är säker på vad man gör och menar brukar de flesta hästar tycka om eftersom den människan är enkel för dom att förstå.

Hästen verkar vara tydlig med vad hon vill skriver du. Då är det säkerligen ett språk hon själv uppskattar hos sina människor. Raka rör.
Du skriver också att du är uppmärksam på hennes kroppsspråk, är du lika medveten om ditt eget? :)

Endel/hyfsat många hästar är inte så känsliga och 'gör som man säger ändå' även om man är otydlig eller är osäker på vilket kroppsspråk man egentligen visar.
Den här är nog inte en av dom.
:)
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
289
Senast: sweep
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp