Allmänna råd, krav?

Jag har inte läst och analyserat tråden jättenoga. Men vill du ha kvar en viss butik/verksamhet även efter Corona så behöver de stöd under Corona med. Om det handlas om att du köper "plats på hockey" under deras matcher eller går på gymmet när det är få personer där, på ett smittsäkert sätt är upp till var och en. Många verksamheter går på knäna och jag försöker stötta några få utvalda. Till exempel genom att gå på mitt gym med mycket, mycket mer plats än bara 10m2 per person. Jag handlar på min matvarubutik. Men det är väl ungefär det. 🤷
 
Jag har inte läst och analyserat tråden jättenoga. Men vill du ha kvar en viss butik/verksamhet även efter Corona så behöver de stöd under Corona med. Om det handlas om att du köper "plats på hockey" under deras matcher eller går på gymmet när det är få personer där, på ett smittsäkert sätt är upp till var och en. Många verksamheter går på knäna och jag försöker stötta några få utvalda. Till exempel genom att gå på mitt gym med mycket, mycket mer plats än bara 10m2 per person. Jag handlar på min matvarubutik. Men det är väl ungefär det. 🤷
Lite så får man tänka också, tänker jag.

Jag var ju en sväng inne på Lekia innan jul. Vid lunchtid, kikade in först och såg inte någon strid ström av folk osv. Vi var nog 5 + 2 personal. I dag såg jag en lapp på dörren där det stod att man får vara 100 besökare där. Måste kolla i morgon igen på lappen, blev så paff när jag såg det. Den är stor visserligen men ändå!
 
Lite så får man tänka också, tänker jag.

Jag var ju en sväng inne på Lekia innan jul. Vid lunchtid, kikade in först och såg inte någon strid ström av folk osv. Vi var nog 5 + 2 personal. I dag såg jag en lapp på dörren där det stod att man får vara 100 besökare där. Måste kolla i morgon igen på lappen, blev så paff när jag såg det. Den är stor visserligen men ändå!
Nu tror jag absolut att vissa butiker räknar helt galet, jag var tvungen att sätta in kontanter idag, passerade en liten klädbutik. Där fick det vara 25 personer enligt lappen utanför. Jag skulle vilja påstå att hälften hade varit rimligt. Det får vara 25 pers på mitt gym. Det är många gånger större än butiken jag passerade.
 
Jag tror det är väldigt väldigt många som anser sig följa restriktionerna till punkt och pricka men egentligen inte gör det. Väldigt väldigt många.

Men ett förtydligande när det gäller butiksbesök, när dom lokala allmänna råden byttes till nationella i mitten på december så blev det väl ok att gå även på andra affärer än mataffärer och apotek så länge man undviker trängsel?

Helt säkra frisörbesök vet jag inte riktigt hur man ska få till, har antingen frisör eller kund corona så känns risken för smitta överhängande. Så nära varandra och under en längre tid.
Ja det är lite så jag tycker det verkar också. Det rimmar dåligt att 75 åringar är och köper julstjärnor på jula kl 17 en fredag
Din ursäkt är godtagen och jag förstår att du är trött och sliten. Jag är inte omänsklig på något vis, och förstår verkligen att det är tufft i vården nu och att många människor borde göra mer för att följa råd och rekommendationer.

I ditt förra inlägg funderade jag på en sak dock.

"Jag förstår att man behöver prova sina skor i butiken,
jag förstår qtt man vill ha sitt fredagsvin
."

Vilka av de två ovan här tycker du är onödigt och ett risktagande? Har du något förslag på vad jag skulle göra istället som inte är ett risktagande och onödigt?
Ja tack ⚘

Fredagsvin är gott... mkt gott men att gå in på systembolaget är ju ett risktagande. Oavsett om det inte är mer än 2 andra i butiken. Så man får göra ett avgörande själv lite där. Jag själv vill verkligen ha lite vin. (Som du förstår i mina bittra inlägg innsn så skulle nog det göra gott) 😉 men jag struntar i det nu... ett tag.

Skor är ju så olika. Men om man behöver prova osv så är det nog värt den risken att prova i butik. Självklart. Jag tycker det är upp till var och en men man måste hela tiden vara medveten om att det krävs inte mkt för att få smittan. En bekant till mig levde isolerad men fick smittan ändå. Hon måste fått den från KASSARNA?? Som Hennes bror ställde av utanför hennes dörr. Hon har problem med astma och valde att isolera sig. Hon spritade händer osv men fick det ändå. Allt gick bra och hon klarade viruset bra. Så man vet ju inte så mycket mer än att det är ett hemskt virus som drabbar oss från alla håll.

Vill tillägga att det är jättetråkigt med alla företag som går under i detta. 😔 jättetungt.
Så tråkigt nu allting.

Men till en roligare tvist! Vad längtar du mest till när corona är över? Tänk dig att du vaknar imorgon och corona är borta. Vad skulle du hitta på? Jag skulle ta med mina barn till ett äventyrsbad och sen skulle jag köpa mig mitt fredagsvin 😇😷😉
 
Kan inte fler skriva vad dom ska göra det första dom gör när corona är över??
Tänk att ni vaknar imorgonbitti och corona är putsväck... vad gör ni först? (tillägg i fantasin är att ni är lediga ) ⚘🌺
 
Ja det är lite så jag tycker det verkar också. Det rimmar dåligt att 75 åringar är och köper julstjärnor på jula kl 17 en fredag

Ja tack ⚘

Fredagsvin är gott... mkt gott men att gå in på systembolaget är ju ett risktagande. Oavsett om det inte är mer än 2 andra i butiken. Så man får göra ett avgörande själv lite där. Jag själv vill verkligen ha lite vin. (Som du förstår i mina bittra inlägg innsn så skulle nog det göra gott) 😉 men jag struntar i det nu... ett tag.

Skor är ju så olika. Men om man behöver prova osv så är det nog värt den risken att prova i butik. Självklart. Jag tycker det är upp till var och en men man måste hela tiden vara medveten om att det krävs inte mkt för att få smittan. En bekant till mig levde isolerad men fick smittan ändå. Hon måste fått den från KASSARNA?? Som Hennes bror ställde av utanför hennes dörr. Hon har problem med astma och valde att isolera sig. Hon spritade händer osv men fick det ändå. Allt gick bra och hon klarade viruset bra. Så man vet ju inte så mycket mer än att det är ett hemskt virus som drabbar oss från alla håll.

Vill tillägga att det är jättetråkigt med alla företag som går under i detta. 😔 jättetungt.
Så tråkigt nu allting.

Men till en roligare tvist! Vad längtar du mest till när corona är över? Tänk dig att du vaknar imorgon och corona är borta. Vad skulle du hitta på? Jag skulle ta med mina barn till ett äventyrsbad och sen skulle jag köpa mig mitt fredagsvin 😇😷😉
Visst handlar allt om risktagande. Vissa risker får jag ta eftersom det är nödvändigt. Andra risker är små, men ändå ett risktagande, som den gången jag gick på Lekia, eller när jag använde mitt presentkort på Akademibokhandeln jag fick i julklapp, eller bara när jag smiter in på pressbyrån och köper lunch för jag hann inte få med mig någon. Men att följa restriktioner, ja till 96% gör jag väl det? De % jag inte gjort det under 2020 då har varit typ Lekiabesök osv, något inte akut såsom nya skor eller Apoteket eller mat. Det har dock aldrig varit trängsel eller stora risktagande eller oansvarigt beteende vid de tillfällena. Det har det snarare upplevts vara i matvarubutiker och kollektivtrafiken, något jag måste besöka och använda mig av hela tiden.

Det är en trist situation, ja. Och jag hoppas att den tar slut snart.

Jag skulle smsa kompisen och förslå att vi går på restaurang och bio en kväll. Om allt vore över i morgon alltså. :)
 
Visst handlar allt om risktagande. Vissa risker får jag ta eftersom det är nödvändigt. Andra risker är små, men ändå ett risktagande, som den gången jag gick på Lekia, eller när jag använde mitt presentkort på Akademibokhandeln jag fick i julklapp, eller bara när jag smiter in på pressbyrån och köper lunch för jag hann inte få med mig någon. Men att följa restriktioner, ja till 96% gör jag väl det? De % jag inte gjort det under 2020 då har varit typ Lekiabesök osv, något inte akut såsom nya skor eller Apoteket eller mat. Det har dock aldrig varit trängsel eller stora risktagande eller oansvarigt beteende vid de tillfällena. Det har det snarare upplevts vara i matvarubutiker och kollektivtrafiken, något jag måste besöka och använda mig av hela tiden.

Det är en trist situation, ja. Och jag hoppas att den tar slut snart.

Jag skulle smsa kompisen och förslå att vi går på restaurang och bio en kväll. Om allt vore över i morgon alltså. :)
Vi får hoppas på vaccinet nu... ligger mkt hopp i detta. Kan inte låta bli att vara lite rädd för det heller men... 😳

Låter som en bra ide. Bio är nått jag saknar. Även om man kan titta på mkt hemma nu på sfanytime så är det långt ifrån samma sak.

Dags för jobb. 😷☕☕☕☕
 
Folk verkar inte ha mycket tillit till munskydd och/eller till att följa rekommendationerna.
Funderar på hur det skulle se ut om covid-19 var långt dödligare än den är nu. Alla skulle dö som flugor 😅

https://www.svt.se/nyheter/trots-rekommendationen-manga-struntar-i-munskydd

Fast vore det betydligt dödligare och det var bevisat att munskydden verkligen kunde skydda och hanteras på ett vettigt vis i vardagen tror jag att folk skulle ha större motivation till att använda dem också. Jag bär munskydd men det är verkligen bara för att jag måste i lagtvång, inte för att jag har något förtroende för att det gör skillnad.
 
Fast vore det betydligt dödligare och det var bevisat att munskydden verkligen kunde skydda och hanteras på ett vettigt vis i vardagen tror jag att folk skulle ha större motivation till att använda dem också. Jag bär munskydd men det är verkligen bara för att jag måste i lagtvång, inte för att jag har något förtroende för att det gör skillnad.
Det verkar inte göra någon större skillnad om inte alla bär samtidigt. Det är väl det som gör det att folk tvekar. Inte många som kan bära skydden rätt. Sedan att folk är trötta som hon i artikeln och helt enkelt inte ids bry sig.
 
Folk verkar inte ha mycket tillit till munskydd och/eller till att följa rekommendationerna.
Funderar på hur det skulle se ut om covid-19 var långt dödligare än den är nu. Alla skulle dö som flugor 😅

https://www.svt.se/nyheter/trots-rekommendationen-manga-struntar-i-munskydd
”Jag tänker inte så mycket på det”:banghead:

Jag gillar verkligen inte munskydd. Har det på jobbet och det är bläk. Men man får ju bara gilla läget. Har vi rekommendation om munskydd så får folk ha munskydd. Hur svårt kan det vara?
 
Fast vore det betydligt dödligare och det var bevisat att munskydden verkligen kunde skydda och hanteras på ett vettigt vis i vardagen tror jag att folk skulle ha större motivation till att använda dem också. Jag bär munskydd men det är verkligen bara för att jag måste i lagtvång, inte för att jag har något förtroende för att det gör skillnad.
Men det gör väl skillnad om alla bär dem? Och det tycker jag nog att folk gör - jag bor i Hampshire i England. Det var väldigt länge sedan jag såg någon som handlar mat utan munskydd, många månader. I mitt distrikt har vi en väldigt låg Corona utbredning, men alla följer också reglerna. Barnen har inte varit i skolan sedan december och ingen av oss har träffat någon alls sedan 20 december...
 
Men det gör väl skillnad om alla bär dem? Och det tycker jag nog att folk gör - jag bor i Hampshire i England. Det var väldigt länge sedan jag såg någon som handlar mat utan munskydd, många månader. I mitt distrikt har vi en väldigt låg Corona utbredning, men alla följer också reglerna. Barnen har inte varit i skolan sedan december och ingen av oss har träffat någon alls sedan 20 december...
Gör de verkligen skillnad? Jag är inte helt övertygad. Vi har ju som du säger haft munskyddskrav i UK i många, långa månader nu, och har ändå ruskigt dålig statistik. Enda gångerna siffrorna går ned är just vid lockdown (som ju inte är hållbart i längden), inte vid masktvång.

Hur som helst opponerade jag mig mest emot att folk skulle låta bli att följa restriktionerna i samma utsträckning om viruset var långt dödligare och vi hade mer belägg för att de rekommenderade åtgärderna faktiskt fungerar. :)
 
Oavsett hur stor effekt tex munskydd har så tycker jag att det är fult och illojalt att folk skiter i rekommendationerna. Gemene man har knappast tillräckligt stora kunskaper för att själva avgöra vilka saker som är viktiga och inte för att minska smittspridning och då tycker jag att de bara ska följa rekommendationerna. Punkt.
 
Det verkar inte göra någon större skillnad om inte alla bär samtidigt. Det är väl det som gör det att folk tvekar. Inte många som kan bära skydden rätt. Sedan att folk är trötta som hon i artikeln och helt enkelt inte ids bry sig.
Jag vet inte om de gör särskilt stor skillnad då heller faktiskt, tror det påverkar spridningen mycket marginellt. Sedan ska man givetvis följa restriktionerna ändå, men jag förstår att folk saknar motivation att göra det och tror att läget vore helt annorlunda om virset hade högre dödlighet.
 
Jag ser en fortsatt tro på att rekommendation är just rekommendation, inget krav. Så majoriteten av svenska befolkningen verkar inte veta att en rekommendation är ett krav.
Så det borde definitivt gås ut med bättre info om vad som verkligen stämmer om det ska leda till nått.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 999
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 742
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 730
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp