Allmän badplats

Aliide

Trådstartare
Vad gäller det för lagar kring att bada hund på allmän badplats? Är det inom vissa datum, beror det på kommun osv. Vad är skyldigheten för att skylta kring hundar och förbud på badplatser?

Jag har precis haft en dispyt med en självutnämnd Sheriff (kommunalarbetare) och är nyfiken på hur det ligger till ;)

Den sämsta anledningen till att hundar inte får bada på allmän plats är enligt mig att dom är skitiga. Det är knappast hundarna som kissar, skiter eller kastar skräp i vattnet.

Sv: Allmän badplats

Det beror på kommun. Skyltningskrav vet jag inte men information kring huruvida det är tillåtet kan du hitta på kommunens hemsida.

Här är alla kommunens bad hundtillåtna men hunden ska vara kopplad (i snöre, inte bara under kontroll) och det rekommenderas att man håller sig till utkanten och visar hänsyn till de andra men det borde väl vara självklart.

Reglerna kring en kommuns stränder finns, om de inte finns på kommunens hemsida, nere på kommunhuset och det varierar starkt från kommun till kommun och nej de behöver inte skylta. Med Sveriges lagar och förordningar är det så piffigt ordnat att du är skyldig att ta reda på vad som gäller innan du gör något. Försvaret "jag visste inte och det fanns inga skyltar" är ur lagens synpunkt inte godtagbar.

Min kommun har förbud för hund och häst på allmänna badstränder från den 1maj-31augusti och hund får bara vistas där innan kl 08 på morgonen alternativt efter kl 20. Särskild Hundbadplats är uppmärkt med tydliga skyltar och är placerad på ett sådant sätt att den inte stör andra badgäster

Ja, självklart har man hunden kopplad om det är folk på stranden. Annars tror jag risken är att det är många som tror att hunden är lydig men i själva verket rivstartar sand över alla picknickfiltar :D

Jag tycker hela skiten är konstig. VARFÖR kan man inte få bada hundarna på en allmän badplats egentligen? Enligt Sheriffen på stranden idag blir det smutsigt. När jag sedan berättade att mina hundar varken skiter eller bajsar i vattnet blev han tyst. Och surade. Så sa jag helt enkelt att jag går lite längre bort då. Det tyckte han var en bra idé. Då var jag ju tvungen att lägga till att skiten fortfarande är i samma sjö. Då blev han ännu mer sur :angel:

Ja, argumentet att vattnet blir skitigt håller ju inte riktigt... Men undrar hur vissa tänker ibland.

Att de inte får vara på allmän badplats är för att alla människor ska kunna vistas där. Hundrädda och allergiker också och dessutom så är det många som rastar sina hundar på stranden och det är kanske inte så roligt att lägga ut sin filt i eller vad man nu har med sig.

Min hund har nog kissat på varenda grässtrå som finns på hundbadstranden så jag förstår om folk inte vill att man ska ha hund på en allmän badplats ;)

Jag har lite samma tanke som du, att argumentet "det blir skitigt i vattnet om hundarna badar, det är ohygieniskt" är så otroligt löjligt! Hur äckligt är det inte med alla nakna småbarn då som springer och kissar och bajsar i vattnet :crazy:? Det skulle ju en hund aldrig göra!

Här i min kommun får hundar dock följa med till de flesta stränder och bada, under förutsättningen att de hålls kopplade. Finns ju vissa stränder med förbudsskyltar, men då struntar man ju bara i att gå dit.

Jag tycker att det borde handla om ömsesidig respekt, både människor och djur borde ju kunna samsas. Och OM de nu vill köra bort oss hundägare från stränderna, så får ju kommunerna se till att fixa fram mer hundbadstränder!

Ja, argumentet att vattnet blir skitigt håller ju inte riktigt... Men undrar hur vissa tänker ibland.

Ja men eller hur? Jag förstår om hundarna gapar och skäller och är odrägliga. Men om de är kopplade och ligger lugna och tysta. Samt är kopplade i vattnet så förstår jag inte alls.

Och som jag sa, det är inte mina hundar som skräpar ner.

Jag önskar att det fanns barnfria badplatser också. Vore skönt att slippa gap, skrik, bråk, gnäll, leksaker, glasspinnar och annan skit omkring sig.

Får dessutom tillägga att om jag hade haft en söt liten hund alt. valp så hade det nog inte sagts ett ord.

Vattnet bli faktiskt ganska skitigt även om de inte kissar eller bajsar i det.
Om man tittar på vattnet vid ett av dem hundbad som finns i Uppsala så var det en hinna av hundhår som täckte hela badviken.

Jag som hundägare kanske inte bryr mig när jag är där och badar med hunden, men jag är väldigt glad om jag slipper bada bland hundhår, när han inte är med.
(då väljer jag att bada på platser där hundar inte är tillåtna)

Jag har varit på flera hundbadplatser och aldrig sett någon hinna av hundhår.

Jag har varit på flera hundbadplatser och aldrig sett någon hinna av hundhår.

Får tillägga igen att bara för att man inte får bada på badplatsen så är hela sjön inte hundförbjuden. Vilket då innebär att även om hundarna badar hundra meter bort så blir "skiten" fortfarande i samma sjö. Så jag tycker inte skitursäkten håller ;)

På de badplatser jag varit har dessutom hundbadplats och vanliga badplatsen legat i princip bredvid varandra. Skulle det då vara en massa hundhår i vattnet så flyter de snabbt över till den vanliga badplatsen. Så nä, jag tycker inte heller att det argumentet håller.

*KL* Att det skulle bli skitigt är nog inte huvudargumentet för att hundar inte ska vara på allmän badplats.

Snarare hundars uppförande och deras ägares kontroll. Jag var på hundbadet härom kvällen. Hundar får vara okopplade och det är helt ok med mig om man har koll på sin hund och den kommer på inkallning osv. Vi blev genast pårusade av en stor hund som förvisso bara ville busa och hundägaren frågade om jag inte ville släppa min. Jag släpper inte honom för 1) han kommer inte alltid på inkallning och 2) jag vill inte att han ska leka med varenda hund vi möter. Skäl 1 var det jag nämnde och då fick jag svaret "vår kommer inte heller på inkallning" :eek:

Sedan skulle de fånga in hunden så vi kunde gå vidare. Hunden tänker inte vara med på den planen och far rundor precis över allt. Bla drar den upp till övriga familjen/kompisgänget som sitter en bit bort och där gör ingen en ansats till att ta den. Till slut får jag tag i nackskinnet med hjälp av lite muta från en frolic och hunden kan kopplas och vi gå vidare - tidsåtgång ca 10 minuter och det enda vi ville göra var att passera. :cool:

Jag förstår varför man inte vill ha hundar på allmän badplats. Alla hundägare är långt ifrån ansvarstagande och alla hundar är långt ifrån trevliga. Hundar som busar far runt som tokar och de struntar i vem de sprätter sand på, det grävs stora hål för det är kul att gräva i sand och det är allmänt stojigt och höga volymer i form av hundskall, ägare som ropar och visslar. Det är bättre att inte agitera folk och vara med sin hund där man får vara :grin:

Jag tänker också på hundhår. En del passar nog på att kamma hunden både före och efter badet. En del hundägare bryr sig inte alls faktiskt.

Många hundar är inte direkt trevliga och lydiga, därför får de inte vara på alla badplatser. Det är svårt att säga att X och Z får vara här men inte Y. Det måste vara en allmän regel som är lätt att följa.

VARFÖR kan man inte få bada hundarna på en allmän badplats egentligen? :

Men det får man väl? MED koppel då sas. På de flesta allmänna badplatser här står det en skylt med en hund, ett tält och en steroeanläggning (tror jag ) och texten "Bada med omdömme" Andra ställen bara en hund och samma text.

Här är alla kommunens bad hundtillåtna men hunden ska vara kopplad (i snöre, inte bara under kontroll) och det rekommenderas att man håller sig till utkanten och visar hänsyn till de andra men det borde väl vara självklart.

Var har du hittat det där nånstans? Har letat lite info om vad som gäller här, men inte hittat nåt...

Jag kan mycket väl förstå att folk inte vill ha hundar på badstranden. Jag skulle inte vilja ha feta människor där, snorungar som skriker, ammande mammor, gapiga tonåringar osv. Men man får samsas anser jag.

Sen tycker jag det för förbannat irriterande att jag inte kan få ha mina två LYDIGA och TYSTA hundar på badstranden för att ANDRAS hundar har gapat, skvätt sand och grävt gropar. Så vitt jag vet är kollektiv bestraffning olagligt?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 971
Senast: mamman
·
Övr. Hund Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen: "Om någon brister i tillsynen... 21 22 23
Svar
444
· Visningar
27 015
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 240
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Jag bor i en kommun där det enligt beslut i kommunrådet är tillåtet att ha med sin hund till badet. Ordagrant från kommunens hemsida... 2
Svar
38
· Visningar
3 638
Senast: Pappahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka