Bukefalos 28 år!

Vad har folk emot hundar???

Sv: Vad har folk emot hundar???

Det gör jag ju, är aldrig närmre Någon än två-tre meter. Vad jag menade var att jag i så fall kan lägga mig på andra sidan stranden med min hund. Släpper aldig fram hunden till folk som inte ber om det.
Och klarar man inte av en hund på tre meters avstånd går man förmodligen inte utanför dörren, för hundar kan man väl möta överallt?
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Jag är väldigt avvaktande om det kommer någon med hund när jag badar med barnen, alltför många gånger har det kommit stora hundar och ska "bara hälsa lite" skriker ägaren på avstånd, "h*n är jättesnäll* Men skadan är redan skedd när min son har sett hunden komma springande, han är rädd för hundar och försiktig i vattnet, alltså blir det kaos...

Men folk som håller sina hundar i koppel eller som jag ser ha bra pli på sina hundar bryr jag mig inget om. Men som jag har skrivit i tidigare trådar så har jag allt för många exempel på folk som släpper sina hundar lösa och har absolut ingen som helst pli på dem där vi brukar bada. Jag är glad att vi har sommarstuga med egen brygga och badställe.

Men jag är inte så rabiat att jag skulle anfalla folk och skälla om de har hundarna i koppel och uppför sig. ;) Jag har själv släppt våran hund lös på badstranden vid mammas sommarstuga när det bara har varit vi där och sedan kallat in honom och kopplat upp när det har kommit någon.
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Det gör jag ju, är aldrig närmre Någon än två-tre meter. Vad jag menade var att jag i så fall kan lägga mig på andra sidan stranden med min hund. Släpper aldig fram hunden till folk som inte ber om det.
Och klarar man inte av en hund på tre meters avstånd går man förmodligen inte utanför dörren, för hundar kan man väl möta överallt?

Fast två tre meter tycker iofs inte jag är avstånd, utan snarare rätt upp i knät. Badar jag min hund där det finns folk har vi som minst gått ett hundratal meter bort, om det inte är en allmän hundstrand med många badande hundar.
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Fast två tre meter tycker iofs inte jag är avstånd, utan snarare rätt upp i knät. Badar jag min hund där det finns folk har vi som minst gått ett hundratal meter bort, om det inte är en allmän hundstrand med många badande hundar.
Instämmer.
Dessutom skall väl TS vara glad att hundar är välkomna öht, i de flesta kommuner är det totalförbud för hundar på badplatser under badsäsongen.
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Den här stranden är ganska liten så några hundra meter badmöjlighet finns inte.
Jag sitter alltid avsides men måste ju ner på stranden om vi ska bada.
Och som går han fot bredvid mig hela tiden så han kan omöjligt störa någons "privata sfär".

Hur mycket ska man behöva göra för att folk ska bli nöjda när det faktiskt är TILLÅTET att ha hunden där??
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Jag skulle gora allt jag kan, inclusive be om ursakt om nagon tycker hunden kommer for nara, for att det inte ska bli manga officiella klagomal och jag riskerar att forlora mojligheten att ta med hunden...
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Det hade jag gärna gjort om han sagt vad det var han tyckte var olämpligt/dåligt skött av mig. Jag har alltid gjort precis ALLT jag kan för att störa så lite som möjligt.
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Jag bor med promenadavstånd till en hundbadstrand här. Även där får man blickar från föräldrar när man går i med hundarna. Ingen har kläckt ur sig någonting än, men de flesta blickarna behövdes inte förklaras..
Detta var alltså en hundbadstrand, inte en vanlig badstrand utan hundförbud. Går man och badar med sina barn på en hundbadstrand får man räkna med att även hundar badar där :grin:
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Vad trevligt med en kommun där man får ha med hunden. Det får man inte på någon badplats i min hemkommun...


Men hellre badar jag med hundar i vattnet än småbarn som kissar och bajsar i kanten :devil:
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Jag har haft en hetsig diskussion med en kommunalarbetare gällande just detta. Denna självutnämnde sheriff på 18 år kom spatserandes på stranden runt 08.00 på morgonen. Det var bara jag, min sambo och hundarna där. Inga andra. Vi störde alltså inga och hade det kommit folk hade jag kopplat hundarna och gått hem. För att ha en Beauceron och en Malinois lös på en fullsmockad badstrand är inte så uppskattat ;)

Men då fick jag iallafall höra om jag var helt "slut i huvudet", för hur kan jag inte förstå att man inte får bada hundar på badplatsen? Det måste jag "fatta" att det inte går. Anledningen är; Det blir skitigt. Jag som blev väldigt irriterad över hans bemötande kontrade med att det INTE var mina hundar han städade efter för stunden. För så vitt jag vet slänger mina hundar varken ölflaskar eller blöjor på stranden. Men då vet ni, det är håren som gör det. Men jag kunde bada hundarna på klippan som ligger kanske några meter ifrån själva stranden. Då var jag lite fräck och sa att det är samma sjö vi badar i och att dom skitiga håren ändå kommer åka mot badstranden. Men då blev han så upprörd att vi inte hörde vad som sas :o

Så nu har vi en skylt uppsatt, en pudel med ett streck över. Tydligt och bra. Mindre tydligt är vart badstranden börjar och slutar, för att kunna gå promenadslingan runt sjön så måste stranden vara tillgänglig. Om jag inte ska behöva ha en macheta och slå ner träd och buskar i min framfart.. Slingan går nämligen precis över badplatsen...
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Precis !
Är man hundrädd får man väl ta tag i det.
De flesta hundägare visar en nästan överdriven hänsyn till sin omgivning till skillnad mot många småbarnsföräldrar, rökare och andra som har ansvar för något som kan verka störande på omgivningen.
Så länge hunden är kopplad finns det ingen anledning att varken bli arg eller rädd.
Jag har själv två mycket oförargliga småttingar (hundar) som titt som tätt blir anklagade för att tillhöra kategorin mördare bara för att folk inte är villiga att ta tag i sina fobier utan istället tycker att alla andra ska anpassa sig.
Själv föredrar jag ett gäng kopplade vovvar på stranden än familjen " jag tror jag solar lite, ungarna reder sig nog".
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Säg inte det..
22795666.jpg


:o:angel:

Haha, naw. :)

Gammelhunden kissade i vattnet en gång. Han ställde sig som en tik (ungefär) av någon anledning.
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

KL

Passande diskussion eftersom jag var på en badplats igår. Jag bor i Göteborg och har 20 min promenad till en liten badsjö där hundar får bada, men måste vara kopplade. "fint" folk går inte dit för att det är mest invandrare och inte finns sandstrand då det är en BERGSsjö därav namnet Bergsjön. Men trots att invandrare oftast inte gillar hundar så klagar INGEN! Hursomhelst där var jag inte igår utan i Lerum vid Aspenäs en långgrund och lång strandsträcka. Vi med hundar håller oss avsides från den centrala biten med en lång brygga ut tills det blir någorlunda djup. MEN av vad jag vet men nu är ju detta i inte gbgs kommun...så får man inte bada hunden? Trots detta var det 2 stora hundar som simmade. Det vara bara jag, en whippet som aldrig märktes och en liten hund som inte simmade.
INGEN klagade trots att min hund enligt mig INTE skötte sig perfekt. Av ngn anledning var han oroligare än vad han var för 1 år sedan på samma ställe då det var MER folk och han var ny hos oss. Det första han gjorde var att hinna kissa på ett träd där vi skulle vara i skuggan. Då blev han tillsagd av mig men för sent. Sedan blev han rädd och skällde vaktskall mot 2 viftande kvinnor en bit bort och sedan när den ena störiga simmande hunden började skälla en bit bort. Av ngn anledning så har han börjat vakta när vi är ngnstans, likadant när vi fikar i skogen och tar paus liksom. Hur får man bort sådant? Annars får han stanna hemma i fortsättningen för jag är jättenoga med att min hund inte ska märkas eller störa, men det har jag tydligen fel hund för :crazy:
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Tja, min mamma tycker att hundar är äckliga, småläskiga, skräpar ner osv. Har dåliga erfarenheter av folk som inte har koll på sina hundar och inte heller tycker att de bör ha det.

Å andra sidan, håller du koll på hunden, håller den kopplad, är lite vid sidan av och det är tillåtet att ha hund på stranden så gör du ju inget fel. Då är det mest andras problem att de stör sig.
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

*kl*

här vars jag bor har vi en ca 1.5 km lång strand. dom sista ungefär 100m är avsatta som hundbadstrand och det funkar jättebra. alla som är där med sina hundar kan bada hejvilt utan att behöva oroa sig för att någon ska klaga. ligger man på hundstranden istället för på den 1.4 km långa hundfria delen får man helt enkelt skylla sig själv :devil:
de gånger jag vart där har även alla hundar vart kopplade

hur fint som hellst :)
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Jag tycker du ska strunta i den gubben. Vissa människor gillar inte hundar och det behöver de väl inte göra, men du behöver inte heller bry dig om dem. :angel:
Själv ser jag till att min hund sköter sig och inte orsakar andra obehag i möjligaste mån men att de är fobiska eller inte gillar hundar kan jag inte göra något åt. Som tur är verkar fler gilla hundar i alla fall.
Du verkar ju ha gjort allt och lite till så upp med hakan och slappna av!! ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 854
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag rakade Doris igår förmiddag eftersom det ska vara så varmt och sen hängde utomhus hela eftermiddagen och kvällen. När vi kom in såg...
2
Svar
22
· Visningar
1 634
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 482
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp