Allmänt Gamla katter

Bukefalos 30 år!

Fd Diabetikern

Trådstartare
Har ju nyligen fått ta bort ena katten på 15 år pga skada/snabbt försämrad hälsa men systern är kvar.

Gör ni något speciellt för era gamla katter? Något extra?

Vår katt märker vi är lite stelare så vi har ställt fram pall så hon inte behöver hoppa upp så till mat/vatten. Hon är både ute och innekatt men nu på "äldre" dar så har hon blivit mer innekatt än tidigare.

Tidigare ville hon mest vara i stallet men nu på lite kallare väder och speciellt regn så är hon helt innekatt :D

Har ju nyligen fått ta bort ena katten på 15 år pga skada/snabbt försämrad hälsa men systern är kvar.

Vår katt märker vi är lite stelare så vi har ställt fram pall så hon inte behöver hoppa upp så till mat/vatten. Hon är både ute och innekatt men nu på "äldre" dar så har hon blivit mer innekatt än tidigare.

Tidigare ville hon mest vara i stallet men nu på lite kallare väder och speciellt regn så är hon helt innekatt :D

Med Missia gjorde jag seniorkoll och gav henne seniormat för att hålla upp vikten (hon gick ner i vikt när hon blev äldre). Jag fick ta bort tänder pga FORL två gånger men hon blev bara piggare efteråt (sista gången frågade jag veterinären om det var befogat, dvs jag var beredd att ta bort henne men han tyckte hon var i så gott skick att det var värt det och hon fick ca två år till).

Jag skulle nog också lägga till artros som något man kan hålla ett öga på. Särskilt då när de blir äldre och stelare. Sedan se till att det finns steg/pall överallt så katten inte behöver hoppa utan kan ta sig upp ändå.

Jag märkte att min 12-åriga siames började få svårare att hoppa upp i soffan. Sedan i höstas får han artrosspruta med 4 veckors mellanrum och har blivit mycket smidigare.
I övrigt inga andra åtgärder.
...eller jo.
Han har pga TR (forl) bara två tänder av värde kvar, så jag klipper köttbitar i smååå bitar så han kan äta.

Min gamla tant går regelbundet på kontroll hos veterinär. Hon har fått hypertyreos som hon medicineras för, så behöver kollas för en dosjustering minst två gånger per år. Hon får nu kattungefoder så hon håller vikten lätt, men utan att den andra katten får allergiska utslag eller kräks (det är alltså det fodret han verkar tåla bäst, men vågar inte ropa hej än).
Hon har en vanlig trappstegspall från ikea intill sängen, eftersom jag har en hög sådan. Hon kan hoppa upp utan pallen också, men när den står där så går hon alltid via den så då får hon ha den där.
Hörseln är kraftigt nedsatt numera, så gör mitt bästa för att inte råka skrämma henne.

I övrigt skämmer jag bort henne med minst lika mycket godis som tidigare, så mycket gos hon önskar (har blivit en knäkatt), del av en kycklingburgare i samband med veterinärbesök och blötmat på varma dagar så att jag vet att hon får i sig vätska (men hon är bra på att dricka vatten, så det är egentligen mest för den andra katten)

Två av mina tappade hörseln någon gång vid 15-16 och såg väldigt dåligt de sista åren, men det verkade aldrig bekomma dem speciellt mycket. Enda sättet jag märkte att Hanoo inte såg var för att han aldrig hoppade upp på nya saker i hemmet. De vanliga möblerna tog han precis samma rutt på. Vi lekte med träbollar som han kände vibrationerna från i golvet så att han kunde ta dem, och när han var vaken spetsade han öronen åt samma håll som de andra katterna. :D

Båda mina som blivit åldringar "på riktigt" (över 18) har haft en yngre kattfamilj som varit deras öron och ögon, så jag upplever inte att de varit otrygga trots lite demens. Om de någon gång sov ensamma så väckte jag försiktigt för att inte skrämma.

De fick pallar till sina högsta favoritplatser och extra värmedyna (korater är ju väldigt värmeälskande, allt under 25°C är onödigt kallt :angel:), och om solensia hade funnits då hade jag testat det. Nu fick de metacam varje dag för att hålla sig rörliga när de blev märkbart stelare, och så fick det hålla så länge som kroppen tolererade det. Maja skulle prompt gå på sina promenader ute och studsade då och då från soffan till katträdet trots att hon inte rörde sig så snabbt annars. :heart

1000009174.webp

När man har barnbarn behöver man aldrig vara otrygg eller frusen... :heart

På äldre dagar kommer denna dam med mycket krav. I lördags vart hon själv från hela klockan 16 på eftermiddagen till 11 på förmiddagen... (med fri tillgång till vatten mat och kunna gå ut och in som hon vill samt att jag 'r där på morgon och kväll) på morgonen när jag kom för att släppa ut hästarna så kom hon med bestämda steg och sa till mig att hästarna fick vänta. Bara för mig att traska med in och ge henne sin blötmat.
Här fick jag också order om att klappa samtidigt :rofl:

pixie.webp

Bestämd madam det här :D

På äldre dagar kommer denna dam med mycket krav. I lördags vart hon själv från hela klockan 16 på eftermiddagen till 11 på förmiddagen... (med fri tillgång till vatten mat och kunna gå ut och in som hon vill samt att jag 'r där på morgon och kväll) på morgonen när jag kom för att släppa ut hästarna så kom hon med bestämda steg och sa till mig att hästarna fick vänta. Bara för mig att traska med in och ge henne sin blötmat.
Här fick jag också order om att klappa samtidigt :rofl:

Visa bifogad fil 172880

Bestämd madam det här :D
Min äldre katt är lika dan. Ju äldre hon blir desto mer åsikter. Det är en siames, så åsikterna är dessutom väldigt högljudda 😅

Extra pallar, så katten kunde hoppa upp i soffan eller på favoritstolen under bordet (med nedhängande duk)
Sova under täcket i mamma o pappas säng, när det började bli kyligt
Samt "hönsbräda" -handikappramp upp till sovrumsfönstret, där katten krafsade om han inte kommit in vid kvällsropet. Han krafsade på elementet eller garderobsdörren med glappande magnetlås, när han ville ut. :D Mamma låg oftast vaken till dess att han kom hem och ville in. När det var tillräcklgit varmt, var fönstret så pass öppet att katten kunde gå ut och in som han ville. Men inte på nätterna, då ville vi ha honom inne.

Sen jag missade artros hos min förra genom att tro det var ålder som gjorde henne stelare och att hon inte längre hoppade upp på saker på samma vis som innan så har jag "nolltolerans" mot att äldre katter slutar hoppa. Då blir det koll direkt!

I övrigt så 14-åringen får minst koll varje år. Mår bra men har natt-oro pga sannolikt begynnande demens så hon behandlas med mycket låg dos ångestdämpande. Den jag kallar för den yngre som dock är minst 11 år gammal gör jag inget särskilt med. Han slipper även hälsokontroller faktiskt, pga sin historik och väldigt rädd för främmande. Dock så när vi var in akut här i somras för han ännu en gång lyckats äta något främmande föremål (🙈) så hade han fått Bonqat innan och kelade och spann så veterinären inte kunde lyssna på hjärtat 😅🥰
Men därifrån till blodprov är ganska lång bit. Han verkar dock må ohemult bra.

Båda leker, hoppar och skuttar och verkar tack och lov inte ha någon artros eller annan fysisk begränsning. Jag får ofta påminna mig att de är seniorer och att den äldsta verkligen är en äldre katt. För mig mentalt är de fortfarande inte med än "fem sex år" 🙈❤️

Sen jag missade artros hos min förra genom att tro det var ålder som gjorde henne stelare och att hon inte längre hoppade upp på saker på samma vis som innan så har jag "nolltolerans" mot att äldre katter slutar hoppa. Då blir det koll direkt!

I övrigt så 14-åringen får minst koll varje år. Mår bra men har natt-oro pga sannolikt begynnande demens så hon behandlas med mycket låg dos ångestdämpande. Den jag kallar för den yngre som dock är minst 11 år gammal gör jag inget särskilt med. Han slipper även hälsokontroller faktiskt, pga sin historik och väldigt rädd för främmande. Dock så när vi var in akut här i somras för han ännu en gång lyckats äta något främmande föremål (🙈) så hade han fått Bonqat innan och kelade och spann så veterinären inte kunde lyssna på hjärtat 😅🥰

Båda leker, hoppar och skuttar och verkar tack och lov inte ha någon artros eller annan fysisk begränsning. Jag får ofta påminna mig att de är seniorer och att den äldsta verkligen är en äldre katt. För mig mentalt är de fortfarande inte med än "fem sex år" 🙈❤️

Åh Lukas Lägenhetskatt 😻 vad lyckades han nu äta upp?

Min madam hoppar gärna överallt och leker det är jag som är nojig och ställer fram för att underlätta. Inte alltid hon använder det dock tror mer det är jag/Vi som mår bättre av det :D

Har en koll inbokad i November nu. Hon gillar verkligen inte att åka bil eller veterinär men nu är det snart dags igen

Min gamling på 14 år har slutat hoppa upp på höga möbler det senaste året. Han var tidigare en väldigt aktiv katt som hoppade, jamade och lekte mycket. Successivt har han blivit mycket lugnare. Nu är det mycket mer sova och gos. Kräsen med lekar men jagar fortfarande möss när han är på landet. Senaste veckorna har han börjat småhalta på ena frambenet. Det känns för jävligt för nu vet jag att han inte har mycket kvalitativ tid kvar. Han är mitt favvodjur någonsin och min besatthet. Vet inte hur jag ska klara mig utan honom. Han har iallafall fått solensia så jag hoppas det hjälper mot smärtan och jag måste få ned honom i vikt då jag låtit honom gå upp ett helt kilo på ett år.
Just det, han har även TR sedan han var 6 år så inte många tänder kvar. Så det blir tandkoll och blodprov en gång per år. Annars gör jag inget särskilt förutom att njuta så mycket som möjligt av tiden vi har kvar tillsammans.

Liknande trådar

• Flera katter med olika kostbehov
  • Katt som markerar revir inne
  • Täcke...
  • Vettig bantning av katt?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat