Allmänt upprop till alla hästtransportägare

J

Jeeves

Nu vill jag ha era erfarenheter av inspektioner från djurskyddsinspektörer gällande hästtransporterna, ej hästar eller stall.

Följande har hänt oss; Vår nya Boj 220 SEH har dömts ut av kommunen p g a otillräcklig ventilation. Den är endast tillräcklig om jag kör med öppen lucka MEN det räcker inte att öppna luckan, nej, jag ska montera en FAST skylt där det står att ventilationen ej är godkänd vid stängd lucka! Dessutom påpekar man att därmed kommer vagnen EJ att vara godkänd för att köra sto med föl i eftersom föl ej får bindas fast under färd. Alternativ två är att montera YTTERLIGARE en ventil framtill i transporten, UTÖVER de TVÅ befintliga takventilerna!

Har ni varit med om liknande beslut? Vad har ni gjort åt det?

Jag kommer att bestrida detta beslut och gå vidare till Länsstyrelsen eller annan berörd myndighet. Tilläggas kan att man har dömt ut ventilationen utan att genomföra någon som helst mätning under färd, trailern stod parkerad på gårdsplan under inspektionen. Jag har förstås kontaktat Boj ang detta och de är oförstående till detta. Jag skulle behöva er hjälp med att vi ev går samman och gör någon form av skrivelse, om det nu inte är så att jag är helt ensam om att få min nya transport utdömd!

Sv: Allmänt upprop till alla hästtransportägare

Låter ju helt galet:crazy: Dom kan ju inte göra en mätning av något som är gjort att vara i rörelse när det står still:confused: för tanken är väl ändå inte att man ska förvara hästar i transporter
Fanns en länk i tråden transport av hästar (tror jag den hette) där någon gjort mätningar på 5 olika transporter, dock var inte Boj ett utav de valda märkena.. ska se om jag kan hitta länken

VA? Har aldrig hört talas om något liknande. Boj som dessutom brukar ha jättebra ventilation oavsett öppen el. stängd lucka, och ett NYTT släp av ett bra märke är väl inga problem med!

Det är ju sant att många äldre släp och vissa nya släp med för den delen, måste ha öppen lucka för att få godkänd ventilation. Men inte har dom nån skylt?!

Hur kommer det sig öht att dom kom och inspekterade din hästtransport? Det har jag heller aldrig hört talas om att dom gör :confused:

De har rätt till att göra inspektion av din transport samtidigt som man gör inspektion av stall och hästar tydligen. Kanske kan det skilja från kommun till kommun också?

Man stödjer sig på ett examensarbete från Alnarps lantbruksuniversitet, en Cecilia Strömberg tror jag att det var som har skrivit det, har bara hunnit skumma det ännu. Intressant läsning men det kan ju inte drabba den enskilde konsumenten utan detta ska ju drivas gentemot tillverkarna tycker man! Det är inte specifikt riktat mot Boj utan det finns även exempel på andra nya transporter som fått samma omdöme dvs ej godkänd ventilation.

Jag är helnöjd med luften i min transport den är tio gånger bättre än de andra jag haft men nu gäller det ju inte vad mina erfarenheter är utan vad inspektionen säger...:(

Fler berörda; PM:a mig!

Kan inte öppna sidan! Är det det examensarbetet som jag refererar till tro? Den från Alnarp?

VAA :eek: har aldrig hört att de inspekterar transporterna, min insp. gjorde det inte. Jag hade förstått att det blev anmärkningar om det var en gammal skäengig transport men inte en ny :mad: o som någon annan skrev så ska väl en sådan sak i så fall drivas mot tillverkarna och inte mot privatpersoner!

Vid vår inspektion för ett par år sedan kollades vår gamla transport, och där hade de bara synpunkter på att de gul-svarta hästtransport-dekalerna inte satt på önskvärda höjder.

Det du råkat ut för verkar helt befängt! Tala gärna om vad som händer.

Om detta stämmer ,så är det ju ingen som kan transportera sin hästar längre....

Jag har mycket svårt att tro att ett examensarbete kan användas som om det vore lag.

Nej överklaga. Du kan ju börja med miljönämnden i kommunen som består av politiker och inte tjänstemän.

Det verkar ju inte klokt! Överklaga och om du får fel så är det ju upp till tillverkaren av transporten att se till att varan är enl reglerna..

Lägger mitt svar här men det är riktat till flera av inläggen här!

Det har hänt en del i ärendet; Har efter flera samtal med Länsstyrelsen och mailkorrespondens med inspektören fått svar från honom att detta nu kommer att flyttas högre upp, dvs man kommer inte att agera gentemot enskilda personer så att dessa hamnar i kläm utan man agerar från Djurskyddsmyndighet gentemot tillverkarna istället. Detta innebär att jag kan fortsätta använda min transport som den är så länge en "process" pågår mellan dessa parter.

Man kan väl säga att det har till sist lönat sig att ifrågasätta och att ha en dialog med både inspektör, högre instans och myndigheten plus att rätt part drabbas OM det nu föreligger några brister på ventilationen i nämnda transport och på andra märken av transporter. Jag har även varit i kontakt med tillverkaren av just min transport och de har också ställt upp på alla sätt på min "sida" och sätter om det blir aktuellt in någon typ av kompletterande fläkt om ett sådant krav skulle bli aktuellt.

Nu fick jag till sist till stånd en dialog med inspektören och det ska han ha en eloge för men jag vill ändå visa på hur fel det kan bli om man går in och tolkar regler på ett i mina ögon alltför snävt sätt. Man kan ju knappast jämställa hobbyverksam hästägare med kommersiell verksamhet på området. Ett ex skulle kunna vara om man går in och ställer samma krav på ditt kök därhemma som på restaurangköket. Det finns kanske fler bättre exempel.

Så, tack för inlägg och PM och OM liknande saker händer er så se till att ifrågasätta, diskutera och våga ringa till högsta instans och ta en diskussion INNAN det behöver dras till en formell överklagan, det KAN löna sig. Nu tycker jag att det kanske kan komma något bra ur hela eländet; branschen får kanske klara regler för hur en godkänd transport SKA se ut + att hästarna får en bättre miljö att åka i på lång sikt.

Tack för uppdateringen - hoppas du kan skriva sen om det blir fler "nyheter" med detta för det är intressant. Jag häpnade över trådstarten, hade inte en aning om att sånt kunde ske!!

Det är kanske läge för att börja typgodkänna hästtransporter? Ett typgodkännande skulle ju vara en trygghet för oss konsumenter.

Och vi kan jämföra hur det fungerar med regler för ventilation i våra hus. Där skall byggnaden uppfylla de regler som gällde när huset byggdes. Alltså måste du inte bygga om huset vid varje regeländring. Är det rimligt att det är hårdare krav när det gäller djur dvs att du måste bygga om vid varje regeländring?

Gjorde du besiktning av din transport för att bli godkänd som transportör?
Kostnad?

Jag är inte transportör utan har en egen transport som används för eget bruk till o från träningar någon gång i veckan plus ev resor till klinik.

Däremot har inspektören ev feltolkat och belade mig med samma krav som om det vore för transportör.

Hade du ute inspektör i vilket fall som eller enbart för transporten? Vilken kostnad?

Inspektör kom ut eftersom de håller på att kartlägga alla stall i kommunen och se till så att de har det tillstånd som kommunens lokala stadgar säger. De kommer ut och gör en vanlig inspektion av stallet plus dina djur och därutöver så har de tydligen rätt att även inspektera närmiljön och hästtransport om det finns en sådan.

Det är ingen extra kostnad för just transporten i detta fall, vad som gäller för näringsidkare vet jag inte, men besöket kostade 488 kr och är baserat på antal djur. Inte så farligt pris tycker jag. Sen tillkommer kostnad för tillstånd och det är på 1300 kr, tror att detta är en engångskostnad men är inte säker.

Det kan säkert skilja från kommun till kommun också.

OK.
Otur då för dig att de kollade vagnen. Antar att deras beslut ligger fast.
Själv har jag haft ute på stall och hästkoll, men inte någon gång har de brytt sig om transporten. Gammal ume-vagn, men med god ventilation! Tycker jag, än så länge...

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Fick veta av en inspektör från kommunen att vi tydligen behöver tillstånd och att det faller under en paragraf 4. På kommunens hemsida... 2
Svar
27
· Visningar
3 165
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka