Alltid dyster prognos vid hovledsinflammation?

Jag hoppar in här igen.

Min häst sa veterinärerna hade hovledsinflammation, hälta släcktes med lokal bedövning mot hovled, friröntgad, kortisonspruta, hem med smärtstillande, vila och hela fadderrullan.
På åb var det inte ett dugg bättre, ganska halt för dagen faktiskt så vet tyckte inte att det var någon mening med att utreda hästen mer pga hans ålder 23 år och enligt dennes bedömning troligen en ligamentskada eller annan utslitning längre ner i hoven som endast skiktröntgen möjligen kan se men inga garantier. Han har väldigt låga trakter som han haft större delen av sitt liv så det är ju mycket som talar för att det kan vara en trolig orsak.
.
Utöver det ansåg hon avlivning rätt omgående då hon tyckte att han led så pass mycket och sa inom kanske 2-3 veckor ungefär som de närmsta veckorna..

Hem med smärtstillande igen för att få landa lite.
Men nu blir jag inte klok..jag har faktiskt dock redan tagit beslutet att låta honom somna in till hösten. Men hästen är idag ohalt. Trots det känner man ju, kan jag lita på denne eller finns det andra saker att utreda? Veterinär tror inte på sekundärskada eller sekundärbelastning som orsak till hältan.

Efter en och en halv vecka ska väl inte metacamen vara verksam längre? - tänker mest på att jag gärna vill ge honom ett sista bete och är han haltfri, varför inte? Hästen har inte haltat på länge och springer för glatta livet i hagen som han alltid gör (tar ett dagligt race)

Det hade jag gjort. Det är tanken för min tant. Nu avvaktar jag besöket på den andra kliniken på torsdag, men beroende på vad de säger så funderar jag på att dra av skorna och låta henne leva loppan på betet och sedan se vad som händer i höst. Om hon kan rehabiliteras eller om det helt enkelt är kört. :(
 
Det hade jag gjort. Det är tanken för min tant. Nu avvaktar jag besöket på den andra kliniken på torsdag, men beroende på vad de säger så funderar jag på att dra av skorna och låta henne leva loppan på betet och sedan se vad som händer i höst. Om hon kan rehabiliteras eller om det helt enkelt är kört. :(

Det är en sjukt svår sits man ställs i.. i alla fall för min del när hästen är gammal och vi inte kan säga exakt vart i hoven problemet befinner sig. Det finns liksom ingen mening inser man tillslut att utreda hur mycket som helst när de blir äldre, både ekonomiskt men också att prognoser och chans till förfrisknande blir avsevärt sämre.
Även om man så gärna vill fortsätta utreda :(

Men som det ser ut nu så får han i alla fall gå på ett sista grönbete, det känns lite bättre då än att jag skulle ta bort honom nu när han fortfarande är så livsglad och överlycklig åt grässtråna som börjar komma.

Men jag och de andra i stallet håller inte med veterinärs utlåtande om akut avlivning precis, utan han lider inte av att skrota runt i hagen som det ser ut nu. Vi kommer att ta dag för dag som det kommer
 
Det är en sjukt svår sits man ställs i.. i alla fall för min del när hästen är gammal och vi inte kan säga exakt vart i hoven problemet befinner sig. Det finns liksom ingen mening inser man tillslut att utreda hur mycket som helst när de blir äldre, både ekonomiskt men också att prognoser och chans till förfrisknande blir avsevärt sämre.
Även om man så gärna vill fortsätta utreda :(

Men som det ser ut nu så får han i alla fall gå på ett sista grönbete, det känns lite bättre då än att jag skulle ta bort honom nu när han fortfarande är så livsglad och överlycklig åt grässtråna som börjar komma.

Men jag och de andra i stallet håller inte med veterinärs utlåtande om akut avlivning precis, utan han lider inte av att skrota runt i hagen som det ser ut nu. Vi kommer att ta dag för dag som det kommer

Om han inte lider förstår jag inte heller varför han skall avlivas akut?
Jag hoppas ju såklart att jag inte skall behöva ta bort min tant. Att hon skall få gå på grönbete och att hon skall kunna rehabiliteras till hösten och sedan bli frisk och leva många år till. Men hon har så mycket som talar emot henne att jag såklart har en liten sten i bröstet.. :(
 
Har du tänkt att han ska få en sista sommar i hage, eller är tanken att rida/arbeta honom tills hösten? Om han är pensionär och han ska få en sista hagsommar skulle jag inte anse det värt att utreda vidare utan lyssna och titta på hästen och så länge han är glad och smärtfri låta honom få sin sommar?

Han kommer inte att ridas mer utan han går nu bara och njuter av att vara 100% pensionär.
Jag vill inte försöka rida en häst på en ev skada vi inte vet vad det är.

Jag tar endast ut honom från hagen för borstning eller för att gå ca 100 meter upp till vägen för att handbeta men det är allt. Jag tänker låta honom vara helt så att han förhoppningsvis klarar betessläppet och tiden på betet.
 
Senast ändrad:
Om han inte lider förstår jag inte heller varför han skall avlivas akut?
Jag hoppas ju såklart att jag inte skall behöva ta bort min tant. Att hon skall få gå på grönbete och att hon skall kunna rehabiliteras till hösten och sedan bli frisk och leva många år till. Men hon har så mycket som talar emot henne att jag såklart har en liten sten i bröstet.. :(

Det är det ingen riktigt som förstår i hästens närhet, inte ens medhjälpen jag hade med mig till kliniken. Visst hästen var halt, men endast i traven och inte så att han hoppade på tre ben direkt. Men jag antar vi ser olika på vad lidande är men jag tycker inte att enbart åldern ska spela in, för det finns ju hästar som är ordentligt halta eller står med frakturer i över ett års tid utan att de anses lida allt för mycket.
Jag ska ringa och prata med veterinären i veckan om att han nog blir kvar tills i höst som det ser ut nu för att ingen anser att det är akut.
Som tur är har han många ögon på sig och skulle han bli dålig så har dem lovat att säga till. Stallägaren skulle ju inte direkt acceptera en häst som lider heller.

Vi får hålla tummarna och så får du kanske göra lite som jag just nu, ta varje dag som den kommer och inte ta förhastade beslut om det inte är nödvändigt.
 
Det är det ingen riktigt som förstår i hästens närhet, inte ens medhjälpen jag hade med mig till kliniken. Visst hästen var halt, men endast i traven och inte så att han hoppade på tre ben direkt. Men jag antar vi ser olika på vad lidande är men jag tycker inte att enbart åldern ska spela in, för det finns ju hästar som är ordentligt halta eller står med frakturer i över ett års tid utan att de anses lida allt för mycket.
Jag ska ringa och prata med veterinären i veckan om att han nog blir kvar tills i höst som det ser ut nu för att ingen anser att det är akut.
Som tur är har han många ögon på sig och skulle han bli dålig så har dem lovat att säga till. Stallägaren skulle ju inte direkt acceptera en häst som lider heller.

Vi får hålla tummarna och så får du kanske göra lite som jag just nu, ta varje dag som den kommer och inte ta förhastade beslut om det inte är nödvändigt.

Jag håller tummarna att han klarar sig igenom sommaren utan mer hälta, så nu får den härliga tiden tillsammans. Det är ju så underbart när de går på grönbete.

Det är nog det enda vi kan göra, att ta en dag i taget och hoppas på det bästa.
 
Sv: Alltid dyster prognos vid hovledsinflammation?

Vad säger veterinären då?

Jag har inte råkat ut för hovledsinflammation själv men några vänner har.
Det har tyvärr inte slutat lyckligt i de fallen :(

Att hon är sur och stegrar och har sig tror jag beror på att hon har ont.
Det är fruktansvärt jobbigt att ha ont hela tiden, det tär på både kroppsspråk och humör.


Inflammation är ju ett symptom av något som gör hästen eller människan dålig i en led.
Man måste först och främst hitta orsaken till inflammationen.
I mitt fall var de i mitt jobb jag utförde samma saker dag ut och dag in.
När jag bytte arbetsuppgift försvann också problemet.
I hästarnas fall kan det vara som så att man rider fel, rider på samma underlag rider på dåligt underlag hästen har kraftiga avvikelser i sin benställning som gör att den inte håller för krävande ridning.
Hästen har halkat till i hagen.
Hästen har dålig sadel
Så med en häst som fått inflammation är det nästan alltid ridrelaterat, så de om i ridningen och lägg om ridningen.
Låt hästen vila säger veterinären 2 veckor sen kan man rida som vanligt så kör längre ändå.
Låt hästen helt stå i 1 månad och skritta bara på lång tygel på rakt spår i 3 månader.
Vad är 4 månader i ens liv lixom??=)
Jag är inge fan av butta och andra medel då risken är hög att hästen kan dö av de.
Så jag ger hellre naturläkemedel i form av djävulsklo som är starkt antiflammatoriskt men är snäll mot hästens mage och tarm.
jag lindar med back on track istället, raka området som det är inflammation så tyget kommer i kontakt med huden.

Men mitt råd är tid, ge de tid till läkning och skynda inte på=) skynda långsamt=)
 
Inflammation är ju ett symptom av något som gör hästen eller människan dålig i en led.
Man måste först och främst hitta orsaken till inflammationen.
I mitt fall var de i mitt jobb jag utförde samma saker dag ut och dag in.
När jag bytte arbetsuppgift försvann också problemet.
I hästarnas fall kan det vara som så att man rider fel, rider på samma underlag rider på dåligt underlag hästen har kraftiga avvikelser i sin benställning som gör att den inte håller för krävande ridning.
Hästen har halkat till i hagen.
Hästen har dålig sadel
Så med en häst som fått inflammation är det nästan alltid ridrelaterat, så de om i ridningen och lägg om ridningen.
Låt hästen vila säger veterinären 2 veckor sen kan man rida som vanligt så kör längre ändå.
Låt hästen helt stå i 1 månad och skritta bara på lång tygel på rakt spår i 3 månader.
Vad är 4 månader i ens liv lixom??=)
Jag är inge fan av butta och andra medel då risken är hög att hästen kan dö av de.
Så jag ger hellre naturläkemedel i form av djävulsklo som är starkt antiflammatoriskt men är snäll mot hästens mage och tarm.
jag lindar med back on track istället, raka området som det är inflammation så tyget kommer i kontakt med huden.
Men mitt råd är tid, ge de tid till läkning och skynda inte på=) skynda långsamt=)


Tyvärr är det dock ofta så också att orsaken till inflammationen inte går att åtgärda , ex förslitningar, leder som inte fungerar som de ska, pålagringar osv.
Så vila och ge det en massa tid är inte alltid läkningen och steg 1 är ju alltid att leta primär orsak.

En inflammation sitter väl inte alltid bara i en led?

Anledningen till att veterinärer ordinerar vila är ju för att få en ledtråd i hur pass allvarligt eller inte det är. Går det över med lite vila så är det troligtvis bara en väldigt lättsam överansträngning, sträckning eller liknande. De flesta måste jobba med uteslutningsmetoden om man inte kan säga "exakt detta beror det på" på en gång.

Först måste man ju dessutom ta reda på orsaken och sen lägga in vila eller rehabträning. Före det ska ju hästen inte ridas på överhuvudtaget.

Naturläkemedel är inte alltid det bästa heller då det inte finns tillräcklig dokumentation (som troligen är påväg, man vill ju receptbelägga bla) så för fel individ kan man lika gärna dö av det också. Enl mig ett ganska konstigt argument du tar upp - motsätter du dig det en vet skulle ange som lämplig behandling?
Använder själv naturläkemedel (i tron om förebyggande, aldrig som alternativ före det vet säger!) men jag är också fullt medveten om avsaknaden i effekter, påverkan, biverkning, forskning etc så det är helt och hållet på egen risk. Ett läkemdel som ex metacam eller butta har sådant stöd att man vågar ordinera det till andra då man vet om hur det fungerar. Inget läkemedel är helt riskfritt..folk kan ju dö av alvedon. Back on track lär inte heller läka vilken inflammation som helst.

Det som är lämpligast ifråga och vad man ska göra, är att följa veterinärers rekommendation och ordination, inte kludda med så mycket annat på egen hand.

Tycker det var en konstig input i tråden om jag ska vara ärlig..
 
Senast ändrad:
Dessutom är det knappt försvarbart att rehabilitera en häst med en skada man vet om genom naturläkemedel som ingen egentligen har full koll på vad den motverkar, har för effekt på läkning eller inte.
Utan har man en skadad, sjuk eller dålig häst är man skyldig enligt lag att ta den till veterinär för vård och inte försöka läka den själv genom att testa sig fram och denne lär inte säga "testa naturläkemedel för det kanske hjälper"..
De läkemedel som användas inom medicin/vård genomgår en rad stenhårda tester och krav för att vara godkända/rätt att klassas som läkemedel av en anledning.
 
Senast ändrad:
Har man gått så länge som att hästen fått förslitningar har vi lämnat inflammationstadiet för länge och pratar om nått helt annat.
En vanlig inflammation som man uppmärksammar i tid läker till95 alltid ut.Men visst får hästen gå med inflammationen för länge kan de bli permanenta skador som gör att man blir tvungen att avliva hästen om man vill fortsätta rida träna och tävla.
Eller i bästa fall kan hästen klara av lättare skogspromenader då och då i veckan och då kan man sälja för en billig peng.

Men de flesta av oss som har häst vill ju träna och tävla och utvecklas inom den gren man nu valt, och då kan man få ställas inför svåra beslut.

Alla har vi våran tro och får tro på de vi vill, jag har alltid kört på naturläkemedel både till häst och till mig själv och peppa, alltid har de hjälpt mig och min häst så vi sluppit konstgjorda läkemedel.
Kör även på naturläkemedecis så som kotknackning, naprapat, massage, laser akepunktur och andra saker som många anser är humbug.

Men det är ju de som är så fint att man gör ju som man vill och tror på,, jag är ett stort fan av vad naturen ger oss, för 500 år sedan fanns inge butta eller Alvedon, då fick man förlita sig på vad naturen gav en.
 
Har man gått så länge som att hästen fått förslitningar har vi lämnat inflammationstadiet för länge och pratar om nått helt annat.
En vanlig inflammation som man uppmärksammar i tid läker till95 alltid ut.Men visst får hästen gå med inflammationen för länge kan de bli permanenta skador som gör att man blir tvungen att avliva hästen om man vill fortsätta rida träna och tävla.
Eller i bästa fall kan hästen klara av lättare skogspromenader då och då i veckan och då kan man sälja för en billig peng.

Men de flesta av oss som har häst vill ju träna och tävla och utvecklas inom den gren man nu valt, och då kan man få ställas inför svåra beslut.

Alla har vi våran tro och får tro på de vi vill, jag har alltid kört på naturläkemedel både till häst och till mig själv och peppa, alltid har de hjälpt mig och min häst så vi sluppit konstgjorda läkemedel.
Kör även på naturläkemedecis så som kotknackning, naprapat, massage, laser akepunktur och andra saker som många anser är humbug.

Men det är ju de som är så fint att man gör ju som man vill och tror på,, jag är ett stort fan av vad naturen ger oss, för 500 år sedan fanns inge butta eller Alvedon, då fick man förlita sig på vad naturen gav en.

Riktigt så enkel matematik är det inte heller som du utgår från. Djuren kan tyvärr inte prata och det finns mycket du inte kan påverka. En riktigt akut inflammation kan komma mycket plötsligt och måste inte vara ett stadie som varit länge, som man sedan passerat. Ofta märker vi ju inte inflammationen förns den nått ett mer akut läge heller.
Det finns en mycket bra studie att läsa som behandlar olika slags typer i ämnet hovledsinflammation där det finns massor av skillnader, olika stadier och bla finns förslitningar med men ingår ändå i ämnet - sök efter den, för mig var den otroligt intressant.

Jag tex som ska ta bort min häst framöver har inte en aning om vad min häst har varit utsatt för tidigare i hans liv, vilken träning han haft..vad som förorsakat hans förslitningsskada, eller om det rent av bara är en så simpel sak som att åldern tar ut sin rätt..Jag har haft honom i 10 år, han har alltid varit kärnfrisk hur hans hälsa varit tidigare det kan jag aldrig veta med säkerhet. Sen är det jäkligt svårt att märka något hästen inte visar så att börja leta efter något som inte finns känns ganska konstigt.

Det enda jag kan säga är att det troligen inte är hos mig då en överansträngning av den graden han i princip dömdes ut av inte kommer smygandes genom mycket lättsam motion i alla fall..Här har vi en skada som troligtvis hängt med ett tag som ingen kunnat se, som tillslut gjort sitt som ingen kunnat ana eller förebygga i så sent skede eftersom att ett ligament är trasigt och ja, därigenom kommer inflammationen men vi kan inte göra något åt det.
Att ge honom smärtstillande livet ut är inte på fråga, jag får inte heller eftersom att det finns inget som kan reparera skadan, han kommer få återkommande akuta inflammationer senare troligtvis även om han så står i hagen och djur som lider får inte hållas kvar.

Tycker dock fortfarande att det är rätt kasst att säga att lite vila och naturläkemedel, elle rvilket läkemedel som helst alltid är en bra lösning för så är det inte oavsett vad vi själva tror på.
Spec i denna tråd, där varken min eller ts häst fick något lyckligt slut. All vila i världen skulle inte hjälpa.

Jag tycker vissa naturläkemedel eller et/naprapat/massage osv kan vara jättebra som förebyggande..Men det får aldrig ses som alternativet före veterinär/medicinsk vård om hästen är skadad eller dålig eftersom att det är där det finns riktiga underlag och dokumentation för att kunna veta om behandlingen ger önskad effekt mot läkning eller är direkt skadlig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 639
Senast: Takire
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp