Alltid dyster prognos vid hovledsinflammation?

Det syntes inget på vår röntgen heller @Dandylinn
Min häst blev heller inte helt haltfri trots tre olika bedövningar i hovleden. Det hela känns som du säger väldigt diffust. Därför jag funderar på om det har med hennes inåttåning att göra.

Bedövades högre upp med?
Din var ju rejält inkorrekt i bestället - samtidigt så är ju hon van med det och har klarat det bra hittills (väl?). Så det behöver ju inte vara det utlösande *pepp*
 
Börja inte gräva än. Det är inte ovanligt hovledsinfl behöver mer än en behandling för att svara

Nä lite får man ju hoppas men just nu ska jag erkänna att det känns ganska hopplöst. I synnerhet när det är en gammal gubbe som inte går att hålla i stillhet riktigt heller. Så det blir ingen lätt balansgång till att få det att läka heller, vilket jag iof är högst medveten om..för det blir liksom på hans hälsas bekostnad ändå om jag försöker hålla honom i mindre hage tex, han slutar äta eller så står han och hoppar upp och ner betydligt mer än att han springer någon gång under dagen i hagen ist :/
 
Bedövades högre upp med?
Din var ju rejält inkorrekt i bestället - samtidigt så är ju hon van med det och har klarat det bra hittills (väl?). Så det behöver ju inte vara det utlösande *pepp*

Vid första besöket bedövade de strax under kotan. Vid återbesöket på tre olika ställen i hovleden.

Jag vet inte om jag skulle säga att hon klarat sig väl, hon var ofta halt fram hos förra ägaren. Jag har haft henne ett år nu och detta är hennes första hälta sedan jag köpte henne. När jag köpte henne var det aldrig en fråga om OM, utan en fråga om NÄR. Hon var min medryttarhäst och jag köpte henne av kärlek, jag visste vad jag gav mig in i. Det gör det dock inte lättare...
 
Det syntes inget på vår röntgen heller @Dandylinn
Min häst blev heller inte helt haltfri trots tre olika bedövningar i hovleden. Det hela känns som du säger väldigt diffust. Därför jag funderar på om det har med hennes inåttåning att göra.

Spekulerade din vet något särskilt i att man inget fann på röntgen?

För oss så släcktes hältan ut vid bedövningen därav att vet ansåg att hoven var just problemet, när jag började diskutera sekundära problem från början när hon sa att den var låg..så jag får nog lita på det.
Min är även ganska låg i trakterna men har alltid varit så det sa vet inte behövde vara orsaken heller
 
Vid första besöket bedövade de strax under kotan. Vid återbesöket på tre olika ställen i hovleden.

Jag vet inte om jag skulle säga att hon klarat sig väl, hon var ofta halt fram hos förra ägaren. Jag har haft henne ett år nu och detta är hennes första hälta sedan jag köpte henne. När jag köpte henne var det aldrig en fråga om OM, utan en fråga om NÄR. Hon var min medryttarhäst och jag köpte henne av kärlek, jag visste vad jag gav mig in i. Det gör det dock inte lättare...

Men man bedövade inte tex kotan? Tänkte iom att det inte släckte med att bedöva bort hoven
 
Men man bedövade inte tex kotan? Tänkte iom att det inte släckte med att bedöva bort hoven

Jag blir lite osäker, men jag tror hon la den precis under kotan och tyckte då att det var tillräckligt gott resultat för att göra bedömningen att det var där nere någonstans som felet sitter. Sen röntgades det i all oändlighet från alla vinklar, men inga särskilda fynd gjordes. Lite hovbroskförbening, men det visste jag redan. Någon skugga här och något streck där, inget hon tyckte var "av värde".
 
Känns ändå lite underligt att man inte provade att lägga högre upp, det kan ju vara så att ett problem vandrat upp och blivit två, genom felbelastning vid första smärtan t ex.

Nå, det kanske är nästa steg, om det inte blir bra till nästa besök.
 
Jag håller med Lovisaleonora, om hältan inte släcktes när allt under kotan var bedövat innebär ju det endera att det är en "mekanisk" hälta (dvs ej smärtutlöst) eller att man inte hittat alla hältor, alltså det kan finnas två i samma ben som som Lovisaleonora säger.

Så jag skulle vid nästa besök om hästen inte är bra då åtminstone fråga varför de inte bedövat vidare uppåt, just eftersom hältan inte släcktes av att ta bort hoven.
 
Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer för att sedan dömas ut. Det är min största mardröm, men min magkänsla säger mig att det är precis så det kommer bli för oss. :(

Min tant är 16år gammal. Hon är väldigt inåttåad (såpass att det var svårt att röntga pga de fick inte benet att vara tillräckligt rakt) och har därför ett väldigt "stört" rörelsemönster. Hon har en historik av hältor fram, jag vet dock inte om hon haft just hovledsinflammation tidigare. Hon har även lindrig hovbroskförbening (jag vet att det inte behöver "betyda" något, men det är ändå en del i hennes sjukdomshistoria).
För fyra veckor sedan blev hon halt. På klinik visade hon inget mer vid böjprov, men på böjt spår. Röntgades i all oändlighet. Ordinerades vila och promenader. I måndags var vi på återbesök och då var hon bättre men fortfarande halt. Efter ett flertal bedövningar sprutades hon med kortison och tuppkam.

Hon har under det 1,5 året jag känt henne alltid haft svårt att balansera sig i ridningen och går lätt på bogarna. Det tog flera månader av träning för instruktör 1-2 gånger i veckan för mig att ens hitta knapparna till hennes takt. Hon har under den här tiden också haft svårt att galoppera och bryter till trav. Jag har tänkt att hon inte varit stark nog, men efter 1,5 års välplanerad, varierad ridning borde hon orka galoppera mer än ett varv på fyrkanten. Min medryttare har hoppat henne en del, vilket hon älskar, och då blir hon pigg och stark, men klarar ändå inte att hålla galoppen. Någon vecka eller så innan hon blev halt nu var de iväg på hopptävling, och då bokstavligt talat gick hon igenom hindren. Flera gånger. Hon tvärnitade inte, hoppade inte åt sidan, hon hoppade inte alls utan gick rätt igenom. Jag borde ha fattat redan då att något var fel, och kanske gjorde jag det. Jag tyckte inte att det kändes normalt, för hon är en sådan häst som hoppar allt i alla lägen. Vid longeringen på kliniken (jag longerar inte så ofta hemma) var hon ovillig att springa i vänster varv och försökte byta till höger. Hon har knakande leder och är ganska stel överlag. När vår hovslagare skulle slå på nya skor när hon stått i sjukhage en vecka bara var det enormt stor skillnad mot hur hon brukar vara. Han fick pausa emellanåt eftersom hon inte klarade av att stå i den ställningen. Hon är i vanliga fall pigg och glad, men har blivit en riktig suris nu. Hon har också börjat stegra och bete sig när vi är ute och promenerar.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, känner bara att jag måste skriva av mig. Vad tror ni om hennes chanser? Är det dömt att misslyckas? Jag vill som sagt inte hålla på att behandla i all evighet om prognosen ser dålig ut, det känns inte respektfullt mot henne. Samtidigt vill jag inte förlora min bästa vän. Jag vet att jag kanske överreagerar, hon har bara varit halt i fyra veckor och sprutats en gång (kortison+tuppkam), men jag känner mig så himla ledsen. :(

Kanske någon har en solskenshistoria att dela med sig av? Som för att ge lite pepp.

Min vän behandlade sin häst i hovleden och det gick bra. Hästen blev helt återställd efter två behandlingar och konvalicent-ridning/rehabilitering.

Med tanke på att din är väldigt inåttåad och verkar ha haft mycket problem med det säger min spontana känsla att det inte kommer vara sista gången hon kommer bli behandlad och ha ont. Ni verkar tyvärr inte ha oddsen på er sida. :( -Jag kan ha fel! men just nu är iaf inte jag helt övertygad; efter att ha läst din historia.
 
Angående att vet. säger att hältan sitter lågt och därmed inte vill utreda om det är sekundärskada eller inte;
Klart hältan sitter lågt eftersom det är långt ner i benet det gör ont. Så var det även på våran! Enbart hälta på fram, reaktioner vid lågt böjprov. Inga tankar på att det kan sitta någon annanstans, hältan försvann ju när lederna (Kot och hovled) bedövades.
MEN det verkligen problemet var låsningen i korset, något han inte visade och som ingen vet. nämnde eftersom hältan satt lågt i fram..

Bara en tanke till er alla ..
Min erfarenhet.
 
Angående att vet. säger att hältan sitter lågt och därmed inte vill utreda om det är sekundärskada eller inte;
Klart hältan sitter lågt eftersom det är långt ner i benet det gör ont. Så var det även på våran! Enbart hälta på fram, reaktioner vid lågt böjprov. Inga tankar på att det kan sitta någon annanstans, hältan försvann ju när lederna (Kot och hovled) bedövades.
MEN det verkligen problemet var låsningen i korset, något han inte visade och som ingen vet. nämnde eftersom hältan satt lågt i fram..

Bara en tanke till er alla ..
Min erfarenhet.

Jag för ständigt dialog med min ET så att det inte är muskulära problem, låsningar tex och tanken är väl att han ska komma ut en vända också.
Tar alltid ut honom parallellt som hästen vetcheckas om det är nåt mysko och det är aldrig fel med andra åsikter.

Min vetetrinär har aldrig sagt att denne inte vill utreda för ev sekundära problem men att hon koncentrerar sig mot hoven och spec när det var så uppenbart att hältan försvann iom bedövningen. I det fallet kan jag ändå lite hålla med henne för det primära problemet skulle fortfarande finnas kvar men utan reaktion efter bedövningen i hoven och ingen annan reaktion vid övrig palpation så ja..då lutar det kanske mot att felet kanske sitter där.

Men jag håller med dig, sekundära problem är nåt man ska tänka på för i många fall är det just så att det är det man utrett i stället för det primära.
 
Håller med, det måste ju ske en utredning med viss systematik. Om problemen sedan återkommer, får man leta efter andra förutsättningar som ger problemen. T ex längre upp.

Men prio 1 måste vara att få hästen hältfri, och sedan utvärdera.
 
@Dandylinn Finns det dessutom ingen annan reaktion kvar när man bedövat bort ett ställe, så är det ju ganska omöjligt att gå vidare, då finns ju inget där och då kvar att hitta så att säga. Man kan ju inte bedöva bort en sekundärhälta som inte syns liksom.
 
ztsu!
Det som jag skulle kunna tänka mig som en del av problemet är att hästen på bilderna ser ut att vara ordentligt inåt fram, som du själv är inne på. Men eftersom hon är lindad på alla bilderna går det inte att se var vridningen sitter. Om det är hela benet eller om den sitter under knäet någonstans.
 
Nä lite får man ju hoppas men just nu ska jag erkänna att det känns ganska hopplöst. I synnerhet när det är en gammal gubbe som inte går att hålla i stillhet riktigt heller. Så det blir ingen lätt balansgång till att få det att läka heller, vilket jag iof är högst medveten om..för det blir liksom på hans hälsas bekostnad ändå om jag försöker hålla honom i mindre hage tex, han slutar äta eller så står han och hoppar upp och ner betydligt mer än att han springer någon gång under dagen i hagen ist :/

Ang det här med sjukhage. Min häst var vid ett tillfälle ordinerad två månaders boxvila eller sjukhage. Det gick bra första månaden men sen slutade hon äta och mådde psykiskt extremt dåligt och slutade äta, började springa runt och väva alldeles skogstokig!
Tillsammans med veterinären tog vi då beslutet att det var bättre att hon stod i en fortfarande ganska liten hage men den var tillräckligt stor för att hon skulle kunna ha sällskap i. Efter den flytten blev hon mycket lugnare och rörde betydligt mindre på sig än vad hon gjorde i sjukhagen/boxen. Det funkade för henne men det är ju inte säkert att det funkar för alla hästar.
Nu har jag själv ingen erfarenhet av hovledsinflamationer men det kanske kan vara värt att diskutera med veterinären om det kan vara ett alternativ?
 
Nu har jag själv ingen erfarenhet av hovledsinflamationer men det kanske kan vara värt att diskutera med veterinären om det kan vara ett alternativ?

Veterinären sa en sjukruta i storlek av en box. Jag sa redan då att det går inte, för då kommer han hoppa upp och ner hela dagarna i ända eller att han spränger den.
Jag tror och antar att rekommendationen är så liten yta som möjligt för läkningen och daglig promenad för hand i rehabilitering.

Jag gjorde som du beskrivit, en mindre hage i befintlig hage lite större altså men inte ens det fungerade utan då tog jag beslutet att låta honom gå som vanligt när han stått där och härdat i 2 veckor. Han får gå där han håller sig som lugnast helt enkelt och då tar jag hellre att han springer någon gång rakt fram en gång om dagen än att han hoppar upp och ner, eller springer runt samt slutar äta.

Vet höll med mig, det är inte optimalt men det är bättre än att hästen står och gör en massa statiska rörelser iom att tanken är att hästen ska hålla sig lugn.
 
ztsu!
Det som jag skulle kunna tänka mig som en del av problemet är att hästen på bilderna ser ut att vara ordentligt inåt fram, som du själv är inne på. Men eftersom hon är lindad på alla bilderna går det inte att se var vridningen sitter. Om det är hela benet eller om den sitter under knäet någonstans.

benstallning02_5356b79e2a6b228e513c8a52.jpg


Hittade en bild tagen framifrån utan varken benskydd eller lindor.
 
Om hon inte är haltfri vid återbesöket nästa vecka skall jag precis som några av er redan påpekat fråga om det inte kan vara så att det trots allt sitter högre upp. Det känns liksom inte riktigt rätt att hältan inte släcktes till 100%. Med tre bedövningar tycker man ju att den borde ha gjort det, om det sitter i hovleden. Eller?
 
Jag har svårt att se på bilder men jag tycker det ser ut som om hon problem med sin benställning. Hon ser i mina ögon ut att vara parallell förskjuten i bägge fram men jag kan inte se riktigt var vridningen sitter som gör att hon blir inåt med hovarna. Möjligen att den sitter i knäet och då är det inte alls bra.
För att en vridning inåt eller utåt ska vara mer ett skönhetsfel än ett ev problem ska hela benet vara vridet. Men om vridningen kommer någonstans på benet så kan det påverka hållbarheten på hästen.
 
Om jag förstod det rätt så var hästen ohalt vid böjprov? Halt i bägge varv? Hur ser den ut på rakt spår, ohalt?

Undrar lite om hovbroskförbeningen, har du sett plåtarna på detta? Nya plåtar på det? Var det jämnt på bägge benen? Lika mkt på bägge sidorna?

Frågar därför min äldre häst upptäcktes för några år sedan hovbroskförbening.

Ang hovledsinflammation så har jag tyvärr förlorat min bästa vän för ett halv år sedan efter 11mån kämpande :(
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 621
Senast: Takire
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp