Bukefalos 28 år!

Alltid skrivet kontrakt

Ela66

Trådstartare
Vill bara påminna om hur viktigt det är att ha ett skrivet kontrakt. Har haft ett muntligt kontrakt med en av hyresgästerna. Vänner som jag känner och litar på. Vi har dessutom gått igenom allt som ska stå i kontraktet punkt för punkt och varit helt överens. Nu meddelade de idag att hästen kommer att flytta om 4 dagar. Bara sådär. Vi har ett flertal projekt planerade att göra tillsammans. De skulle ta hand om stallet när jag åker till Göteborg.mm. Nu finns inte detta längre. Att vi gått igenom kontraktet påstår de inte är sant. Jag är så besviken och ledsen. Jag vet att man alltid ska skriva, men jag trodde inte det skulle vara bråttom eftersom jag känner dem så väl och vi var helt överens. Hur kan man göra så? Där fick jag för att jag litade på dem. (mitt dumma godtrogna nöt) Själv skulle jag inte ha samvete att göra så. Men..... människor är olika.
Skriv alltid
 
Sv: Alltid skrivet kontrakt

Ett skrivet kontrakt hade antagligen inte ändrat någonting i sak, vill dom dra så gör dom det, hur många kontrakt det än finns.
 
Sv: Alltid skrivet kontrakt

Ett skrivet kontrakt hade antagligen inte ändrat någonting i sak, vill dom dra så gör dom det, hur många kontrakt det än finns.

Jag är benägen att hålla med. Kan man lämna sin vän i sticket och dessutom ljuga samma person rakt i ansiktet så bryr man sig nog inte så mycket om ett skrivet kontrakt. Hoppas det ordnar sig för dig och glöm inte - Du har inget att skämmas för:bow:
 
Sv: Alltid skrivet kontrakt

Men ett påskrivet kontrakt kan man inte svära sig fri från. Jag kunde i det läget tex skickat en räkning på de månader som inte betalats. En sådan räkning går till kronofogden om det inte belalas. Det vill nog de flesta slippa. Man kan ju bevisa vad som är överenskommet med ett skrivet kontrakt. Jag kan inte bevisa ett smack just nu.
I och för sig så är inte det huvudsaket egentligen. Det jag är mest besviken över är att de inte har några moraliska betänkligheter att göra så här. Jag har ställt upp dygnet runt för deras häst, hjälp till med det mesta och skött om skador, haft lektioner gratis mm och så får jag det här rätt upp i ansiktet. Det fattar jag inte att de har samvete att göra. DET gör ont. Vilket tack liksom.:crazy:
Men har man inte ett sådant samvete kunde man åtminstonde ha hyfs nog att göra som det är uppgjort.
Jag hoppas jag hittar någon annan som vill ha stallplats nu bara.
 
Sv: Alltid skrivet kontrakt

Självklart hade ett kontrakt gjort skillnad, ivarje fall på de ansvar som din vän har/hade gentemot dig. Du har ett bättre underlag för dina krav, det är alltid knepigare utan.
 
Sv: Alltid skrivet kontrakt

Fast har du ett muntligt avtal på tex en stallhyra som dem inte betalar så kan du kontakta kronofogden trots att du inte har kontrakt. Jag har just nu ett ärende hos KM pga en hyresgäst som flyttade sin häst utan att betala stallhyran. Fick hjälp här på Buke med hur jag skulle gå til väga. Ska se om jag hittar min tråd så kan du läsa i den.
 
Sv: Alltid skrivet kontrakt

Det är i och för sig väldigt bra att man kan ta strid även om ett muntligt avtal. Men hur 17 ska du kunna bevisa något? Har du vittnen som hört ert avtal går det ju men annars?
Jag tror inte jag har lust att ställa till något sådant ändå. De har varit exemplariska hyresgästen hela tiden förutom att det fick ett tråkigt slut då. De har ställt upp på allt. Hjälp till att bygga hage, fodrat och släppt in när de varit där för att jag inte ska behöva gå ut. De har kommit med mängder av ideer och alltid trevliga och som jag uppfattat pålitliga. Hyran har alltid kommit in på kontot i tid och likaså hö och ströbetalningar. Har inte kunnat klaga på någonting faktiskt. Det är väl därför det känns extra mycket när de gör så här. Det borde finnas en moralisk tanke tycker jag. Tänk om jag sagt till dem plötsligt att "om 4 dagar ska er häst vara ute ut boxen" De hävdar ju stenhårt att de inte har någon uppsägningstid. Då borde de vara beredda på att en stallägare skulle kunna göra något sådant. Det tror jag ärligt talat inte de varit. Så skulle jag aldrig kunna göra, men så kunde de uppenbarligen göra mot mig. Jag tycker man ska ge samma respekt som man möts av. Ömsesidig respekt.
De förlorar så mycket annat på flytten att jag tror de ångrar sig mer än en gång. Men då får de allt stå sitt kast.
 
Sv: Alltid skrivet kontrakt

Men ett påskrivet kontrakt kan man inte svära sig fri från. Jag kunde i det läget tex skickat en räkning på de månader som inte betalats. En sådan räkning går till kronofogden om det inte belalas. Det vill nog de flesta slippa. Man kan ju bevisa vad som är överenskommet med ett skrivet kontrakt. Jag kan inte bevisa ett smack just nu.
I och för sig så är inte det huvudsaket egentligen. Det jag är mest besviken över är att de inte har några moraliska betänkligheter att göra så här. Jag har ställt upp dygnet runt för deras häst, hjälp till med det mesta och skött om skador, haft lektioner gratis mm och så får jag det här rätt upp i ansiktet. Det fattar jag inte att de har samvete att göra. DET gör ont. Vilket tack liksom.:crazy:
Men har man inte ett sådant samvete kunde man åtminstonde ha hyfs nog att göra som det är uppgjort.
Jag hoppas jag hittar någon annan som vill ha stallplats nu bara.

Jag uppfattade den meningen osm att de inte betalat stallhyran som de skulle. Då hade du kunnat ta det till kronofogden oavsett om du har kontrakt eler inte.

Jag för min del kan bevisa genom att hon tidigare månader fört över pengar till mitt konto samt att mina andra hyresgästen kan gå i god för när hon flyttade samt hur betalningen fungerar.
 
Sv: Alltid skrivet kontrakt

De har betalt hyran för december, men vill inte betala för ´januari och februari, alltså månaderna i uppsägningstiden.
 
Sv: Alltid skrivet kontrakt

I mitt fall så stod hästen kvar här under uppsägningstiden men hon valde ändå att inte betala:crazy:.

Du kan säkert ta det via KFM ändå. Ring och prata med dem, dem har varit mycket vänliga och hjälpsamma mot mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 566
Senast: Skye
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 597
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp