alltså allvarligt!! (bomlösa sadlar)

Sv: alltså allvarligt!! (bomlösa sadlar)

Om du hade haft en lite mer ödmjuk framtoning och inte varit närmast aggressiv i dina inlägg, hade du säkert fått fler svar...

Kan inte säga att min sadel är så ful, ser ut som vanlig, engelsk dressyrsadel. Går man nära ser man dock att bossorna är ersatta av paneler som sitter fast med kardborre. Det behövs således ingen specialpad.

2008_04200061mindre.JPG

nä det är ju sådan som din som jag tycker är fin. :) vad har du för sadel?? den var ju skitsnygg! :love:

Senast ändrad:

det är efter att jag får en föreläsning om att jag ska läsa på bättre som jag blir irriterad. varför ska man läsa på för att få ställa en fråga? helt twistat!

En Star Trekk dressage close contact (ver.2). :) Har haft den i ca 2,5 år och än så länge är jag nöjd!

okej. så det var typ en sån som jag la in i början då. jättefin verkligen!

en fråga - kan man ha en bomlös sadel på vilken rygg som helst? alltså sådana som din som ser klassiska ut. eller finns det olika vidder på "bomen" på dem med? eller kan man ta en bomlös (ta din till exempel) och lägga på ett fullblod med megamanke och i nästa stund lägga på en fjording utan manke? :)

Vad som är fult och fint ligger ingen annan stans än i betraktarens öga kom ihåg det.
Jag tycker tex INTE att bladsadlarna är speciellt fula och dom är sjukt skön att rida ut på.

Jag väljer inte en sadel utefter dess utseende så ytlig är jag inte.
Utan den ska passa hästen och mig sen får den vara ful eller ifn det kvittar.

Jag tyckt allt att du gick hårt ut redan i första inlägget, och då är det ju kanske inte så konstigt att du får sådana svar tillbaka. Nåja, jag ska inte fortsätta tjata om detta, det var bara en reflektion eftersom du reagerade på att du inte fick några vettiga svar.

och jag väljer en sadel som passar hästen och mig OCH som jag tycker är snygg ;)

Alla bomlösa passar inte alla hästar. Alla hästar kan inte ha bomlöst.
Det finns ju numera många olika modeller av bomlöst.
En del är platta undertill och behöver en pad som ger ryggradsfrihet och som hjälper till att fördela trycket. De flesta har ilägg av ett material som kan jämföras med tempur-madrass.
Sen finns det bomlösa som har paneler eller bossor undertill precis som en "vanlig" sadel. Några sitter fast med kardborr och kan justeras efter hästen.
Många bomlösa har utbytbart frambom (pommel). Så man kan justera sadeln efter hästens bredd.
Vissa bomlösa är i stort sätt platta i sitsen, inte uppbyggda.
Andra är som en engelsk bomsadel eller som en westernsadel.

Beroende på hästens rygg så passar olika modeller.
De som du tycker är "sjukt fula", "skulle aldrig i livet skaffa en sån", "så jäkla fula", "sadlar tagna ut star wars ", "se ut som jag vet inte vad" osv
De sadlarna ligger oftast inte bra på hästar med mycket manke. Där är det svårt att få mankfrihet.

Sen måste jag fråga "jahaa?? jag vill inte ha en bomlös så varför ska jag forska i dem" sen "jag frågade ju för att jag INTE VET och för att jag ville LÄRA MIG"
Hur ska man veta vad du vill?:eek:

Mitt tips är att söka i de hundratals trådar som redan finns om bomlösa.
// Linda

Fult är megadjupa dressyrsadlar med gigantiska knästöd.
Det sitter i betraktarens öga vad som är fult eller snyggt, ofta förknippat med vad som är inne just nu.
Det finns snygga sadlar oavsett bom eller inte och tvärtom.

Liknande trådar

Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 640
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 706
Senast: HannaZ
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga... 2
Svar
24
· Visningar
2 547
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
977
Senast: LinnK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka