Alltså det här med katthem, känner mig kluven

Ja, att huskattsungar säljs för mer nuförtiden är jag med på, men det går inte att göra en koppling till katthemmens verksamhet utan statistik. Ja, huskattsungar säljs dyrare. Ja, du valde att köpa kattunge istället för att ta en omplacering. Ja, många katthem är problematiska i hur de hanterar möjliga adoptörer. Men correlation is not causation, som det så fint heter. Du kan inte lägga skuld på katthemmen, för det finns varken statistik eller bevisade samband. Det kan vara (och är troligtvis) många fler faktorer inblandade, t.ex. att de flesta ändå ser på (åtminstone vissa) katter som mer statusdjur; det ska vara lite ras i dem, långhåriga eller nåt kul utseende, och de behandlas ändå ofta bättre än de sommarkatter och "bor ute men kommer in ibland, och oj, katten försvann vi skaffar kanske en ny"-katter som var vanligare när jag växte upp.
Jag har inte hävdar att det jag säger är en sanning. Detta är väl ett diskussionsforum? Ska vi ha statistikt underlag på allt vi skriver så blir det rätt tråkigt 🤪
 
Katter som klampar?! 😂 Hade du köpt lejon på svarta marknaden eller?

En trekilos burma kan låta som en flock elefanter när hon är på det humöret :crazy: att hoppa rakt ner och landa med ett KLONK så det måste göra ont i tassarna har jag svårt att första att hon gör om. Däremot är det bättre än när hon landar på mig (hur en trekiloskatt kan kännas som en 20 kg katt är också ett mysterium) för att sedan studsa vidare. Ta sats för att hoppa vidare med alla sina vassa bakklor - hon är liiite svår att klippa - inkörda i mig är inte alltid underbart om vi säger så.
 
Jag har inte hävdar att det jag säger är en sanning. Detta är väl ett diskussionsforum? Ska vi ha statistikt underlag på allt vi skriver så blir det rätt tråkigt 🤪
Ja, ett diskussionsforum, och därför diskuterar jag genom att skriva vad jag tänker kring ämnet. Och jag tänker att utan statistik eller studier av människors attityder till katter så måste vi vara försiktiga med att dra slutsatser om tendenser och vems "fel" det ena eller det andra är.
 
Ja, ett diskussionsforum, och därför diskuterar jag genom att skriva vad jag tänker kring ämnet. Och jag tänker att utan statistik eller studier av människors attityder till katter så måste vi vara försiktiga med att dra slutsatser om tendenser och vems "fel" det ena eller det andra är.
Tyckte mer du talade om för mig att jag tyckte fel....
 
Det låter sunt 👍🏼 Så länge djuren inte far illa så får man ju såklart göra som man vill men jag förstår inte riktigt varför många prompt ska ha katterna inne men skriker i högan sky när hästen kommer in från hagen före 22.... Varken katter eller hästar är väl skapta för att leva inomhus tänker jag.

Fast motsvarigheten till att släppa katten lös utan uppsikt är inte att låta hästen vara i hagen. Motsvarigheten skulle vara att släppa hästen helt lös utan inhägnad. Bygg en inhägnad till katten så kan vi börja prata om liknelsen med hästens hagtid.
 
Om du tycker (hävdar, säger, tror, anser etc) att det är katthemmens fel att folk tar mer betalt för huskattsungar nuförtiden så ja, då tycker jag att du har fel. Att inte alla håller med dig får du nog tåla på ett diskussionsforum.
Det har jag heller aldrig hävdat. Du verkar ha missförstått vad mitt ursprungliga inlägg handlade om
 
Fast motsvarigheten till att släppa katten lös utan uppsikt är inte att låta hästen vara i hagen. Motsvarigheten skulle vara att släppa hästen helt lös utan inhägnad. Bygg en inhägnad till katten så kan vi börja prata om liknelsen med hästens hagtid.
Nej jag håller med om det är svårt att jämföra men faktum kvarstår att det inte är naturligt för en katt att leva sitt liv i en lägenhet
 
Tyckte mer du talade om för mig att jag tyckte fel....

Det har jag heller aldrig hävdat. Du verkar ha missförstått vad mitt ursprungliga inlägg handlade om

Tycker du eller tycker du inte att katthemmens bristande kvalitet är en orsak till att fler säljer sina huskattsungar för 3000-5000 istället för 300-500 som var vanligt för bara några år sedan? För visst fanns det massor med folk som tog kullar på sina huskatter då med, även om det kanske var en annan kultur kring det.
 
Det är inte naturligt för en häst att vara i en hage eller box. Det är inte naturligt för en hund att ha koppel på sig.
Nej och därför ska vi sträva efter att göra livet så naturligt som möjligt för alla djur, oavsett art.
 
Tycker du eller tycker du inte att katthemmens bristande kvalitet är en orsak till att fler säljer sina huskattsungar för 3000-5000 istället för 300-500 som var vanligt för bara några år sedan? För visst fanns det massor med folk som tog kullar på sina huskatter då med, även om det kanske var en annan kultur kring det.
Jag tycker varken det ena eller det andra. Jag funderar på om det kan ha ett samband och undrar om fler upplevt samma problematik.
 
Jag tycker varken det ena eller det andra. Jag funderar på om det kan ha ett samband och undrar om fler upplevt samma problematik.
Och jag svarade att jag inte tror att det finns något direkt samband, att jag tror att du tänkt i de banorna eftersom det är din personliga erfarenhet, att min personliga erfarenhet är en annan, men att jag håller med om att det finns ett problem med hur vissa katthem driver sin verksamhet.

Nej och därför ska vi sträva efter att göra livet så naturligt som möjligt för alla djur, oavsett art.
Naturligt är inte automatiskt lika med bättre. Ska du hålla dina djur så naturligt som möjligt bör du också sluta med att ta dem till veterinär, sluta vaccinera dem, sluta utfodra dem, sluta rida hästarna och kanske framför allt inte ens ha häst eftersom de inte hör hemma i naturen här.
 
Just nu finns det 13 katter som söker hem (eller stödhem) akut på den organisationen som jag adopterade fråns hemsida. Plus en massa andra katter där läget inte är akut.
 
Och jag svarade att jag inte tror att det finns något direkt samband, att jag tror att du tänkt i de banorna eftersom det är din personliga erfarenhet, att min personliga erfarenhet är en annan, men att jag håller med om att det finns ett problem med hur vissa katthem driver sin verksamhet.


Naturligt är inte automatiskt lika med bättre. Ska du hålla dina djur så naturligt som möjligt bör du också sluta med att ta dem till veterinär, sluta vaccinera dem, sluta utfodra dem, sluta rida hästarna och kanske framför allt inte ens ha häst eftersom de inte hör hemma i naturen här.
Den diskussionen orkar jag faktiskt inte ta här
 
Jag har både bra och sämre erfarenheter av katthem. Tänkte ta hand om en av alla dessa kattungar där ute, via ett katthem. Men nej, de ville inte ha med mig att göra, hen var säkert mycket trött på alla okunniga människor som bara ska ha en "corona-katt", och så råkade jag ut för det värsta måndagshumöret typ. Blev anklagad för att enbart välja katt efter utseende för jag råkade svara på en bild på någon grå, långhårig katt (där även temperamentet var beskrivet..). Lägg ut katterna utan bild då. Jag var inte på något vis låst på kattungen på bild, varken irl eller i den ingående texten jag skrev om hemmet vi har att erbjuda.
Hen var så innerligt trött på alla som väljer katt utifrån bild, ingen ville ha en svart katt, en korthårig katt etc.
Och det måste jag förstå (jo, jag förstår ju det) och har jag inte närmre till det eller det katthemmet i stället? (Nej, det är exakt lika långt till båda städerna härifrån). Hen verkade även tycka jag bodde för långt bort för hembesök (vilket är ok. Men är man så överbelamrad med katter som de dagligen skriver på fb-sidan så kanske, kanske man borde glädjas åt när kattkunnigt folk vill ta hand om en katt.
Är inte otrevlig, säger bara sanningen, blev sista ordet i konversationen. Jo, men man kan ju uttrycka sanningen på lite olika sätt kan man tycka.. Samt låta bli att krydda meddelandena med diverse emojis med himlande ögon etc. Detta var direkt otrevligt och personangrepp vilket är mycket tråkigt. Utan att skryta så dissade hen ett väldigt bra hem.
Och de omplacerar absolut inte en ensam kattunge, det är ok. Om man uttrycker det i normal "samtalston" och inser att det inte står skrivet någonstans alls utan det fick jag först veta i konversationen. Har redan två vuxna katter så kunde bara ta en unge.
Ja, jag köpte en katt på blocket för ett par tusenlappar cirka. En svart, korthårig hane från en supertrevlig familj några byar bort. Blev toppen det med.
Jag erkänner direkt att jag vill ha en fin katt!
 
Men det är okej att den lever sitt liv i hus? :D Har en villa med fyra innekatter, på vilket sätt är det onaturligt?
På samma sätt som att det är onaturligt för en häst att bo i ett stall 🤷🏻‍♀️ Men djur är anpassningsbara och kan ha ett bra liv ändå, vilket är tur för oss som gärna vill ha våra husdjur omkring oss. Det jag vänder mig emot är dom som påstår att det enda rätta för en katt är att bo inomhus.
 
På samma sätt som att det är onaturligt för en häst att bo i ett stall 🤷🏻‍♀️ Men djur är anpassningsbara och kan ha ett bra liv ändå, vilket är tur för oss som gärna vill ha våra husdjur omkring oss. Det jag vänder mig emot är dom som påstår att det enda rätta för en katt är att bo inomhus.

Eller vara ute under uppsikt. Dvs i koppel eller inhägnad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp