Allvarliga problem

Tuggsäkra koppel kan nog köpas på nästan vilken välsorterad djurbutik som helst, och munkorgen bör passas in så att den sitter bra... sedan måste man träna och träna tills hunden är bekväm med den innan man låter den sitta på en längre stund. Jag skulle inte bli förvånad om han har dåliga erfarenheter av dem.
Det ska jag kika efter i djuraffären, tack! Ja vi vet ju tyvärr inte så mycket om hans bakgrund mer än det Hundar Utan Hem berättat för oss och det kanske inte är helt sanningsenligt heller.
 
Då har ni haft honom sedan han var valp med andra ord? Då tror jag inte riktigt på dåliga erfarenheter med munkorg och liknande. Eventuellt kan en transport vara skrämmande för en valp, men om problemen med bil och lastbil uppstått ganska nyligen (?) skulle jag söka andra orsaker.
Ja han var sex månader när han kom till oss. Nej dessa problem har vi haft sen vi fick honom.
 
Går det att lyfta ut honom från buren istället för att han ska hoppa själv?

Hopp från bilen när musklerna är kalla (ouppvärmda) är slitsamt och om hunden t.ex har ryggproblem kan det göra rejält ont.

Skulle också besöka veterinär i syfte att utreda ev smärta. Möjligen diskutera med veterinären om hen tycker att ortoped behövs och finns tillgänglig.
 
Går det att lyfta ut honom från buren istället för att han ska hoppa själv?

Hopp från bilen när musklerna är kalla (ouppvärmda) är slitsamt och om hunden t.ex har ryggproblem kan det göra rejält ont.

Skulle också besöka veterinär i syfte att utreda ev smärta. Möjligen diskutera med veterinären om hen tycker att ortoped behövs och finns tillgänglig.
Ja om han inte blir arg vilket han oftast blir. Jag har lagt märke till att han oftast reagerar som han gör när han ska ur bilen hemma men är vi på andra ställen är det inga problem. Det var första gången han reagerade aggressivt på ett annat ställe nu i helgen när han skulle ur buren, det har inte hänt tidigare.

Jag ska kika på det, tack!
 
Kan du ta ut buren ur bilen och ställa upp hemma, öppna upp både fram och evakueringslucka så det blir en ”tunnel”?
Då kan du träna honom att gå igenom buren kanske med hjälp av godis eller leksak. Gör många upprepningar varje dag, så det blir en helt vanlig, naturlig sak för honom att göra dvs gå in och ut buren. Så småningom går det kanske att stänga till ena luckan och öva på att gå in och ur bara genom ena dörren. Upprepa igen tills det nästan blir tråkigt.
Sedna öva på att ha buren stängd innan han får gå ut. Därefter göra samma sak i bilen.
 
Kan det vara själva bilåkningen som orsakar smärta eller stress? Att han behöver parera på ett sätt han får ont av, eller bara att han blir stressad av att åka och därför agerar ut det på dig i samband med att han blir trängd vid fordonet?
 
andra gånger blir han vansinnig och biter mig vilket resulterat i fula sår.
Jag hade avlivat.
Det ska vara roligt och mysigt att ha hund och det låter det ju inte som det varit nånsin med denna hund som har starkt resursförsvar och imho uppvisar dåligt psyke iom blir rabiat och hugger rejält för "skitsaker".

Jag har haft funderingar på att låta en veterinär röntga honom, lagt märke till att han ligger med bakbenen rakt ut/bakåt. Hört att det kan ge problem när han blir äldre men huruvida det stämmer vet jag inte.
Det är väldigt vanligt att hundar ligger med bakbenen så, så att det indikerar/ger problem i framtiden stämmer inte.

‐---------

Jag förstår att man vill hitta något att skylla på, för finns en orsak kan det finnas hopp om bättring, men hunden är ju undersökt av veterinär och befunnits vara ua, rent fysiskt så att försöka skylla beteendet på smärta funkar liksom inte.

Ibland är det faktiskt så "enkelt" att hundar som beter sig såhär är mentalt skräp. Tyvärr.
 
Bilburen låter som om han vaktar den.
Som andra är inne på låt ett koppel sitta på, kedja och karbinhake går att köpa i byggaffärer i metervara.
Försök distrahera när du öppnar så att det är hysteriskt roligt att ta sig ur buren, boll pipleksak eller annat älskar.

Lyftet in i lastbilen är värre - bärbar bur som lyfts in? Men den måste han ju ur
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
699
Senast: Emmi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 198
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 668
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 893
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp