Almighty Bukedoktor

Jo. piriformissyndrom är ju också en sådan där diagnos som verkar ha dykt upp allteftersom. Och som kunniga sjukgymnaster verkar kunna hjälpa till en hel del med. Och i litteraturen beskrivs ju att det opereras ibland.

Håller med: oftast mekaniskt i kläm, antagligen rätt sällan inflammation. Tänkte bara att du kunde veta något som jag inte vet (gör du säkert).

Operera piriformissyndrom?
DET måste vara en sista utväg.
 
Ja, där finns en smärta. Inte samma sorts smärta. Det tar emot och smärtar vid utåtrotation. Men detta kan jag hantera. Jag tänjer och tränar där för utökad tålighet och eller så skiter jag i att använda benet åt det hållet, beroende vad jag orkar just då.


Så uppfattade jag också ortopeds 1 uttalande.

Gällande symtomen vid impingement så är det snarare inåtrotation och flexion som är de rörelser som ger flest patienter smärta och rörelseinskränkning, av förklarliga skäl med tanke på vad själva diagnosen innebär.
 
Helt omöjligt att göra någon bedömning av ditt fall utan en undersökning. MEN impingement i höftleden (femuroacetabulartimpingement = FAI) kan absolut ge de symtom som du beskriver och låsningar/knäppningar i ljumsken kan ofta bero på trasigt labrum. Labrumskador syns inte på slätröntgen men är oftast alltid närvarande vid FAI. För att diagnosticera FAI skall just detta stå som frågeställning vid en röntgen och inkluderar två bilder som är tagna i rätt vinkel enligt följande:
En frontal (rakt ovanifrån) bild av bäckenet och en sidobild av höften. Bäckenbild i neutral rotation, definieras av att spetsen på svanskotan (coccyx) pekar mot övre delen av symfysen och där avståndet mellan symfysen och svanskotan ska vara 3,2 cm hos män och 4,7 cm hos kvinnor. Detta för att undvika att bedöma en bild där bäckenet är tippat anteriort (framåt).

Intressant. Ska slå upp alla ord och företeelser så jag får en korrekt översättning. ;-)

Knäpper det mer på utsidan av höften så är det mer troligt att det är det som Cilla nämnde ovan, snapping hip. I och med de ryggbesvär som du beskrivit inledningsvis så behöver man ju verkligen göra en ordentlig undersökning för att utreda vad som är ryggsmärta respektive ev. höftsmärta och vad det ev. beror på.

Mest likt var Internel Snapping Hip. Förutom smärtan då, där jag uppfattade det som smärtan var närvarande nästan hela tiden. Och jag hör inget knäpp, eller gör jag, upplever det mer som ett snäpp. Men allting är relativt.

Hur gammal är du?
I och med att de verkar ha artrosförändringar så tippar jag på att du inte är i 20-30 årsåldern iaf.

De höftartroskopier som görs nu är en relativt ny metod som inte har jättemycket forskning. Ju äldre man blir desto mindre benägna brukar de vilja vara att gå in och göra en operation men jag ser allt oftare 50-åringar som kommer för postoperativ rehab. Om det är bra eller dåligt kommer nog ta flera år innan någon kan uttala sig om. Med hjälp av en duktig fysioterapeut som kan detta och som har koll på rörelsekontroll så går det ofta att lindra besvären och många gånger faktiskt få bort symtomen. Beroende på vart du bor i landet så kan jag ha ett tips eller två. Skicka ett PM i så fall så får vi se om jag kan hjälpa dig.

Japp, närmar mig 50!
När det gäller hjälp har jag haft kontakt med en mkt duktig kiropraktor. Det var förresten han som gav mig idèn med att nerven var inflammerad. Han kände att den inte gled genom höftbenet som den skulle.
 
Gällande symtomen vid impingement så är det snarare inåtrotation och flexion som är de rörelser som ger flest patienter smärta och rörelseinskränkning, av förklarliga skäl med tanke på vad själva diagnosen innebär.

Ok, stryk det. :-)
 
Kiropraktorer är väl ändå rätt kända för att ge lite roliga förklaringar?
Kotor som hamnat snett och bäcken som är helt roterade. Om man påstår att en nerv ska glida genom höftbenet så tycker jag nog att man bör repetera sin anatomi lite :meh:
 
Näääää, det kan man inte känna. Och var skulle den "glida genom höftbenet"?
Den förklaringen köper jag inte.

Må så vara, men vad han än sa, vad han än gjorde, så blev jag hjälpt där och då. Från att gått som ledbruten gammal bonde, till att iaf stå upprätt, så är jag nöjd med resultatet av honom.
Nu tror jag inte att just det problemet ligger i botten utan är en symptom av hö.benet som är en symptom av ? Vad kom först?
Nu vill jag ha hjälp med verktyg att kunna leva ett värdigt liv. Eller kanske det är för mkt begärt av vården?
 
Kiropraktorer är väl ändå rätt kända för att ge lite roliga förklaringar?
Kotor som hamnat snett och bäcken som är helt roterade. Om man påstår att en nerv ska glida genom höftbenet så tycker jag nog att man bör repetera sin anatomi lite :meh:

Dum fråga. Ska inte nerver vara elastiska för att kunna glida med när man rör på sig, kortar och länger sig? Anledningen till att går ut här med mitt problem är att jag gått tillräckligt länge med mina smärtor. Jag frågar för att läkaren ska kunna gå vidare med mitt problem. Inte blir det bättre så här.
 
Vad orsakar piriformissyndrom?

bl.a - Sittande med en stor plånbok i byxans bakficka

denna var ju rolig
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Dum fråga. Ska inte nerver vara elastiska för att kunna glida med när man rör på sig, kortar och länger sig? Anledningen till att går ut här med mitt problem är att jag gått tillräckligt länge med mina smärtor. Jag frågar för att läkaren ska kunna gå vidare med mitt problem. Inte blir det bättre så här.

Jo, det ska de och det är de. Men det är inte så att ischiasnerven "glider genom höftbenet", och man kan inte känna det utifrån även om det vore så.
 
Jo, det ska de och det är de. Men det är inte så att ischiasnerven "glider genom höftbenet", och man kan inte känna det utifrån även om det vore så.

Jag tror dig, säger du så, så är det så.

Men det lät, för mig mkt bättre, med att den glider dåligt genom höftbenet än läkarens utlåtande vid samma tidpunkt: -Du är alldeles fet. Gå hem, gå ner i vikt så ska du se att det blir bättre.
 
Dum fråga. Ska inte nerver vara elastiska för att kunna glida med när man rör på sig, kortar och länger sig? Anledningen till att går ut här med mitt problem är att jag gått tillräckligt länge med mina smärtor. Jag frågar för att läkaren ska kunna gå vidare med mitt problem. Inte blir det bättre så här.

Jo, självklart. Elastiska är fel att säga, de funkar inte som muskler riktigt men det är sak samma. De ska kunna förlänga sig lite när vi t.ex. sträcker ut armar och ben.
 
Kiropraktorer har ju ofta(st) andra förklaringsmodeller. Som att nerver glider genom höftben.
Det jag tror Cilla (och även jag) inte köper är ju att det inte glider någon nerv genom något ben i kroppen så som det beskrivits ovan och då blir det ju fel att säga så. Vi har nerver som innerverar ben men inte som glider genom ben.
 
Jag tror dig, säger du så, så är det så.

Men det lät, för mig mkt bättre, med att den glider dåligt genom höftbenet än läkarens utlåtande vid samma tidpunkt: -Du är alldeles fet. Gå hem, gå ner i vikt så ska du se att det blir bättre.

Jo, det förstår jag....
 
Det jag tror Cilla (och även jag) inte köper är ju att det inte glider någon nerv genom något ben i kroppen så som det beskrivits ovan och då blir det ju fel att säga så. Vi har nerver som innerverar ben men inte som glider genom ben.

Läs mitt inlägg igen.
Jag har skapliga anatomikunskaper även om de inte är helt färska.
Den "glidande nerven" i mitt inlägg var ett exempel på vad jag kallade för "andra förklaringsmodeller".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp