Bukefalos 28 år!

Alsol eller Jodopax, skillnaden?

Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

nej, han är inte känslig "generellt", men alsolomslag klarade han inte. när vi tog av omslaget efter någon timme så hade det redan tjocka benet svullnat ännu mer samt att huden flagnade där omslaget suttit. så min erfarenhet av det är att milt är det inte :eek:

har pratat med hästfolk i min närhet och även med vår veterinär om det och vi är inte ensamma om att ha fått "oönskad" reaktion av den typen av omslag :crazy:

jag håller mig till jodopaxomslag hädanefter, för med det har vi aldrig haft bekymmer. svullnaden har alltid laggt sig efter någon/några dagar (beroende på varför det svullnat) låter omslaget sitta i ca. 12 timmar, luftar någon timme och lägger om igen. har inte svullnaden sjunkt/gått ner efter något dygn kontaktar jag veterinär för att låta denne avgöra om jag ska fortsätta, eller om mer krävs ;)
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

Jodopax bör endast användas på helt "färska" sår, då läkningsprocessen störs annars. vad gäller jodopax-omslag det är jag inte särsklilt insatt i.. Men vår vet. lägger alltid jodopax-och sprit- omslag (häller på både jox+sprit) efter behandling.

Veterinärer rekomenderar oftast vatten, koksaltlösning eller vatten och mild tvål typ lactasyd.
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

lägger bara in ett iunlägg så jag hittar tebax:)
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

Jag använder inte jodopax längre alls, det är bara dyrt att köpa en flaska för 130:- som man hinner använda ett par matskedar av innan datumet gått ut.

Hade en tanke om att vi kunde köpa in en flaska gemensamt i stallet som alla kan ta ur, men jag har med åren insett att jag faktiskt aldrig använder jodopax öht, så det blev inget med det.

Jag har mer användning av koksaltlösning och alsolsprit, för rengöring resp. omslag, så det köper jag istället.

"Tyvärr" är det ingen risk att det står och blir gammalt heller...:angel:
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

Nej jodopax skall inte används på färska sår, då störs ju läkningsprocessen redan från början.
Däremot är jodopax utmärkt att tvätta eller spola redan infekterade sår med, där är läkningen redan störd.
PL
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

*kl*
Jag har läst igenom tråden och börjar fundera ang jodopax. Har ett dräktigt sto och har fått höra från de flesta att man ska doppa navelsträngen i utspädd jodopax, det kan völ inte vara farligt eller dåligt? Eller?
*fundersam*
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

Har åckså alltid använt jodopax i omslag om det är en infektion. Alsollösning har ingen antibaktriell effekt enligt apoteket.. Sår utan infektion skall knappast behandlas med jodopax utan bara spolas rena från skräp med vatten eller koksaltlösning. Men men, efter att jag behandlat en egen infektion med jodopaxomslag och i samband med denna behandling fick en motorisk nervpåverkan som slog ut delar a nervfunktione i benet och uppåt har jag varit djäkligt sparsam med att använda jodpaxet. Det tog runt 10 månader att bli så okey att ja kunde komma upp på häst igen! Jag funderar på om det finns andra som ha liknade erfarenheter? :eek:
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

Hej!

Jag använder ffa koksalt och tvål och vatten. De flesta sår får läka helt själv utan inblandning av mej (jag håller dem naturligtvis under uppsikt).

Jodopax används för att få svansen vit och jag använder också hellre alsolSPRIT än jodopax på sår, men våra sår behöver väldigt sällan tvättas så..

/ Lavinia
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

Väl beskrivet så alla förstår. Jag har svårt för den här utbredda jodopaxanvändningen, alla håller på och duttar med jodopax också på små skrapsår som hästen tillfogar sig.

Det är otroligt sällan jag använder jodopax, tror inte det varit framme på fem år nu. Däremot koksalt, Alsollösning/-sprit och vatten & Lactasyd. Men vi har varit förskonade från de större sårskadorna ett bra tag nu, tack & lov!
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

Öht är det dumt att använda något annat än vatten eller koksalt i alla sår! Man ska inte använda saker som stör sårläkningen! Skulle du själv lägga ett bandage med alsolsprit på ett sår på armen? Nej sår ska rengöras med mycket koksalt- möjligen raka pälsen runt omkring och tvätta med sprit eller klorhexidininnehållande tvål- typ hibiscrub, men ej i såret!!! Däremot finns bra kompresser typ sortbact om man vill hjälpa kroppen att bli av med bakterier och var. Sprit eller jodbadade ska användas vid lymfangit eller ledinjektioner, eller på vets inrådan- inte annars!!!

Såvida du ska använda något mer än vatten och koksalt beror ju helt på hur kontaminerat du tror såret är, koksalt och vatten dödar väl varken bakterier, sporer, virus eller svamp...

Därimot är det ju självklart överflödigt att lägga ett jodomslag eller alsolomslag om hästen inte är rejält svullen (stasning av lymfan)...
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

Har sett att en del använder decivon istället för alsol sprit.
Är det någon som tycker att det är att föredra?
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

*kl*
Jag har läst igenom tråden och börjar fundera ang jodopax. Har ett dräktigt sto och har fått höra från de flesta att man ska doppa navelsträngen i utspädd jodopax, det kan völ inte vara farligt eller dåligt? Eller?
*fundersam*

Det har jag också alltid fått höra. Finns det något bättre att doppa navelsträngen i?
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

Det har jag också alltid fått höra. Finns det något bättre att doppa navelsträngen i?

åsikterna går isär även där. enligt min fölbok är det bättre med svag (0.5%) klorhexidinlösning. där tas det även upp om man ska dippa eller ej, då det tar bort navelns egna motstånd mot infektion och dödar de goda bakterierna som bor där.

generellt för jodopax gäller att skydda sig själv, använd handskar, det ska visst inte vara så nyttigt för människor, saknar källa på det men man bra att vara försiktig.
/Evale
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

nej, han är inte känslig "generellt", men alsolomslag klarade han inte. när vi tog av omslaget efter någon timme så hade det redan tjocka benet svullnat ännu mer samt att huden flagnade där omslaget suttit. så min erfarenhet av det är att milt är det inte :eek:

har pratat med hästfolk i min närhet och även med vår veterinär om det och vi är inte ensamma om att ha fått "oönskad" reaktion av den typen av omslag :crazy:

jag håller mig till jodopaxomslag hädanefter, för med det har vi aldrig haft bekymmer. svullnaden har alltid laggt sig efter någon/några dagar (beroende på varför det svullnat) låter omslaget sitta i ca. 12 timmar, luftar någon timme och lägger om igen. har inte svullnaden sjunkt/gått ner efter något dygn kontaktar jag veterinär för att låta denne avgöra om jag ska fortsätta, eller om mer krävs ;)

Och jag har annan erfarenhet av just jodopaxomslag och det är ett par hästar som reagerat och fått kraftiga reaktioner i huden med medföljande lymfangit och lååååång vila.

Den värsta reaktionen fick jag på min ena tävlingshäst som vi la om ett jodopaxomslag på vid en liten sårskada (skrapsår) hela hennes ben svullnade upp och all hud sprack vilket gjorde att hon fick stå inne på klinik under nästan två veckor.

Efter detta så använder jag endast vatten som första tvätt sedan gäller det om man måste bandagera endast sprit.

Vanliga svullander använder jag arnika omslag på enl mig det absolut bästa alt ett kylande eller värmande omslag beroende på skada.
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

Knapplån

Tycker över huvud taget det är mycket sprit och jodopax som kommer fram när folk ska rengöra sår på hästar. Jag tycker tvål och vatten eller koksaltlösning funkar bäst. Och det är ju också dessa metoder som förespråkas i åtminstone humansjukvården. Man går ifrån sprit allt mer.
Det finns undantag då jag använder jodopax eller sprit, och det är vid omslag eller fula balltramp som är svårläkta (i det fallet jodopax). Men jag tvättar aldrig sår med något av de.
 
Sv: Alsol eller Jodopax, skillnaden?

Det tunga artillerietkommer fram om/när jag får problem. Infektioner, svallkött etc. Då blir det enligt veterinärordinationer, men ofta jodopax, alsolsprit eller väteperoxid .

Och penicillinsalva förstås.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 404
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 872
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 367
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp