Alsolsprit på sår!

W

Wobbler

Hur ska ett sår vara för att man ska använda Alsolsprit på det :confused:
 
Fungerar bäst på 'blötare'/variga sår då alsolsprit är uttorkande.
 
Sv: Alsolsprit på sår!

Jag brukar använda vanlig koksaltlösning eller såpvatten. Precis som någon annan skrev så svider ju alsol lösning, så det brukar jag försöka undvika. Bluespray verkar däremot inte svida och det är också uttorkande.
 
Sv: Alsolsprit på sår!

Bättre att koka eget koksalt
1msk salt till 1l vatten:)

Det tipset fick jag av en veterinär när min häst hade ett jätte stort balltramp. Funkar hur bra som helst och det är billigare än att gå å köpa.
Men man måste koka nytt varje dag. Det håller sig bara 24 timmar sa hon.
 
Sv: Alsolsprit på sår!

Det är inget öppet sår utan en öm bula med lite fnas på. Det normala vore givetvis att inte använda täcke men fröken blir vansinnig på alla otäcka djur som kliver på hennes tunna fullblodsskinn. I dag blåser det och är svalt så har hon gått utan täcke i hagen men när jag rider får jag ha ett insektstäcke annars blir hon helt galen.

Jag vill alltså lindra ÖM och IRRITERAD hud. På svullnaden använder jag Hirudoid som - jämte blåspray - tillhör mina favoritdroger!:idea:
 
Sv: Alsolsprit på sår!

Då hade jag tagit på aloe vera eller liknande.

Var nånstans har hon skavet? Min är superkänslig mot skav, så jag får använda nosludd över spännena vid bogen när hon går med flugtäcke.
 
Sv: Alsolsprit på sår!

Eller vid närmare eftertanke hade jag nog kletat på Skillingaryds hästsalva. Den brukar inte uppskattas av flygfän och är nog lite smärtstillande också (om jag inte har helt fel för mig).
 
Sv: Alsolsprit på sår!

Skavet är på bogspetsen. Aloe Vera är aldrig fel, får köpa en skvätt för det har jag inte hemma.

Har testat Skillingarydssalva men den blistrade min andra tjockis så det vågar jag inte igen. :eek:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
708
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej alla. Jag har haft kontakt med veterinären och de har kollat men säger att dessa sår är styngflugor som orsakar detta. Tänkte...
2
Svar
21
· Visningar
2 962
Hundhälsa Efter min hunds lilla äventyr har hon slitit ner trampdynorna så de är såriga på ett par tassar. Smörjer med manukkahonung och har tratt...
Svar
8
· Visningar
704
Senast: Sonic76
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 766
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp