Altanräcke som inhängnad för Ragdoll?

Så det riktiga i att ha katt, är att ha innekatt om jag förstår @MissFideli och @Hyacinth rätt. Även @Alexandra_W är inne på det resonemanget?
Innekatt är det som ger mest välmående och högst status till katten.

Varför arbetar man då inte för samma bestämmelser för katter som det är för hundar?
Att katter förbjuds att vara lösa om de inte är kopplade eller under ägarens direkta och totala kontroll?
Det måste väl gå att få till, det gick ju för hundar? :)

Jag tror du läste dåligt. Både utekatt och innekatt kan vara lika välmående. Status vet jag inte riktigt hur du menar? Jag gör ingen skillnad varken på huskatt eller raskatt, innekatt eller utekatt. Däremot har katter generellt låg status i samhället ja

Men man ska bo väldigt rätt till för att ha utekatt och även frekvent under dagen kunna se till den. Få kan det. Jag har när jag bodde på landet haft både ute och innekatt.

Dock ser jag inte varför man prompt ska lära en katt vara ute, vad är vinsten? Okej om man har t ex stall och problem med möss. Men vad för kattens skull gör att den prompt ska läras gå ut?

Jag har förlorat två katter i relativt ung ålder. Båda pga att de hade tillgång till fri utevistelse. Den ena skadade sig, den andra fick bornavirus. Det senare är något jag aldrig vill uppleva igen och jag vill därför inte ha fler utekatter. Nu fick jag en ändå, en förvildad hemlösing som valde ut mig.

Men kan du svara på varför man prompt behöver lära en katt att gå ute fritt?
 
Så det riktiga i att ha katt, är att ha innekatt om jag förstår @MissFideli och @Hyacinth rätt. Även @Alexandra_W är inne på det resonemanget?
Innekatt är det som ger mest välmående och högst status till katten.

Varför arbetar man då inte för samma bestämmelser för katter som det är för hundar?
Att katter förbjuds att vara lösa om de inte är kopplade eller under ägarens direkta och totala kontroll?
Det måste väl gå att få till, det gick ju för hundar? :)

Det finns ett strikt ägaransvar för hund rent skadeståndsrättsligt. Det spelar stor roll.
 
Så det riktiga i att ha katt, är att ha innekatt om jag förstår @MissFideli och @Hyacinth rätt. Även @Alexandra_W är inne på det resonemanget?
Innekatt är det som ger mest välmående och högst status till katten.

Varför arbetar man då inte för samma bestämmelser för katter som det är för hundar?
Att katter förbjuds att vara lösa om de inte är kopplade eller under ägarens direkta och totala kontroll?
Det måste väl gå att få till, det gick ju för hundar? :)

Det är vad kattsverige jobbar för, innekatter med kontrollerad utevistelse dvs promenader med sele, kattgård eller liknande. Eller att ägaren har direkt uppsikt över katten och bor lämpligt om den ska vara ute på egen tass.

Skillnaden är att det finns en regel om hundägaransvar, det borde även finns motsvarande för katter. Jag tror det är få hundägare som bara släpper ut hunden på morgonen, åker till jobbet, låter den vara ute hela dagen och sedan tycker det är bra om den kommer in och äter middag och sedan sticker ut igen och är ute hela natten.

Vad många missförstår vad gäller innekatter är att de sitter och gnäller vid dörren inte innebär automatiskt att den måste ut. Snarare är det så att katter avskyr stängda dörrar och att de inte kan gå överallt i sitt revir. Många katter sitter och skriker utanför toadörren/garderobsdörren/sovrumsdörren om den inte får komma in. Sedan är det naturligtvis så att om man släppt ut katten flera gånger genom ytterdörren är den van, en del löser det genom att gå ut med katten i en bur en bit och sedan gå promenader så ytterdörren inte förknippas med utevistelse.

Ärligt tror jag en del kattägare inte inser att deras innekatter behöver stimulans genom fysisk lek och hjärngympa. Det blir då lätt bekvämt att, ja den vill vara utekatt, så man slipper ifrån det jobbet.
 
Dörrar ja! Djävulens påfund om du frågar katten! Vi har alla dörrar öppna utom ytterdörren, dörren in till hamsterrummet och balkongdörren, den sista är dock bara stängd på vintern (vi har ju varma höstar och vårar här). Sommaren är den öppen dygnet runt. Nu när det börjar bli kallare är den stängd på natten. Direkt när man stänger sitter det en katt där och vrålar Persoooonaaaaaleeen. Det är stängt här, jag tänkte faktiskt precis gå ut just nu (innan har ingen visat intresse för att gå ut).... Sker inte vid ytterdörren men jag gissar att eftersom de inte är vana vara i trapphuset så är det inte deras revir. Balkongen är det och den måste kollas av regelbundet. Hamsterrummet får de bara gå in i när jag är där och den dörren är konstig nog inte heller intressant när den är stängd, vilket den borde vara med tanke på vilka roliga djur som finns där inne, som de dessutom ser rätt ofta på kvällarna när jag är där inne. Men det är som de vet, där är det ingen idé att försöka få gå in själv.

De är smartare än man tror de små liven. :)
 
Men kan du svara på varför man prompt behöver lära en katt att gå ute fritt?
Som jag skrev tidigare, vill jag pga mitt kontrollbehov, ha innekatt. Får jag välja själv, så vill jag bara ha raskatter. Har haft mer innekatter än utekatter. För mig har de lika hög status.
Katterna är högst i rang hemma. Vi är bara ödmjuka och ibland olydiga tjänare.

Tyvärr ska de jag har nu, promt gå ut ett par timmar om dagen.
Anledningen till att jag satte GPS på dom var just för mitt kontrollbehov. Men eftersom några är trädkatter, så vågade jag inte ha kvar GPS:erna. Men jag har en ganska klar uppfattning hur de rör sig.
Så nej, jag lär inte katter aktivt att gå ut. :)

Har en förvildad hemlösing. Skulle jag kanske ha avlivat den istället för att lägga tiotusentals kronor på att få den frisk och sedan hållit den inne? Den är oregerlig om den inte får gå ut och en spinnmaskin och soffpotatis när den får lufta sig. Den tycker det är vidrigt att gå på låda och håller sig alldeles för länge. Ett problem på veterinärstationen när den har varit inlagd, den kan hålla sig i flera dagar.

Bortsett från min period i lägenhet, har jag alltid haft någon hemlösing, de bara dyker upp, vägrar flytta och lär ju tyvärr de andra att gå ut.
Den senaste dök upp väldigt olyckligt, för då hade jag lovat en vän att vara fodervärd till en aktiv utställningsraskatt. Jag såg jättemycket fram emot det! Men det fick jag blåsa av, eftersom hemlösingen var så sjuk och det blev "fullt" hemma.

Jag skänker en del pengar till ett par katthem. Men det kanske är fel väg att gå? Många av dom kräver att få gå ut och då är ju bollen i rullning? Nu är det ju en del av katthemskatterna som inte ska gå ut, men de andra som promt vill, ska man avliva dom, för att få slut på utekattsproblematiken?
Nu har jag inte tagit till mig katthemskatter, hemlösingarna har haft en tendens att dyka upp ändå tyvärr.
Om jag inte hade öppnat mitt hem för de här, hade mina andra troligen inte gjort anspråk på att gå ut heller. Vilket hade passat mitt kontrollbehov perfekt.

En vän är jourhem. Alla deras egna katter går ut, varför vet jag inte. Jourkatterna hålls noga inlåsta till de är handtama, friska och adopterbara. Jag brukar åka dit då och då och "tvångskela" med de nya så att de får träffa olika människor.

En annan vän föder upp Ragdoll. De katterna går ut, men det är inget som de talar högt om. De är trädgårds och altan-katter och vill gärna hänga med sina människor ute. Inte alla på en gång, men de har alltid en katt runt benen. De är alltid under uppsyn, men de har inte rastgårdar. De hade hemlösingar tidigare, så det är troligen förklaringen till det har blivit så, hemlösingarna har "lärt" raskatterna där med?
Kullarna går dock inte ut, men de villkorar inte heller något om att katterna inte får gå ut. Kan man ens göra det så det är juridiskt hållbart?

Så då kanske frågan är. Vad gör man åt alla katthemskatter och hemlösingar?
Är det kanske rent av bättre att avliva dom direkt än att försöka ge dom nya hem?
Då kommer man kanske runt problemet med att blandraskatter lär raskatter att vilja gå ut?
I mitt fall är det i alla fall så som problemet har uppstått. Både i mitt fall och i några vänners fall.
 
Nu blir det lite väl mycket ytterligheter här i tråden.

När jag bodde i stan fick mina katter gå ut på balkongen och nu när jag bor på landet så får de gå ut sommartid när jag är hemma. Alla är/var chippade, reggade och med stamtavlor. Min uppfödare vet att mina katter går ut, hon har inga sådanna kontrakt och jag har även fått ett par katter av henne och min mamma med. Hon är ytterst seriös och det kan jag ärligt påstå att även jag är när det gäller samtliga mina djur oavsett vad de är, var det kommer ifrån och hur de har kommit till mig.

Min älskade lilla granntant som gick bort nu i höst :cry: la ut 35' ur sin egen plånbok på sin oreggade bondkatt när han var skadad. Hon var betydligt mer seriös som kattägare än många raskattägare! :cautious:
 
Nu blir det lite väl mycket ytterligheter här i tråden.

När jag bodde i stan fick mina katter gå ut på balkongen och nu när jag bor på landet så får de gå ut sommartid när jag är hemma. Alla är/var chippade, reggade och med stamtavlor. Min uppfödare vet att mina katter går ut, hon har inga sådanna kontrakt och jag har även fått ett par katter av henne och min mamma med. Hon är ytterst seriös och det kan jag ärligt påstå att även jag är när det gäller samtliga mina djur oavsett vad de är, var det kommer ifrån och hur de har kommit till mig.

Min älskade lilla granntant som gick bort nu i höst :cry: la ut 35' ur sin egen plånbok på sin oreggade bondkatt när han var skadad. Hon var betydligt mer seriös som kattägare än många raskattägare! :cautious:
Fina lilla granntanten! :heart
Vår senaste hittekatt kostade 15' enbart innan den blev friskförklarad. I och med att vi försökte hitta ägarna samt att det är karens, så blev det så dyrt innan vi fick hjälp av försäkring. Den hade "allt" och lite till. De andra fick förebyggande behandling parallellt, den kostnaden är inte medräknad.

Nu är den frisk, kastrerad, chippad, vaccinerad, försäkrad och registrerad. Samt äter veterinärfoder. De andra äter samma, för att det inte ska bli tokigt. Kattmaten kostar lika mycket som grovfodret till hästarna/månad.
Jag brukar säga att det är min senaste raskatt, i förklädnad. För den kostade betydligt mer de flesta raskatter. Men vad gör man?
 
Som jag skrev tidigare, vill jag pga mitt kontrollbehov, ha innekatt. Får jag välja själv, så vill jag bara ha raskatter. Har haft mer innekatter än utekatter. För mig har de lika hög status.
Katterna är högst i rang hemma. Vi är bara ödmjuka och ibland olydiga tjänare.

Tyvärr ska de jag har nu, promt gå ut ett par timmar om dagen.
Anledningen till att jag satte GPS på dom var just för mitt kontrollbehov. Men eftersom några är trädkatter, så vågade jag inte ha kvar GPS:erna. Men jag har en ganska klar uppfattning hur de rör sig.
Så nej, jag lär inte katter aktivt att gå ut. :)

Har en förvildad hemlösing. Skulle jag kanske ha avlivat den istället för att lägga tiotusentals kronor på att få den frisk och sedan hållit den inne? Den är oregerlig om den inte får gå ut och en spinnmaskin och soffpotatis när den får lufta sig. Den tycker det är vidrigt att gå på låda och håller sig alldeles för länge. Ett problem på veterinärstationen när den har varit inlagd, den kan hålla sig i flera dagar.

Bortsett från min period i lägenhet, har jag alltid haft någon hemlösing, de bara dyker upp, vägrar flytta och lär ju tyvärr de andra att gå ut.
Den senaste dök upp väldigt olyckligt, för då hade jag lovat en vän att vara fodervärd till en aktiv utställningsraskatt. Jag såg jättemycket fram emot det! Men det fick jag blåsa av, eftersom hemlösingen var så sjuk och det blev "fullt" hemma.

Jag skänker en del pengar till ett par katthem. Men det kanske är fel väg att gå? Många av dom kräver att få gå ut och då är ju bollen i rullning? Nu är det ju en del av katthemskatterna som inte ska gå ut, men de andra som promt vill, ska man avliva dom, för att få slut på utekattsproblematiken?
Nu har jag inte tagit till mig katthemskatter, hemlösingarna har haft en tendens att dyka upp ändå tyvärr.
Om jag inte hade öppnat mitt hem för de här, hade mina andra troligen inte gjort anspråk på att gå ut heller. Vilket hade passat mitt kontrollbehov perfekt.

En vän är jourhem. Alla deras egna katter går ut, varför vet jag inte. Jourkatterna hålls noga inlåsta till de är handtama, friska och adopterbara. Jag brukar åka dit då och då och "tvångskela" med de nya så att de får träffa olika människor.

En annan vän föder upp Ragdoll. De katterna går ut, men det är inget som de talar högt om. De är trädgårds och altan-katter och vill gärna hänga med sina människor ute. Inte alla på en gång, men de har alltid en katt runt benen. De är alltid under uppsyn, men de har inte rastgårdar. De hade hemlösingar tidigare, så det är troligen förklaringen till det har blivit så, hemlösingarna har "lärt" raskatterna där med?
Kullarna går dock inte ut, men de villkorar inte heller något om att katterna inte får gå ut. Kan man ens göra det så det är juridiskt hållbart?

Så då kanske frågan är. Vad gör man åt alla katthemskatter och hemlösingar?
Är det kanske rent av bättre att avliva dom direkt än att försöka ge dom nya hem?
Då kommer man kanske runt problemet med att blandraskatter lär raskatter att vilja gå ut?
I mitt fall är det i alla fall så som problemet har uppstått. Både i mitt fall och i några vänners fall.

Men läser du ens vad jag skriver??
 
Så då kanske frågan är. Vad gör man åt alla katthemskatter och hemlösingar?
Är det kanske rent av bättre att avliva dom direkt än att försöka ge dom nya hem?
Då kommer man kanske runt problemet med att blandraskatter lär raskatter att vilja gå ut?

Jag tror mycket på TNR för hemlösingar. När min katt var försvunnen och på rymmen så hittades han just i en koloni där TNR praktiserades. De hade tagit in 90 katter på 2,5 år och kastrerat och släppt ut igen. Första året hade de 26 kattungar, andra året runt 10, tredje året 3. Alla katter som är sjuka får vård alla får eftervård efter kastration. De har också matstationer på 4 ställen där de matar katterna varje dag året runt.

Detta gänget som hjälper katter har ett system som funkar - de har åtelkameror på matstationerna så det vet exakt hur många och vilka katter de utfodrar, de vet direkt om där är nya katter eller dräktiga honor.

Min hane var okastrerad när han försvann som tur är så vet jag att han inte ökade beståndet med hemlösingar, det föddes inte en enda tickad unge och min är homozygot för ticking
 
Senast ändrad:
Jag ber om ursäkt.
Jag uppfattade att jag svarade på din fråga varför man prompt behöver lära en katt att gå ute fritt?
Jag svarade: Nej, jag lär inte katter aktivt att gå ut.

Större delen av ditt inlägg innehöll mer eller mindre påståenden som utifrån det jag skrivit var endera besvarade eller sådant jag inte sagt.

Men jag provar igen. Då det inte finns någon egentlig anledning att lära en katt gå ute fritt, så finns ingen anledning för tex en raskattsuppfödare att inte välja hem där ägaren vill att katten ska vara utekatt. Katten kommer inte (med någon promilles undantag) lida minsta av att inte vara ute fritt. Den kommer däremot löpa väldigt mycket mindre hälsorisker av att inte gå ute fritt.

Men du tycks reagera på att vissa uppfödare inte vill sälja som utekatt, och drar sen växlar på det kring status osv.

Förvildade hemlösa förstår jag inte riktigt var du får in i sammanhanget, men din fråga/påstående om att jag ska anse att hemlösa ska avlivas eller tvingas vara inne även om de vantrivs är en sådan som är klart och tydligt besvarad innan. Men jag vet inte vad hemlösingar har med kattuppfödare som vill deras uppfödningar ska vara innekatter att göra?
 
Större delen av ditt inlägg innehöll mer eller mindre påståenden som utifrån det jag skrivit var endera besvarade eller sådant jag inte sagt.

Men jag provar igen. Då det inte finns någon egentlig anledning att lära en katt gå ute fritt, så finns ingen anledning för tex en raskattsuppfödare att inte välja hem där ägaren vill att katten ska vara utekatt. Katten kommer inte (med någon promilles undantag) lida minsta av att inte vara ute fritt. Den kommer däremot löpa väldigt mycket mindre hälsorisker av att inte gå ute fritt.

Men du tycks reagera på att vissa uppfödare inte vill sälja som utekatt, och drar sen växlar på det kring status osv.

Förvildade hemlösa förstår jag inte riktigt var du får in i sammanhanget, men din fråga/påstående om att jag ska anse att hemlösa ska avlivas eller tvingas vara inne även om de vantrivs är en sådan som är klart och tydligt besvarad innan. Men jag vet inte vad hemlösingar har med kattuppfödare som vill deras uppfödningar ska vara innekatter att göra?
Jag förstår inte villkorandet. Är det ens juridiskt riktigt?
Ingen av de uppfödare jag känner, villkorar. En är väldigt erkänd och har en knippe BIS-katter, årets SVERAK osv.
Jag hittar ingenting på SVERAKs sida om att absolut innekatt är det enda och riktiga katthållandet.
Borde de inte verka mer aktivt för det kan man stillsamt undra.
Kanske plocka bort sina råd om hur man ska gå tillväga när man väljer att låta katten gå ut i sina råd till nyblivna kattägare. För det är ju att officiellt legitimera att det är ok för en katt att gå ut?

Det är väl samma med katter som med hästar. En del vill ha sina hästar på lösdrift/Active Stable, och andra vill ha sina hästar på box med 2-8 timmars utevistelse.
Man har olika syn men vill sina djur väl?
 
Jag förstår inte villkorandet. Är det ens juridiskt riktigt?
Ingen av de uppfödare jag känner, villkorar. En är väldigt erkänd och har en knippe BIS-katter, årets SVERAK osv.
Jag hittar ingenting på SVERAKs sida om att absolut innekatt är det enda och riktiga katthållandet.
Borde de inte verka mer aktivt för det kan man stillsamt undra.
Kanske plocka bort sina råd om hur man ska gå tillväga när man väljer att låta katten gå ut i sina råd till nyblivna kattägare. För det är ju att officiellt legitimera att det är ok för en katt att gå ut?

Det är väl samma med katter som med hästar. En del vill ha sina hästar på lösdrift/Active Stable, och andra vill ha sina hästar på box med 2-8 timmars utevistelse.
Man har olika syn men vill sina djur väl?

Det handlar väl inte om att villkora utan om att inte sälja/välja säljare?

Det är fullt juridiskt tillåtet att välja sina köpare utifrån om de säger de kommer släppa ut katten eller ej.
När det gäller villkora t ex i avtal att ”du får inte släppa ut din katt” går det med bra om det är under köplagen, men det måste vara kopplat till ett vite. Och börjar det påverka eller beskära användningen av varan (katten) så blir det väldigt svårt. Under konsumentköplag är det ännu svårare.

Jag har aldrig haft problem med att inte få köpa raskatt och låta den få utevistelse. Men uppfödaren har då noga förhört sig om hur. Jag tror jag skulle blivit nekad om jag sagt den skulle släppas ut innan jag åkte till jobbet/gick och la mig och tas in när jag kom hem/vaknade...

Hur många gånger du än vänder argumenten löper en utekatt som är frigående ute en markant ökad hälso- och skaderisk jmf med en innekatt. Det är för en raskatt även en ökad risk katten stjäls.

Vad man sen lägger för värdering eller moralisk aspekt i fakta ovan är högst individuellt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp