Hur slipper jag grannarnas katter?

Vi har samma problem där jag bor. Av kommunen har vi fått rådet att spreja vatten med vitlök på kattena för att skrämma bort dem. Har funkat för nån granne som är hemma mkt, katterna går ogärna dit längre. Men jag har lika mkt bajs på min uteplats och i rabatten ändå... är ju inte hemma och vaktar hela dagarna.
 
Tänker du på sådana som sitter i eluttaget? Har funderat på såna men är lite tveksamma. Vi hade såna på lagret på mitt förra jobb fast för råttor och möss och jag var tydligen en råtta för hörde dem tydligt :cautious: Har iofs blivit 10 år äldre sen dess och sån hörsel ska ju bli sämre med åren :p

Sen känns det lite väl elakt mot katten som bor vägg i vägg med oss. Det är inte mer än ett fåtal meter mellan vårt eluttag och deras tomt, även om det är plank emellan.
Ja med katt vägg i vägg hade jag inte gjort det.
 
Mamma och pappa har haft samma problem, pappa är allergisk och de har altandörren öppen nästan jämt. De har sprejat vatten på katter i många år och har sällan kattbesök längre, katterna undviker deras tomt.

Är också less på utekatter som går och bajsar i vår trädgård :yuck: Sandlådan har jag satt nät över, men nu verkar de ha hittat hit och går och bajsar i rabatterna istället. Är inte ute lik mycket och har en större tomt så har svårt att punktmarkera så så jag funderar också på vad som kan funka. Har egna (inne-) katter som går ut i trädgården nån gång ibland, så vill ju helst inte ha något som stinker ned hel trädgården för dem.
 
Mamma och pappa har haft samma problem, pappa är allergisk och de har altandörren öppen nästan jämt. De har sprejat vatten på katter i många år och har sällan kattbesök längre, katterna undviker deras tomt.

Är också less på utekatter som går och bajsar i vår trädgård :yuck: Sandlådan har jag satt nät över, men nu verkar de ha hittat hit och går och bajsar i rabatterna istället. Är inte ute lik mycket och har en större tomt så har svårt att punktmarkera så så jag funderar också på vad som kan funka. Har egna (inne-) katter som går ut i trädgården nån gång ibland, så vill ju helst inte ha något som stinker ned hel trädgården för dem.
Fy-kristaller läggs för bästa resultat runt tomtgränsen så det kan ju ändå vara värt att testa.
 
Sådana här trådar poppar upp med jämna mellanrum och är väl ett av de bästa argumenten som finns för att katters utevistelse ska ske under kontrollerade former i stadsmiljö eller villaområden. Det är inte kattens fel att deras ägare är idioter, men det är katten som får lida för det. :rage:
 
Sådana här trådar poppar upp med jämna mellanrum och är väl ett av de bästa argumenten som finns för att katters utevistelse ska ske under kontrollerade former i stadsmiljö eller villaområden. Det är inte kattens fel att deras ägare är idioter, men det är katten som får lida för det. :rage:

Hoppas verkligen att jag lyckades framställa det som att självklart ser jag det som ett ägarproblem! Och även samhälls/kulturproblem. Att den enskilda katten bara följer instinkter fattar jag ju såklart :)
 
Hoppas verkligen att jag lyckades framställa det som att självklart ser jag det som ett ägarproblem! Och även samhälls/kulturproblem. Att den enskilda katten bara följer instinkter fattar jag ju såklart :)

Ja absolut! Det är ett samhällsproblem och om inte lagförslaget var så urvattnat hade det givit katten en mycket starkare ställning och nonchalanta kattägare en rejäl knäpp på näsan. Blir så arg att det är katten som lider när kattägare inte tar ansvar
 
Har haft utekatt i snart 30 år och ingen av våra katter har någonsin lämnat bajshögar öppet i varken rabatter och på gräsmattan? De har grävt ner det. Inte heller gick de i barnen sandlåda.
Grannen var förbannad ett tag på att våra katter satte sig på deras trädgårdsgång, tills det visade sig att det inte var våra katter utan det var en igelkott (igelkottar släpper större högar än man tror)
Enda gången katterna satte sig på gången var när det var en meter snö överallt utom där det var skottat 🤷‍♀️
 
Har haft utekatt i snart 30 år och ingen av våra katter har någonsin lämnat bajshögar öppet i varken rabatter och på gräsmattan? De har grävt ner det. Inte heller gick de i barnen sandlåda.
Grannen var förbannad ett tag på att våra katter satte sig på deras trädgårdsgång, tills det visade sig att det inte var våra katter utan det var en igelkott (igelkottar släpper större högar än man tror)
Enda gången katterna satte sig på gången var när det var en meter snö överallt utom där det var skottat 🤷‍♀️

Fast jag vill ju inte att en katt gr'ver ner bajset i min rabatt där jag odlar ätbart.
 
Exakt. Folk skickar ut sina djur för att dö, typ. Nu i höst hade nån unge tagit första bästa katt och tryckt upp en smällare i munnen på den. Igen. Herregud, jag skulle aldrig våga släppa mina husdjur ur sikte. De blir överkörda eller uppätna, skadade, stulna och jag vet inte vad.
Jag hade nog fan tejpat ungen full med smällare och gett honom en tändsticka. :devil:
 
Spruta vatten på katterna när du ser dom?
Vi sa det till vår ena granne när förra katten gick in i deras hus. Dom tog vattenspruta samt när han var precis utanför även en bytta med vatten som de kastade mot honom.
Han gick inte in där igen...
 
För att det gick fortare för dom att göra så än att hämta mig. Dom har inget emot att våra katter passerar deras gård, men dom vill (såklart) inte ha in dom i huset.
Vi har mycket katter som passerar på vår gård. Jag tycker att det är helt ok, men jag jagar/kastar ut katterna om de är in i hönshuset. Jag har meddelat nya grannen om det också, dom tycker att det är grönt. Jag har även sprutat vatten på katter som har hängt alldeles för mycket under fågelmataren. Effektivt och ofarligt. Katter är katter, hur ska de förstå att de inte får vara på "exakt den platsen" om man inte markerar att det inte är okej?
"Kattstörare" hör jag, det låter för hemskt, så de skulle jag aldrig installera.
 
Det finns rörelseaktiverade kattskrämmor som sprutar vatten eller högtrycksluft som jag nog skulle prova i första hand.

Det här kombinerat med en bra blomspruta vid altandörren så du kan spruta vatten om du ser dem nära tror jag också på. Typ ge meddelandet "över min tomt springer man bara, inte uppehåller sig". Inte ens att de får vara på fönsterbrädorna utanför alltså, utan så fort du ser dem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 596
Senast: Luff
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 988
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp